onsdag 14 januari 2009

Tintins kärleksliv

Med anledning av att serien Tintin fyllt 80 år spekulerar DN om hans sexualitet. Är Tintin kanske gay? Det har förnekats av förlag, översättare och av skaparen Georges Remi själv, men det stoppar inte de förtjusta spekulationerna. Inte ens seriefigurer ska få ha något privatliv.

Det dräller av indicier på Tintins eventuella homosexualitet, såsom att han bor på ett slott tillsammans med en äldre sjökapten – men framför allt att han inte verkar ha något som helst kärleksliv (det katolska alternativet för homosexuella).
Det är inget konstigt i och för sig. Det dräller av seriefigurer som synbart lever i celibat, vilket i hög grad beror på att censuren fordom var sträng mot serier för barn. De skulle vara kyska.

Därför framställdes oftast seriefigurers kärleksliv som fullständigt platoniskt, eller fullständigt frånvarande. Finurliga serieskapare fick köra med fördolda anspelningar och försiktigt laddade symboler – ungefär i linje med de spekulationer som nu sker om Tintin.

Jag är förvånad över att DN i sin lista av argument glömmer Tchang, den unge asiat som Tintin mötte både i Den blå lotusen och i Tintin i Tibet. Det framgår tydligt att de har en mycket varm relation.



Serievetare har länge lekfullt spekulerat om Tintins och Tchangs relation, speciellt som det fanns en verklig motsvarighet till Tchang i Georges Remis liv, om än inget tyder på att det var någon kärlekshistoria.

Sex kan det knappast vara fråga om för Tintins del, eftersom han med största säkerhet saknar genitalier innanför de där eviga golfbyxorna.
Andra serieskapare och illustratörer har dock ofta roat sig med att göra egna versioner av Tintin, där erotiken fått en uppkäftigt framträdande roll. Den kyske Tintin är förstås alltför frestande att blotta. Det är sunt, för vi har mer än nog av idealiserade gestalter som varken har kön eller normala drifter.

4 kommentarer:

  1. Jag har inget kärleksliv. Jag är inte homosexuell. Och jag vet att mitt tillstånd provocerar. Till och med de homofoba skulle dra en lättnadens suck om jag kom ut som gay, bara jag blev De-fi-ni-e-rad. Så låt Tintin va! Han verkar ha det bra, även om han inte passar in i vare sig den heterosexuella eller homosexuella normen. Tro mig, jag vet :-)

    SvaraRadera
  2. Anonym, självklart har både du och Tintin rätt att vara asexuella, utan att omvärlden ska bli upprörd över den saken. Med Tintin, dock, tror jag att det handlar mer om seriemediets självcensur än om hans sexuella preferenser.

    SvaraRadera
  3. Låt Tintin, tycker du att alla ensamstående killar är homo för dom inte ha tjej eller?

    SvaraRadera
  4. glömde "va efter Tintin

    SvaraRadera