fredag 23 januari 2009

Fildelning är en blek ursäkt för kontrollsamhället


Nu ska fildelare kunna spåras även om brottet inte kan leda till mer än böter, enligt förslag från Polismetodutredningen. Hittills krävs domstolsbeslut och att det kan vara fråga om fängelsestraff. Så obekymrat tänjs det i folkrätten.

Medborgarnas skydd mot myndigheters snokande i privatlivet skjuts åt sidan när det handlar om pengar. Men så kan man inte hålla på, för då ryker själva rättsstaten.
Principen att den personliga integriteten blott ska kränkas i fråga om allvarliga brott är viktig och nödvändig. Den ska få kosta.

Varför envisas myndigheter och politiker med lösningar som saboterar den medborgerliga integriteten? Det går inte att tolka annorlunda än att staten vill skaffa sig total kontroll över internet, en kontroll som redan genom hur den införskaffas är ett belägg för att den kommer att missbrukas.

Det finns andra lösningar på de ekonomiska problemen med fildelning – och branschen håller äntligen på att försöka realisera dem. Därför är ytterligare överloppsgärningar från myndigheterna inget annat än ett hån mot våra grundläggande fri- och rättigheter.

8 kommentarer:

  1. Ja du, kan inte annat än att hålla med dig i mycket. Vad blir nästa steg i den hysteriska kontrollen av att kartlägga internet och svenska folket?

    Som om polisen inte har något annat att göra.
    Som om vi inte levde i en värld med Hells Angels brottsliget samt en brottslighet som går längre och längre ner i åldern. Men polisen har väl(!) rätt till en lugn och fin arbetsmiljö, kolla internet i stället för våra gator.
    /Tanten

    SvaraRadera
  2. Vi lär inte kunna räkna med att media agerar särskilt aktivt i de här frågorna. Att vårt politiska system bygger på ett ömsesidigt ryggkliande mellan politker och journalister blir allt tydligare i takt med att bloggskalven får maskerna att halka av. En idealsituation för de styrande vore givetvis en till synes fri bloggosfär, där ingen i själva verket vågar säga som det är. En svår dröm att uppnå, förvisso, men räkna med att de kommer att försöka. Genom ett lagom kväsande av friheten på internet.

    SvaraRadera
  3. Tanten, jag tror faktiskt att de flesta poliser skulle hålla med dig om att de hellre jagar riktiga skurkar. Vi kan inte klandra poliserna för vad deras chefer (oftast jurister utan polisiär erfarenhet) och politikerna beordrar dem till.

    SvaraRadera
  4. Mattias, jag har också det tydliga intrycket att både politiker och gammelmedia vill kväsa internet - de förstnämnda för att kunna styra fritt utan att bli röjda, de senare för att de vill återfå det monopol på nyhetsförmedling och debatt som de förut hade.

    SvaraRadera
  5. Jo, att journalisterna hatar bloggarna är ju ganska uppenbart. Liksom att det bara finns ett parti för de av oss som ser medborgarrätt som viktigt. Visst, det är ett enfrågeparti, men när det inte finns NÅGRA ANDRA alternativ?

    Och jo, Stefan, vi kan klandra poliserna. Man har ALLTID ett moraliskt val.

    SvaraRadera
  6. Anonym, du har rätt om det moraliska valet. Jag tänkte på det när jag skrev min kommentar om poliserna.

    Jag tycker dock att i detta fall är det mycket begärt av dem att visa civil olydnad och förlora jobbet på kuppen. Även om jag djupt ogillar den föreslagna lagändringen anser jag inte att den är så förfärlig att man kan kräva av poliser att vägra arbeta i enlighet med den.
    Däremot kan man ju hoppas att de lägger sin energi på andra ting...

    Och så tvivlar jag på att lagförslaget går igenom. Det vore för politiskt kostsamt för regeringspartierna, och det är inte tillräckligt långt till nästa val.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att fildelningen har nått nya höjder när google börjar med det: http://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/127751-google-fildelar-svenska-bocker

    Sjukt eller?

    SvaraRadera
  8. Kalle, jag har inte satt mig in i frågan fast jag är författare, men jag tror att Författarförbundet inte alls är lika negativa som Förläggarföreningen. Google erbjuder faktiskt ersättning för användningen, under förutsättning att den ger inkomster.
    Förläggarna är förstås oroliga, för de är inte upphovsmän och har därför ingen rätt till sådan ersättning.

    SvaraRadera