söndag 18 januari 2009

Kosmos hälsar på när jag är hemifrån

Typiskt att jag ska vara hemifrån när kosmos kommer och hälsar på i Malmö. Det mystiska ljusskenet som lyste upp den aftonsvarta Skånehimlen igår gick mig helt förbi, för jag var på resande fot.

Jag får trösta mig med att jag i alla fall var på plats vid jordskalvet i Skåne för någon månad sedan. Jag vaknade av att hela min säng skakade till - trots att det är en vattensäng på flera hundra kilo. Jag trodde yrvaket att någon granne tappat något tungt i golvet.
Sedan somnade jag om.

Kanske skulle jag ha varit lika oförstående inför det mystiska ljusskenet, eller rentav missat allt för att jag envist stirrade in i datorskärmen och knappade på min blogg.

Hur som helst, för dem som upplevde ljusskenet hoppas jag att dess mystik inte helt och hållet får sin vetenskapliga förklaring. Det är förstås roligare.

8 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren. Det är lite knepigt, och roligt, med titlar till essäer. Det blev mest en liten lek med orden som kanske inte riktigt var i samklang med texten, men hade en biblisk anknytning.

    SvaraRadera
  2. Du kan inte få ALLT Stefan. Det borde väl du som gammal Bong ha mer klart för dig än de flesta? Vattensäng och jordskalv, nöj dig med det ett tag du. :-)

    SvaraRadera
  3. Lång bloggtystnad... Måtte du inte ha blivit bönhörd! Du har väl inte gått och fått en meteorit i skallen?

    SvaraRadera
  4. I dagens högteknologiska samhälle kanske man borde ha en "jourhavande vetenskapsman" så att inte polis och brandkår blir nedringda. Folk verkar ha ett behov av förklaringar av det okända. För jag antar att väldigt få idag ser detta som ett omen eller järtecken och man därför borde fråga den lokale prästen eller schamanen?

    SvaraRadera
  5. Snart kommer de yrkesgrupperna inte gå att skilja åt... schamerna och vetenskapsmännen, menar jag.
    :-) Den mest djuplodande fysiken bekräftar alltmer mystikens erfarenheter.

    SvaraRadera
  6. Mattias, jag är fortfarande på resa, så mitt bloggande blir lite mer sporadiskt någon dag till.

    Ulrik, det är nog till och med så att folk vill ha en glimt av det okända, och därför blir lite besvikna när naturliga förklaringar kommer.
    Det finns, som Mattias ofta påpekar, en stor diskrepans mellan den naturvetenskapliga beskrivningen av verkligheten och hur vi människor egentligen upplever den.
    Jag tror att stora vetenskapliga landvinningar återstår just där: att knyta ihop världen med vår upplevelse av den.

    SvaraRadera
  7. Mmm... fast jag menar snarare att de mest djupborrande vetenskaperna, astronomin och kvantfysiken, kommer fram till resultat som bekräftar vår intuitiva upplevelse av världen. En upplevelse som många gånger går i stick och stäv med "det rationella" - som i långa loppet brukar visa sig vara allt annat än just det.

    SvaraRadera
  8. Mattias, jag trodde att det var ungefär vad jag sa :)

    SvaraRadera