onsdag 14 januari 2009

Inte ska tidningarna ha Stora Bloggpriset!


Av de fem nominerade till Stora Bloggprisets kategori sport & fritid är fyra knutna till dagstidningar. Men det är inte rent spel. Tidningarnas bloggar spelar inte på samma villkor som de andra, och borde därför inte vara valbara för Stora Bloggpriset.

Här är de fem nominerade sportbloggarna:

Robert Laul skriver på Aftonbladets sportredaktion, där han också har sin blogg. Henrik Rydström bloggar på tidningen Barometern. Marcus Birro bloggar på Expressens sportredaktion. Sportbloggen ligger på Helsingborgs Dagblad. Bara ben på Glenn Hysén är den enda av bloggarna som inte ligger på en tidning, utan är en ideell supporterblogg till IFK Göteborg.

Ingen jämn match, precis. Därför hejar jag på Bara ben på Glenn Hysén!

4 kommentarer:

  1. Vilket skämt! Jag måste erkänna att jag skrattar mer än vad jag blir indignerad.
    Dock undrar jag: var det inte en hundramannajury av bloggare som skulle står för urvalet? De flesta av dem var väl oberoende? Kan de verkligen ha stått för så skeva nomineringar?
    När ska vi människor lära oss att vi inte kan lura universum och att falskspel inte lönar sig i längden? Det gör nämligen inte det.

    SvaraRadera
  2. Ja, om det nu är falskspel, vilket jag i och för sig inte har något belägg för. Men det verkar bestickande.

    SvaraRadera
  3. Inte så mycket falskspel kanske, men ack så tamt. Jag tippar på att nomineringsarbetet skötts av någon som inte orkat/velat göra ett bättre jobb. Enklaste utvägen, typ.

    Behövs det förresten ett bloggpris? Ska blogosfären bli samma inskränkta ryggdunkande skara som exempelvis filmindustrin som delar ut baggar lite godtyckligt hit och dit?

    Det känns inte rätt.

    SvaraRadera
  4. Stora Bloggprisets nomineringar görs av hundra etablerade bloggare som Aftonbladet har valt ut och kallar bloggpanelen. Flera av dem är knutna till gammelmedia - jag har dock inte kollat hur många, men listan på dem finns på Stora Bloggprisets hemsida.

    Det blir förstås ett rätt konventionellt urval när så många är "jury". Men framför allt tycker jag att Bloggprisets regler borde ha exkluderat tidningarnas bloggar från tävlingen, eftersom de sannerligen inte deltar på samma villkor.

    SvaraRadera