söndag 1 februari 2009

Johan Palm är snart på skiva – och åter i var mans mun


Det var tyst ett litet tag om Johan Palm, men nu går det undan: Han har just fått skivkontrakt, kommer med en CD under våren och i sommar ska han turnera. Det är många som är nyfikna – och jag är definitivt en av dem. Han har sådan integritet, trots sin unga ålder.

Integritet är en förutsättning för ett intressant artisteri. Branschen är full av dumma bossar som tror att de vet precis hur det måste vara, och få artister står emot. Därmed blir de snart bleka kopior av alla andra bleka kopior av popartist-arketypen.

Johan Palm dök upp i den gångna höstens Idol, där han från början blev en frisk fläkt. Spontan, naturlig och med en uppenbar konstnärlig intuition. Hela Idol kom att handla om honom – alla som älskade honom och alla som hatade honom. Även när han åkte ur programmet fortsatte det i hög grad att handla om honom, och TV-publiken fortsatte att prisa och fördöma honom, som om Idol inte hade några andra deltagare.
Det är ett av de viktigaste tecknen på ett verkligt Idolämne: uppmärksamhet på gott och ont.

Vi vet hur branschen fungerar. Skivbolagsbossar insisterar på en repertoar som ska vara så bred och inställsam att ingen orkar bry sig. Stylister gör att artisterna förlorar personlighet, som om de förvandlats till vaxmodeller. Kändisskapet slipar bort naturligheten, och ivern till framgång gör artisterna till flåshurtiga neurotiker.

Johan verkar ha en naturlig motståndskraft mot sådant, men det kan ändå hända att branschen inte nöjer sig förrän den har knäckt och knådat om honom efter dess urbota ideal.
Vi får hålla tummarna för att han står emot.

Hittills ser det förvånande bra ut. Johan ska skriva egna låtar till skivan och söker sig mot brittpop, vilket är alldeles rätt för honom. Han får “vara med och bestämma” låtar för skivan, vilket är åtminstone någorlunda hoppfullt – om skivbolaget kan hålla det löftet och inte tvingar på honom schlagertjafs och dylikt.

Intervjun i Aftonbladet visar på samma humoristiska spontanitet och oräddhet som vi minns från hans tid i Idol. “Jag hoppas att skivan tas emot som ett mästerverk”, säger han – uppenbart retsam mot alla som påstår att han inte kan sjunga, eller något annat heller för den delen.

Skivbolaget Sony BMG satsar rejält på Johan Palm. De har startat en hemsida, gett honom ett förskott, till och med fixat en lägenhet i Stockholm åt honom. Det är en klok investering. Han kan bli väldigt stor – framför allt om han kan lämna tonåren utan att bli för gubbig (något som verkar ha drabbat Darin).

Första skivan blir säkert spännande. Min gissning är att den kommer att överraska med ett oväntat moget konstnärligt uttryck och en skicklig hantering av rösten. Även utan de tekniska knep som en modern skivstudio besitter kommer han att prestera en sång som både biter och träffar toner säkrare än hans belackare någonsin kan tänka sig.
Det skulle förvåna mig om han inte förvånar oss alla. Och snart åter är i var mans mun.

Läs även andra bloggares åsikter om

41 kommentarer:

  1. Jag har gått och väntat på att du skulle skriva något om Johans stundande skivsläpp, för du skriver alltid så kloka och bra saker om Johan. Håller med om allt du skriver, och önskar honom allt gott. :)

    Ja, det har verkat tyst ett tag, men ryktena om hans skivkontrakt har bubblat under ytan ända sedan han åkte ur Idol. Hans vänner och anhöriga har också hintat om det, men varit förbjudna att säga någonting konkret. Produktionen ville väl fokusera på vinnaren Kevin först, men han är ju redan bortglömd innan han ens släppt sitt album. Så nu väljer de att släppa fram Johan.

    Visste du för resten att när Johan uppträdde med Idolturnen i Mjölby den 3/1 kom det runt 3000 åskådare i alla åldrar - många som hade rest långt för att se Johan? Torget och till och med taket på parkeringshuset var packade till bristningsgränsen. Fansen försökte få de stora kvällstidningarna att göra en grej om det men av någon anledning ville de inte. Hmm. Det kanske inte är lika roligt för dem när de ser att han håller på att lyckas i sin karriär och de inte har något att peka och skratta åt längre? ;)

    Väntar med stor spänning på hans album. Är det vår än? :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Johan har stor integritet.Han är väldigt mogen för sin ålder och vet hur han ska uttrycka sig.Har aldrig hört att han sagt ett ont ord om någon.Visst har man förhoppningar och förväntningar på skivan och jag hoppas och tror att de uppfylls:)

    SvaraRadera
  3. Det är alltid så befriande att läsa dina bloggar om Johan. Du träffar så rätt med dina ord. Han har verkligen slagit knock på oss alla och när man själv ska försöka förklara hur och varför så är det så svårt att finna de rätta orden för det...så tack för din hjälp.
    Det ska bli otroligt spännande att få höra hans platta när den kommer och att få se honom live på turnén. Han kommer att dra publik kan man nog lugnt säga.
    Man kan tydligt se att han har en stor mognad, ett stort hjärta och förmodligen också en mycket stor egen vilja. Det kommer att gå bra för honom.

    SvaraRadera
  4. Ulrika, skojigt med Mjölbyframträdandets stora publik.
    Kvällspressen har nog bestämt sig för att vila på den hanen, mest för att de plägar följa TV alltför slaviskt - som om man upphör att existera i samma ögonblick man inte är i TV-rutan. Som om TV vore den egentliga verkligheten.
    Nå, de får snart anledning att ta upp den tappade tråden.

    SvaraRadera
  5. Hoppas verkligen att Johan kan stå emot. Men hans nya image på Sony-hemsidan och i deras press-meddelande... Den känns inte riktigt som han längre. Hoppas verkligen att samma sak inte händer med hans musik. Jag har skrivit ett inlägg om detta: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.7011567

    SvaraRadera
  6. Iren, risken är stor. Branschen är hård och likriktningen envis. Den artist som ska lyckas stå emot måste ha en järnvilja - eller en innerlighet som inte går att tygla.

    SvaraRadera
  7. Johan sade någon gång att "Jag vill inte bli en popstjärna". Han satte tidigt ner foten och lät förstå att han ska vara med och forma spelreglerna. Det tycker jag känns befriande.

    Du (och alla andra) skriver att han har fått skivkontrakt. Jag skulle vilja säga att Sony har fått skivkontrakt med Johan. Grattis Sony!

    SvaraRadera
  8. Tomas, det har du alldeles rätt i. Sony BMG är att gratulera. Man får hoppas att de vårdar sitt privilegium ömt.

    Egentligen borde alla skivbolag se det så: det är de och inte aristerna som ska vara tacksamma. Artister och musik finns även utan skivbolag, men knappast det omvända.

    SvaraRadera
  9. Innan jag hittade din blogg och dina intressanta kommentarer om Johan Palm trodde jag att jag var ensam förrutom hysteriska småtjejer att tycka att han var speciell. Redan från första början i Idol stack han ut med sin personliga stil och sitt sätt att framföra låtarna.
    Så jag vill tacka dig för att du har beskrivit i ord det jag upplevde när jag såg Johan Palm uppträda.
    Nu får vi hoppas att skivan blir det mästerverk han vill att det ska bli:)

    SvaraRadera
  10. Kicki, tack själv för de vänliga orden. Och jag är övertygad om att skivan hur som helst kommer att förtjäna vår nyfikenhet.

    SvaraRadera
  11. Visst är det bra om Johan kan diktera lite villkor själv. Men jag tycker inte att det är dags för honom att bli artist. Han är inte redo, kanske mentalt men inte artistiskt. Han har en pubertetsröst som behöver mycket mycket sångpedagogisk hjälp. Han har ett scenspråk som ropar högstadiekonsert snarare än professionellt artisteri. Han har en lång väg att vandra men det är väl klart att skivor kommer han sälja för det finns en uppsjö av 13-åriga tjejer som gick igång på honom. Jag förutspår dock en ganska kort karriär tyvärr. Han skulle väntat 5 år med att försöka ta sig fram i musikvärlden.

    SvaraRadera
  12. Razmatazuz, du faller i fördomsfällan att det bara skulle vara småflickor som blivit förtjusta i Johan Palm. I själva verket har han många vuxna beundrare av båda könen, vilket kommentarerna på mina inlägg om honom tydligt visar.

    Inte för att det skulle vara fel med bara 13-åriga flickor som fans - de är också kräsna och vet vad de vill ha.

    Jag tycker även att du blandar ihop hans målbrott med hans ibland avsiktligt raspiga sång. Den kommande skivan ska förhoppningsvis visa att han kan sjunga både rent och rockigt.

    Han ska absolut inte vänta 5 år. Sådan försiktighet leder hos artister till föga annat än att de blivit konventionella och tappat gnistan.

    SvaraRadera
  13. Jag kan ibland bli lite trött på att man hänvisar Johans framgång med att han bara har 13-åriga fans. Jag är 40 och jag väntar med spänning på hans skiva. Har sett något speciellt hos Johan sedan han sjöng "You don`t know what love is". Han har sedan dess blivit mer färdig i rösten men jag hoppas inte han mister(vilket jag inte tror då jag inte heller tror att det handlar om målbrottet enbart) den rockiga/punkiga hesheten. Antar att Kevin är en bättre sångare än Johan men hans sång är inte speciellt intressant.

    Och Stefan tack för en intressant blogg och dina analyser om Johan Palm fenomenet. De är som poesi.......

    SvaraRadera
  14. Är ni allvarliga?

    “vara med och bestämma” Vad i helvete? Ska han få vara med och bestämma låtar på sin egna skiva? Dessa jävla skivbolag, bara det faktum att han är på Sony tyder ju på att han bara kommer få agera röst, anledningen till att de väljer jsut honom är att han är känd, inte för att han är en duktig musiker eller för att han kan sjunga bra.

    SvaraRadera
  15. Anonym, jag är också oroad av formuleringen "vara med och bestämma" - som om det vore en ymnest att en artist hade inflytande över sin repertoar.

    Sony har förvisso plockat honom för att han är känd, men förmodligen i högre grad för att han har visat tecken på att överleva en säsong Idol, i motsats till de flesta andra deltagarna där.

    SvaraRadera
  16. Jag tycker dock att Sony verkar ha högt i tak, om den blivande artisten har något bra material att presentera, eller ett eget uttryck att förmedla. Så skedde för Amanda Jenssen förra året, de är mest egna låtar på hennes debutskiva. Problemet är att skivbolagen är så fega nuförtiden, marginalerna är små, det finns inte utrymme till högriskprojekt.

    SvaraRadera
  17. Skulle jag kunna få vet exakt vart Johan bor här i sthlm ?, jag har letat överallt på nätet men det enda som står är att han har flyttat till sthlm.

    SvaraRadera
  18. Underbart inlägg som vanligt! Du tar orden ur munnen på mig, och tur är väl det eftersom jag inte kan få ner dem på tangentbordet. Det är så skönt att läsa långa, härliga och utförliga kommentarer om Johan. Jag är så trött på alla innehållslösa spamminlägg i hans blogg. Jag hoppas han vet att han har äldre fans också som kan uttrycka sig på ett bra sätt, även de som inte gillar honom uttrycker sig väldigt bra här.

    Ser verkligen fram emot hans skiva jättemycket och hoppas verkligen inte att Sony gör om honom till en ny Darin.

    Din blogg är fantastisk återigen!

    SvaraRadera
  19. Miw, jag tror nog att han har märkt att han har fans i alla möjliga åldrar, speciellt som han själv faktiskt gör ett så pass vuxet intryck.

    SvaraRadera
  20. Heej Stefan , jag skulle vara jätte glad om du kunde svara vart Johan palm bor här i stockholm,ifall du vet det.Det är så här att jag vill gärna ha kontakt med honom ... han kanske inte har tid för sånt här men man kan iallafall försöka.Längta tills skivan kommer ut !

    hälsningar : Ett stort fan

    SvaraRadera
  21. Anonym, jag har ingen aning om var Johan Palm bor. Jag känner honom inte alls.
    Men jag är rätt säker på att han vill vara ifred i sin bostad.

    SvaraRadera
  22. Som vanligt ett eminent inlägg av dig Stefan! Ska bli mycket spännande med skivan!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  23. JOHAAAAAAN DU ÄR MITT STÖRSTA FAAAAAAAAN SKULLE JÄTTE GÄRNA FRÅGA OM DIN MSN OM DU SER DET HÄR älskaaar deeej johan paaalm<<33333 pöözz<33 GLAD ALLA HJÄRTANS DAG FRÅN JOHAN PALMS FAAN<33

    SvaraRadera
  24. min msn johanpalm-fan@hotmail.com älskar deeej(L)

    SvaraRadera
  25. Johanpalm-fan, jag har ingen aning om Johan Palm har läst detta. Han är nog rätt upptagen i studio just nu, och sedan har han ju hela Stockholms nöjesliv att utforska :)
    Hur som helst är det nog nödvändigt för honom att hålla sin MSN lite hemlig.

    SvaraRadera
  26. Härliga Johan! Härliga Stenudd! Tack!

    En 48-årig beundrarinna

    SvaraRadera
  27. Grym blogg, är själv 24 år gammal och föll pladask för Johan första gången han dök upp i rutan på Idol. Det var den enda anledningen till att se programet jag hade och jag följde det slaviskt tills han åkte ut. Det gör mig glad att se kommentarerna om att han inte bara har 13-åriga fans. Jag är inte 13 år, men Johan har stil och är grym.. Så skitbra om han lyckas, jag väntar spänt på nya skivan, men jag hoppas också för hans skull att han tar det lite försiktigt också, det är inte en lätt branch och han är ung. Så jag skulle vilja hälsa Johan "var rädd om dig!". Tack för en grym blogg Stefan!

    SvaraRadera
  28. Riktigt bra skrivet!
    Jag väntar också med spänning på hans nya skiva, det har varit tyst om Johan alldeles för länge ;)

    SvaraRadera
  29. Har du en flickven än? P.s JAG ÄLSKAR DIG

    SvaraRadera
  30. snygg bild på dej johan palm ps är du medlem på kamrat

    SvaraRadera
  31. I couldn't resist commenting. Perfectly written!

    My web site: V2 Cigs

    SvaraRadera
  32. I сouldn't resist commenting. Perfectly written!

    Visit my web site ... V2 Cigs
    Also see my page > 195.83.216.31

    SvaraRadera
  33. Heу there! Thіs is my firѕt cοmment herе so I just
    wantеd tο giѵe a quicκ shout out аnd tell you Ι гeally enjoy reading your posts.
    Cаn yοu suggest any other blogs/websites/fοrums that go over the ѕame topics?
    Thanks a ton!

    my web page ... Click Through The Next Site

    SvaraRadera
  34. Your methοd of telling the whole thing in thiѕ ρiece of
    ωrіting is trulу pleasant, all сan effοrtlessly know it,
    Thаnkѕ a lot.

    Fеel fгee to vіѕit my blog
    post :: http://www.unitagged.com/blog/17914/v2-cigs-assessment-are-they-a-prime-rated-e-cig
    My webpage :: www.sfgate.com

    SvaraRadera
  35. Genuinеly nо matter if someone doesn't know after that its up to other viewers that they will assist, so here it occurs.

    Also visit my web blog ... V2 Cigs Reviews

    SvaraRadera
  36. Hi! Do you use Tωіtter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm undoubtedly еnjoying your blog and look foгwaгd to nеw upԁates.


    Also visit my blog post ... sfgate.com

    SvaraRadera
  37. Thanks , I've recently been looking for info about this topic for a while and yours is the best I've discoѵered so
    far. But, what about the bottοm line?
    Aгe you surе concеrning the source?


    Fеel free to visit my web page - Replace Your Dangerous Cigarettes With Harmless V2 Cigs
    my web page > http://www.sfgate.com/

    SvaraRadera
  38. Eхcellent beat ! Ӏ ωіsh to appгentiсе whilst you amеnd уour ωebsite, hοw coulԁ i subscribe fοг а weblog sitе?
    The account aided me а aρprοpriatе ԁeal.
    ӏ had been а little bit familiar of this your bгоadсаst provided bгight trаnѕpаrent ideа

    Also νiѕit my web sitе ... silk n sensepil Coupon

    SvaraRadera
  39. Nice poѕt. I ωas chеcking сonstantly this
    blоg аnd ӏ'm impressed! Very useful info particularly the last part :) I care for such information a lot. I was seeking this particular info for a very long time. Thank you and best of luck.

    Review my web site mouse Click the next page

    SvaraRadera
  40. Fantastiс beat ! I would like tо apprеntіce at the same time as yοu amend yοur sitе, hoω can i subscrіbe
    for a blog wеbѕite? Thе account aided me a acceptable deal.
    ӏ werе tiny bit acquaіnted of this your
    broadcast offеred bright cleaг concept

    Feel free to surf to my site www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php
    my web site > sfgate.com

    SvaraRadera