fredag 9 januari 2009

Mode utan stil


Nu har Aftonbladets Stora Bloggpris 2008 presenterat de fem nominerade för bästa modeblogg. Mode ska ju vara stil och estetik, men alla fem har märkligt grötig och ful layout.

Jag vet inte ett dugg om mode, fast jag betraktar mig som estet. Men jag har bläddrat i en del tryckta modemagasin och ofta imponerats av deras eleganta design, de utstuderat tjusiga bilderna och den omsorgsfulla layouten.
Så ej modebloggarna som nominerats. De är röriga, ofta med dåliga eller dåligt återgivna bilder, och en layout som inte alls ger intryck av att vara ett dugg genomtänkt.

Kanske lockar ämnet mode inte de mest ambitiösa eller talangfulla bloggarna?

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

  1. Där har du något. Mycket sant att de banners i som de nominerade bloggarna har är för stora, skräniga och ser helt enkelt väldigt osnygga ut. Dessvärre tror jag inte att de har tänkt på tekniken riktigt.

    SvaraRadera
  2. Frida, jag håller med dig. Dessutom är typografin ofta klumpig och färgerna skrikiga. Knepet med layout är att vara generös med tomma ytor, annars blir det belamrat och rörigt. Dessutom är behärskning oftast estetiskt överlägsen frosseri.
    De kanske inte har satt sig in i hur man faktiskt kan påverka bloggens grafiska utformning.

    SvaraRadera
  3. Bloggar med det besökarantalet borde rimligtvis ha råd att, för en del av sina reklamintäkter, hyra in en ordentlig grafisk formgivare som styr upp saker och ting...?

    SvaraRadera