onsdag 14 januari 2009

En pärla bland de nominerade till Stora Bloggpriset


Jag har gnytt en del på de nomineringar till Stora Bloggpriset, som hittills publicerats. Därför kan det vara dags att lyfta fram ett positivt exempel. Hon heter Johanna Sjödin.

Johanna Sjödins blogg är en av de fem nominerade i Stora Bloggprisets kategori livsstil. Hon är en pärla. Ett flytande språk, djärva och intressanta tankar fulla av egensinne och självständighet, dessutom frisk humor.


Och hon har definitivt en riktig blogg, som jag ser det: flitiga inlägg om dagsaktuella teman (ofta med utgångspunkt från hennes eget vardagsliv), personligt beskrivna och kommenterade.

Hon kallar sig själv en feministiskt lagd sexpositivist. Jag skulle kalla henne en genuin fritänkare. Vi har inte så många, speciellt inte med sådan intellektuell och stilistisk skärpa.
Så skynda dit och se om jag har rätt eller fel:
johannasjodin.blogg.se

Läs även andra bloggares åsikter om

23 kommentarer:

  1. Varför uppmuntra en ung jänta på 15 år, som visar nakna bilder på sig själv på bloggen? Förstör inte det lite av intrycket för dig?

    SvaraRadera
  2. Hon är sjutton. Och hon är suverän! Vet precis var hon står och vad hon vill. Och står för vem hon är. Johanna Sjödin for the bloggpris!

    SvaraRadera
  3. Jag visste att det kunde verka gubbsjukt att berömma Johanna Sjödins blogg, och därför hade jag en del bryderier. Men så tänkte jag att det vore ju själva fan om jag skulle ge efter för den förbannade frikyrkomoralen!

    Johanna skriver glänsande och hennes förhållande till sexualiteten är helt hennes eget. Jag applåderar det, men verkligen inte i någon hemlig längtan efter att få smaka dess frukt. Jag tycker hon har rätt och att hennes inställning är sund, frisk och genuint frigjord.

    Det bigotta samhället skriker säkert tusen protester, men det är nonsens. Hennes feminism är i mina ögon den sanna frigörelsen - men det blir bara sant om hon själv får uttrycka saken. Varken jag eller andra ska tala om för henne vad hon borde tycka.

    SvaraRadera
  4. Det står 15 på hennes blogg, men som du säger Mattias så fyller hon tydligen 18 år snart.

    Ge dig nu, Stefan:-) Jag har inte tänkt tanken gubbsjuk ens! Det jag reagerade över var att en tillsynes 15 år ung kvinna lade ut nakna bilder på sig själv. Det tycker inte jag är något som ska uppmuntras. En 15-åring borde nog passa sig för att bre ut sin sexualitet på nätet, eller är det också frikyrkomoral?

    Du svarade inte på min fråga, utan antog att jag menade något helt annat. Jag säger det jag menar, utan att göra anspråk på att ha rätt. Jag framhåller bara min upplevelse av ting.

    Kram från pennelina

    SvaraRadera
  5. Det här är nog bland det finaste någon skrivit om mig, Stefan.

    SvaraRadera
  6. Johanna, jag är glad att du uppskattar mina ord. Och jag är ännu gladare för att din blogg finns. Det dräller inte av pärlor här i världen - eller i bloggosfären.

    Pennelina, det var skönt att få veta att jag missförstod dig. Det borde jag ha förstått, för du ger verkligen inte intryck av att vara en trångsynt människa.
    Men just därför tycker jag att du ska våga överlämna åt Johanna att avgöra vad som är lämpligt för henne att lägga ut på internet. När jag läser hennes blogginlägg är det för mig uppenbart att hon vet vad hon gör, alldeles oavsett hennes ålder.

    Allvarligt talat - jag tror inte på ålder som en relevant måttstock. Historien är full av exempel på vad människor förmår redan i unga år. Därför gör vi klokt i att först se till hur människor tänker, innan vi går till förutfattade meningar om relationen mellan ålder och mental mognad.

    SvaraRadera
  7. Ja den här tjejen måste vi vara rädda om. Om hon skulle vinna priset lär det bli en del väsen från moralistiskt håll kan jag tänka mig. Då är det bäst att du håller pennan vässad Stefan. Men det är väl onödig uppmaning till dig... Jag kanske ska rikta den till Pennelina och andra bloggare istället.

    SvaraRadera
  8. Det där lät kanske farbroderligt överbeskyddande. Men vem som helst som inte är van vid medieuppmärksamhet skulle behöva uppbackning om stora morallarmet går. Ja, som sagt var, OM det går, det är en så länge bara en farhåga.

    SvaraRadera
  9. Fast... nu har jag kollat runt lite bland kommentarerna bland Johannas blogg och hon verkar vara allmänt uppskattad och respekterad. Så det är kanske jag som har fördomar om andras fördomar.

    SvaraRadera
  10. Ni har mer fördomar än jag trodde;-) hihi

    Som jag sa till Johanna, på min blogg, så är jag också för sakliga argument. Jag fick intrycket av att hon var 15 år, då hennes blogg antydde det.

    För mig spelar det egentligen ingen roll om hon är mogen nog eller inte, för hon inspirerar andra unga människor att följa hennes exempel, barn som inte är trygg på sin egen sexualitet ännu. (I och med att hon framstår yngre än hon är, blir det fel.)

    Varför "bråkar" jag om detta?

    Jo, därför jag har upplevt sexuella övergrepp på nära håll och sett verkningarna av det.

    Min reaktion kommer alltså av felaktig information i kombination med erfarenhet - inte av fördomar och moralhysteri.

    Kram från Pennelina

    PS! Jag har gett ett utförligare svar till dig, Mattias, på min blogg. DS!

    SvaraRadera
  11. Pennelina, jag tycker att du pådyvlar Johanna ett orimligt ansvar. Hon måste få agera enligt egen övertygelse - utan någon självcensur för att andra kanske kan ta efter.

    Dessutom är det ett underligt resonemang, som verkar ge offren en del av ansvaret för övergrepp.
    Vi kan inte acceptera något annat än att människor har rätt att uppträda hur "utmanande" de vill, klä sig eller klä av sig precis som de vill, utan att förlora rätten till sin integritet.

    SvaraRadera
  12. Det enda jag skyller Johanna för att att hon står som 15-åring på bloggen, vilket i sin tur kan inspirera människor som inte är mogna eller trygg på sin sexualitet att följa efter.

    Jag hade inte kommenterat det du sa om det inte var för att jag trodde att hon var femton.

    Ansvaret i övrigt vilar på oss andra, att inte missbruka hennes och andra unga människors öppenhet och förtroende. Sedan har vi som vuxna människor ett ansvar att skydda och bevara våra unga från människor utnyttjar deras oskuldsfullhet och tillit.

    I en perfekt värld fungerar din inställning, som jag i princip är enig i och som jag tycker det är viktigt att kämpa för. Men, jag är inte beredd att ödelägga en enda ung människas liv för att visa hur öppensinnad jag är.

    SvaraRadera
  13. Pennelina, problemet med den sortens resonemang är att vi får en värld där allt är förbjudet - för att det direkt eller indirekt skulle kunna skada någon.
    Vi har ingen perfekt värld, så vi får göra så gott vi kan med den värld vi har.

    SvaraRadera
  14. Lägg inte ord i min mun hela tiden, jag har inte sagt något om förbud.

    Jag antar att svaret på frågan som jag ställde dig i min första kommentar är nej. Du tolkade in en massa i mina ord och sedan har jag fått försöka förklara mitt perspektiv. Jag ger upp här, och konstaterar bara att...

    Du skulle nog bli förvånad om du fick träffa mina barn, och deras vänner, och höra vad de menar om mitt sätt att tänka och hur det fungerar i praktiken:-)

    Det spelar ingen roll för mig om du tycker att jag är en överbeskyddande moraltant, jag gillar dig i alla fall och respekterar dina åsikter och förstår din infallsvinkel.

    Jag kämpar också för en bättre värld, efter bästa övertygelse och förstånd.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  15. Pennelina, förtjusningen är ömsesidig :)
    Jag beklagar att jag missförstod ditt resonemang, för att jag inte såg hur det kunde leda till annat än ett förbudstänkande - antingen genom en överhet eller genom något slags självcensur.
    Jag är glad att jag hade fel.
    Och jag älskar att förvånas.

    SvaraRadera
  16. En teknisk detalj bara... Det står "15" under en bild av Johanna på hennes blogg... Jag tror att det betyder "den här bilden togs när jag var 15". Ingenstans står det tydligt angivet som ålder på bloggaren. Så jag tror att det ligger ett litet missförstånd i botten. Jag reagerade också på åldersangivelsen och googlade upp det, för jag tänkte att aldrig i världen kan väl en femtonåring vara så mogen. Och det stämde ju.

    SvaraRadera
  17. Ni kan läsa om förhastade slutsatser och otydliga kommentarer på min blogg, om ni har lust;-)

    Kram på er!

    SvaraRadera
  18. "Jag reagerade också på åldersangivelsen och googlade upp det, för jag tänkte att aldrig i världen kan väl en femtonåring vara så mogen. Och det stämde ju"

    Vad kränkade.

    Att uppge sin rätta ålder är att ge åldern legitimitet. För mig är ålder totalt irrelevant. Jag hade lika gärna kunnat skriva 0 eller 85.

    SvaraRadera
  19. PS! Det var ett smart drag att ta en paus, för när jag slog på radion spelade de en av mina låtar:-) DS!

    SvaraRadera
  20. Johanna, jag håller med dig. Nästan alltid när ålder tas upp är det av vuxna, och antingen för att förringa eller för att inge vördnad. I båda fallen är det lika tokigt.

    I mediabranschen finns en falsk föreställning (bland medelålders redaktörer) om att unga människor bara vill läsa unga människors texter, men min erfarenhet är att just unga läsare sällan bryr sig om åldern på skribenterna. De tittar på innehållet.

    Skribenter kan vara radikala och friska fast de är pensionärer, eller reaktionära och tröga fast de är tonåringar.
    Ålder säger så gott som ingenting.

    När jag skapade mitt bloggkonto angav jag min ålder för att jag inte ville mörka att här är en gubbe, som ändå skriver om Idol, emo, och vad det kan vara. Jag gjorde det för att jag visste att annars skulle någon kasta det i ansiktet på mig.
    Se t.ex. min text om emo, där några kommentarer menar att jag på grund av min ålder inte kan förstå och inte borde yttra mig om emo. Nonsens.

    Vi ska se till sak och inte till person.

    SvaraRadera
  21. Johanna, det finns många ting i den här världen som är kränkande, men att påstå att Mattias antagande skulle vara det köper jag inte!

    Att du är mogen för åldern gör dig speciell och sätter dig ovan det som räknas som normalt, och i detta fall är du dessutom flera år äldre än vi antog.

    Känn igen en komplimang när du får den och löp inte till angrepp innan du tar den till ditt hjärta.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  22. Johanna var precis lika angelägen, engagerande och utelämnande när hon VAR 15 som hon är nu, kanske till och med lite mer offensiv och kontroversiell? Om jag inte minns fel så startade hon bloggen redan vid de sena fjorton?

    SvaraRadera
  23. Johanna: Tråkigt att höra att du tog det så. Precis som Pennelina säger: det väckte min uppmärksamhet att en tjej på bara femton år - som jag trodde att du var utifrån bilden på din blogg - argumenterade så klart och medvetet, och vanlig mänsklig nyfikenhet fick mig att googla upp det. Men tycker du annars att jag har hanterat dig nedlåtande i mina kommentarer på din blogg? Jo, faktiskt intog jag en farbrorsposition i början, men det upptäckte jag ju själv och bad om ursäkt för. Kunde du ta till dig den?

    Pennelina: tack, du förstod mig.

    Henric: Jag har just upptäckt Johanna, men jag kan tänka mig att det var så. Hon är varken född igår eller i farstun, det märks tydligt.

    SvaraRadera