söndag 11 januari 2009

Märkliga påståenden om trafficking och porr


Journalisten Anna Skaldeman, som är på gång med en bok om trafficking, intervjuas i Sydsvenskan, där hon gör flera märkliga påståenden, som inte alls ifrågasätts i artikeln.

Skaldemans kommande bok heter Torsksverige – om sexslaveri i välfärdsstaten, ett ämne som är så inflammerat att man knappt kan ifrågasätta larmuppgifter utan att anklagas för att stödja trafficking. Det gör inte heller intervjuaren Erik Magnusson. Han citerar Skaldemans påståenden som om de vore rena fakta.

Ändå säger hon en del som i allra högsta grad går att ifrågasätta. Exempelvis påstår hon att problemen med trafficking har förvärrats för att det förr var tjejer utan erfarenhet men nu är prostituerade som smugglas in i landet. Hur kan det vara värre?

Hon påstår också att var åttonde svensk man någon gång har köpt sex. Var får hon det ifrån? Inte ens det orkar intervjuaren fråga. Det slarvas väldigt mycket med statistik när det handlar om inflammerade frågor – som om ändamålen helgade medlen.
Skaldeman har en bok att sälja, så hon vill förstås att trafficking ska vara ett så stort och omfattande problem som möjligt. Därför är hon inte att lita på om hon inte kan belägga sina påståenden.

Jag har ingen aning, men var åttonde svensk man låter väldigt mycket. Varifrån kommer siffran? Jag tvivlar på att det ens finns trovärdig statistik om saken. Och vilka åldersgrupper räknas med? Om det är män från vaggan till graven blir siffran än mindre trovärdig.
Och hur är det med sexköp – varierar det i olika samhällsgrupper? Vågar Skaldeman forska i den saken? Hon kan ju råka upptäcka något inopportunt.

Som ett medel mot trafficking ser hon det nödvändigt att bekämpa porren:
”Porrindustrin odlar en förlegad kvinnosyn som gynnar prostitution. Det handlar om att påverka mäns attityder för att få efterfrågan på sextjänster att minska.”

Men där är hon ute och cyklar. Det finns inga belägg på att minskad porr minskar sexköp eller några andra sexualbrott. Snarare finns indicier på raka motsatsen – att porr minskar de flesta sexualbrotten.
Det finns inte heller några bevis på att porr påverkar mäns attityder, exempelvis så att de i högre grad ser kvinnor som sexobjekt.
Dessutom blir det i vårt samhälle mer och mer så att även kvinnor konsumerar och uppskattar porr.

Nej, Anna Skaldeman uttrycker bara en gammal förlegad sexualmoral, som hon gömmer bakom social indignation. Men en sådan attityd skapar fler problem än den löser.
Trist att Sydsvenskans reporter bara köper detta rakt av, utan en enda kritisk fråga till henne.

Läs även andra bloggares åsikter om

11 kommentarer:

  1. Jag blir alltid skeptisk när jag läser vissa statistiska siffror i media (läs den lättlästa klassikern "How to lie with Statistics" av Darrell Huff för att träna upp den kritiska förmågan). Är det som Stefan skriver i flera blogg-inlägg, den kritiska förmågan hos dagens journalister håller på att försvinna (eller i alla fall minska). Allt fler journalister köper det som den intervjuar säger utan att dubbellkolla fakta.

    Att var 8:e man skulle köpt tjänster av en prostituerad låter ju otroligt högt, men...
    När det gäller siffran hittade jag detta:
    "I en befolkningsbaserad studie som initierades av FolkhŠlsoinstitutet, stŠlldes ett antal frŒgor till ett urval av 5 250 individer som i december 1995 var bosatta i Sverige och dŒ hade fyllt minst 18 och
    hšgst 74 Œr. Resultaten visade att nŠstan 14 procent av svenska mŠn nŒgon gŒng betalat fšr att
    vara sexuellt tillsammans med nŒgon.

    utdraget är från denna rapport från Socialstyrelsen, se sidan 191 andra spalten
    http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/AC76C739-8D7C-44C5-B1EC-F21D11F42B30/1746/Kap7.pdf
    Det hela kommer från följande referens: MåŒnsson S-A. Den kšöpta sexualiteten. I: Lewin B (red.). Sex i Sverige. Om sexuallivet i Sverige 1996. Stockholm, FolkhŠälsoinstitutet, 1998.

    Ovanstående källa tog mig inte många minuter att kolla upp via internet. Något jag kunde förvänta mig att en journalist skulle göra som en del av en djupare intervju.
    Däremot förväntar jag mig inte att journalisten sätter sig in i om det statistiska urvalet och metoden som använts är tillförlitlig...

    SvaraRadera
  2. Ulrik, tack för uppgifterna. Jag kollade in saken lite till. Undersökningen finns sammanfattad på engelska här:
    Sex in Sweden
    Det var tydligen knappa 3.000 av de över 5.000 som besvarade enkäten, vilket ökar resultatets osäkerhet. Här är vad de skriver om köpt sex:
    "About 13 per cent of Swedish men have at some point paid for sexual service. A majority of these men had paid for sexual contact on one or two occasions. Paying for a sexual service was most common among middle-aged men. Most prostitution took place abroad in connection to a holiday or a business travel."

    Obervera att det i majoriteten av fallen handlade om en eller två gånger, inte fler, och att det mestadels var utomlands. Man kan alltså inte säga att alla dessa män regelbundet köper sex.
    Det torde vara rätt sällan, eftersom 0% av såväl män som kvinnor i samma undersökning uppgav att deras senaste sexuella kontakt var med en prostituerad.

    Jag är också misstänksam mot formuleringen "betalning för sex" - det skulle ju också kunna betyda att bjuda på middag, betala för ett hotellrum, osv. Det hade varit rakare att fråga om "betalning för sex med prostituerad".

    Formuleringarna av frågorna i en enkät används notoriskt i undersökningar för att erhålla ett visst önskat resultat (sammalunda med svarsalternativen). Det är ännu en metod med vilken statistik ljuger. Så man får tolka försiktigt.

    SvaraRadera
  3. Det tycks alltså som att mer djupgående undersökningar saknas, och därmed tillförlitlig statistik. Vilket är stor skada, eftersom det inte gör det möjligt att se vilken inverkan prostitutionsförbudet har. Själv lutar jag åt att det nog snarast har motsatt effekt, alltså bidrar till att prostitutionen ökar istället för tvärtom. Kvalitativt lär den förändras på så sätt att den förråas när den flyttas till skumma källare.
    Jag misstänker att prostitutionsförbudets ivrare i själva verket inte bekymrar sig särskilt mycket om vilketdera. Snarare handlar det om att slå vakt om den egna posititionen och om att simulera handlingskraft.
    Ytterligare en bestickande tanke är hur lukrativ den sociala branschen är. Det finns goda utkomstmöjligheter i folks dåliga samveten och känsla av otillräcklighet. Alldeles nyligen sprack bubblan Kvinnoforum, som tydligt illustrerar detta. Att man låter som en människovän och duva innebär inte att man är en!

    SvaraRadera
  4. Mattias, jag tror också att förbudet mot att köpa sexuella tjänster förvärrar situationen - på många sätt. Dessutom är det absurt med en lag som gör det förbjudet att köpa något som det är lagligt att sälja. Det är inte rättvisa, utan politisk opportunism.

    Förbudsivrarna är opportunister. De lever på det enkla faktum att alltför många drar sig för att försvara t.ex. prostitution, eftersom det genast vänds emot dem som om de vore flitiga köpare av sex.
    I både denna och liknande frågor blir debatten helt förlamad av att få vågar stå för åsikter som misstänkliggör dem - och detta utnyttjas oblygt av förbudsivrarna.

    Politiker är i regel inte så intresserade av att lösa problem, som de är av att visa upp sin vilja att lösa dem. Spel för gallerierna. Därför är de inte så noga med att kolla om deras beslut verkligen är några lösningar.

    SvaraRadera
  5. Så typiskt att anklaga Skaldeman för att vara en moraltant. Läs boken så tror jag du ändrar uppfattning. Det finns utmärkta källhänvisningar. Skaldeman ger en mångfacetterad bild av prostitution och traffiskning i Sverige genom att prata med olika parter: poliser, prostituerade, torskar, åklagare med flera. Jag hoppas att många läser boken och diskuterar den! En attitydförändring krävs!

    SvaraRadera
  6. Ebba, vi är säkert allihop överens om att trafficking är förfärligt. Vad jag och andra diskuterar ovan är dels hur statistiken ska tolkas, och dels vad t.ex. porren har för roll.

    Felaktiga beslutsunderlag leder mycket lätt till felaktiga beslut.

    SvaraRadera
  7. Tack Stefan, men det hade jag redan förstått eftersom jag läste era inlägg. Med moraltant menade jag framförallt:
    "Nej, Anna Skaldeman uttrycker bara en gammal förlegad sexualmoral, som hon gömmer bakom social indignation." vilket jag tyckte var en konstig formulering.
    Och angående era diskussioner om statistisk tillförlitlighet så tipsar jag bara om själva källan till diskussionen ovan, nämligen boken som är full av hänvisningar.
    Jag håller helt med dig om att det är extra viktigt att vara väl informerad när man diskuterar ett sånt här "inflammerat" ämne.

    SvaraRadera
  8. Ebba, har du exempel på statistik som bevisar att porr ökar efterfrågan på prostitution? Det är vad Anna Skaldeman påstår i intervjun.

    De undersökningar jag känner till är rätt gamla, presenterade i den stora Yttrandefrihetsutredningen från 1983 (SOU 1983:70) - de visar att fri porr tydligt minskar förekomsten av en mängd sexualbrott. Jag minns inte några uppgifter om prostitutionen, men det indikerar att den snarare kan minska på grund av porr.

    SvaraRadera
  9. "Sila mygg och svälja kameler" är ett gammalt intryck som kommer för mig när jag läser ditt inlägg.

    Kan du förklara för mig varför en del män, t.ex. journalister skjuter in sig på småttiga statistiska data när detta globala människo-o-väridga fenomen diskuteras?

    SvaraRadera
  10. Fairymary: din fråga är så svepande att den måste vara svår att besvara på ett särskilt vettigt sätt. Nåja, det kommer nu inte an på mig utan på Stefan.

    Men jag skulle vilja ställa en motfråga: Har du funderat över varför en del män, t ex många feminister, är måna om att blanda bort korten i de här frågorna, i stället för att klara ut saker och ting? Ofta jämställs prostitution med våldtäkt och med trafficking. Sammanblandning av begreppen bidrar inte till ökad klarsyn. För mig är det uppenbart att många räds just det i de här frågorna - klarsyn.

    Jag är ingen prostitutionsförespråkare, men jag tycker att man ska vara emot prostitution i rimlig mån och av rätt orsaker. Samma med porr: jag finner mycket porr och porranvändning direkt skadlig. Men var sak på sin plats.

    SvaraRadera
  11. Lyckliga Horan
    ____________________
    Lyckliga Horan
    du finns inte mer
    du har fördrivits
    från våra kvarter.

    På torskens lekplatser
    är snuten och trålar.

    Det ska fan
    dra in några stålar,
    när alla kunder
    drivs bort med batongen!

    Tystnat har skrattet,
    ej längre ser man
    den vaggande gången!

    Snuten och Fryshuset
    sprider sin kyla.
    Ibland betongen
    hörs vargarna yla.

    Lugna Gatan
    har tagit över.
    Det ska fan
    dra in någon klöver!

    Lyckliga horan
    du som var så skön
    när får vi åter
    höra ditt stö-ö-ööön...

    [Melodi:Lyckliga Gatan]

    Varför måste just horor vara lyckliga,och inte t.ex. sopgubbar, dödgrävare och fiskrensare?

    SvaraRadera