torsdag 22 januari 2009

Obamas ed – andra tagningen

Det blev lite rörigt när Barack Obama skulle sväras in som president på den offentliga högtiden i tisdags. Därför togs det hela om på onsdagen, stillsamt och närmast humoristiskt inne i Vita Huset.

Här är den offentliga “generalrepetitionen” där både Obama och Högsta Domstolens ledare kommer av sig:



Presidenteden gjordes om på onsdagkvällen inför en liten skara på Vita Huset. Jag har tyvärr bara hittat en ljudupptagning från den, som uppvisar en skämtsam, kanske också lite generad stämning.
“Very slowly”, säger Obama innan de ska börja, men HD-chefen John Roberts mal ändå på ganska raskt. Tungan rätt i mun! Det gick som en dans.
Här är ljudupptagningen av presidenteden i repris.

2 kommentarer:

  1. Alltså är det bara jag som uppfattar det som att det var domaren som kom av sig första tagningen och inte Obama?
    I första tagningen så säger domaren "faithfully" vid fel tillfälle, Obama uppmärksamar det (han lär ju ha övat in eden sen innan)och stannar upp för att ge domaren en chans att ta om det.
    Jag har inte surfat omkring och kollat upp det hela närmre ... jag är lat. ;P
    Men min uppfattning är att det är domaren och inte Obama som gör bort sig lite. Rätta mig om jag har fel.
    /Jonni

    SvaraRadera
  2. Jonni, jag har också det intrycket. Sammalunda med att Obama i början satte igång innan domaren var klar - det var logiskt att börja med frasen "Jag, Barack Hussein Obama," men när Obama gjorde det malde domaren på.
    Märkligt att de i ett så allvarligt sammanhang envisas med att ta en lång fras i taget, för då blir det lätt fel.

    Hur som helst var det en rolig inledning på en presidentkarriär, som bådar en väldig massa gott - men tyvärr också en väldig massa umbäranden för Obama själv.

    SvaraRadera