söndag 4 januari 2009

Är inte alla bi?


Aftonbladet skriver om Hollywoods många gayrykten. Flera filmstjärnor misstänks vara gay fast de är gifta, somliga av dem med barn. Kan de inte helt enkelt vara bi?

Det är farligt för filmstjärnor som spelar “första älskare” att medge homosexualitet, eftersom Hollywoods styrande är övertygade om att det leder till mindre kassasuccéer. Men det måste inte betyda att de stjärnor som i hemlighet har affärer med personer av deras eget kön är homosexuella. De kan lika gärna vara bi.
Det är vi ju allihop, mer eller mindre.

Hollywood är en snurrig nöjesmetropol och stjärnorna rika som troll. Då vill de som Oscar Wilde hantera alla frestelser genom att falla för dem. Det är bara att gratulera. Inte blir man en sämre människa för att man utforskar sin åtrå. Tvärtom – de som inte gör det, av ett eller annat moraliskt eller religiöst skäl, riskerar att bli bittra och illasinnade.

Den stora tragedin är fördomen om filmpublikens fördomar. Det är en självuppfyllande profetia – den blir sann för att makthavarna betraktar den som sann. Därmed vågar ingen pröva motsatsen.
Så hålls fördomar vid liv: de som har makten att förändra vägrar att göra så, för att de har fördomar om andras fördomar.

7 kommentarer:

  1. Om hur ljuv musik kan uppstå och stora lagrar skördas, om vi törs ta första steget och skjuta åt sidan våra fördomar om andras fördomar... handlar detta klipp från sportspegeln. Inte bara protagonistens ljuvliga värmländska dialekt gör det se- och hörvärt... Åtminstone blev jag rörd i hjärteroten av att se det.

    http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=22043&a=1358682&lid=puff_1358692&lpos=extra_0

    SvaraRadera
  2. Kul! Sport är annars sällan i frontlinjen när det gäller att se förbi fördomar och förlegade konventioner.

    SvaraRadera
  3. Livet är ju så mycket enklare när allt är svart eller vitt, gott eller ont eller när folk är hetero- eller homosexuella. Det ska vara enkelt att kategorisera och etikettera och stoppa in i fack för då vet vi vad det är. Och det är extra viktigt i kändisvärlden där människor inte bara är människor utan också varumärken, laddade med tydliga värden.

    Dessutom, spekuleras det kring dig så finns du. Vad gör man inte för lite press som håller karriären i rullning?

    SvaraRadera
  4. Nej Stefan, det finns några som njuter av att vara hetero oxå:-) Jag har fullt sjå att hinna utforska en man, och det är varken tråkigt eller särskilt bittert.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  5. Pennelina, det är bara att gratulera :)
    Poängen är att utforska sin åtrå i stället för att låta fördomar diktera hur den får vara.

    SvaraRadera
  6. En förklaring till varför de flesta "normala" (alltså de som inte blivit så pga trauma, sexuella övergrepp etc) homosexuella är som de är redan känt. Män som identifierar sig som kvinnor (inte trans alltså, utan det som senare leder till vad man tänder på) och vice versa beror på ett visst område i hjärnan som på vissa blivit "fel". Egentligen inte fel eller en skada, men tack vare felaktiga (beroende på fysiskt kön) hormonkoncentrationer har området antingen blivit för stort (manligt) eller för litet (kvinnligt).

    Något RFSL etc antagligen inte gillar, då detta indikerar att ett "botemedel" mot homosexualitet trots allt går att göra. En metod för att se till att ett foster får rätt mängd hormon och det kommer födas ytterst få homosexuella (om föräldrar väljer så).

    Jag har inget direkt mot homosexuella. Dock skulle jag inte reagera positivt om en homosexuell man stötte på mig, något som inte är så troligt då jag inte ser ut/uppför mig som en bög (försök inte med pk, det går att se om någon är bög i 99% av fallen) och hänger inte riktigt på sådana ställen. Men om en kondom skulle gå sönder och jag skulle bli farsa så skulle jag välja att mitt blivande barn fick en för evolutionen produktiv sexualitet.

    Jag kan hålla med om att världen vore lite tråkigare utan homosexuella män och bisexuella kvinnor (homosexuella kvinnor tillför nada). Nu är jag inte en stor fantast av mode, men de av oss som kommer ihåg de bruna kläderna på 70-talet saknar dem inte.

    SvaraRadera
  7. Illwill, jag tvivlar på att vetenskapen har nått dithän. Lika bra det.

    SvaraRadera