fredag 2 januari 2009

Färre CD säljs – men allt mer musik digitalt


Musikförsäljningen minskade 2008 med 8,5% räknat per enhet, rapporterar DN. Försäljningen av fysiska skivor minskade så mycket som 20%, men digital försäljning gick upp markant – vilket antyder att fildelning är ett minskande problem.

År 2007 såldes totalt 500 miljoner enheter (CD, vinyl, digitalfiler), men 428 miljoner 2008. Av dessa var 360 miljoner CD-skivor, alltså 84%. Det såldes 2 miljoner vinylskivor, vilket är mer än något år sedan dessa mätningar började 1991.

Försäljningen av digitala enheter steg med 32% under 2008, till 65,8 miljoner.
Enskilda låtar digitalt, såsom via Itune, räknas tydligen separat, för de passerade en miljard enheter, vilket var en ökning med 27% från 2007.

Det måste betyda att musikbranschen vinner terräng från fildelarna.

Tyvärr saknas uppgifter om hur många olika musikverk som producerades 2008, men jag vågar slå vad om att de inte var fler än 2007. Förmodligen färre, för det har varit tendensen rätt länge, även innan fildelning kom igång.

Det är inget mysterium att skivbranschen säljer färre enheter när de släpper färre skivor per år. Dessutom har de nog i allt högre grad fokuserat på artister som de inbillar sig är breda, vilket gör hela musikbranschen sömnig och tynande.
De skyller förstås på fildelarna, men i verkligheten är deras egen giriga policy det större problemet. Den som gapar efter mycket...

Läs även andra bloggares åsikter om

5 kommentarer:

  1. Principen TVÄRTOM fungerar nästan alltid... Själv har jag börjat röka så smått... genom att ge mig tillstånd att göra det, tappar jag lusten. Men om jag förbjuder mig lasten, ja då röker jag som en besatt...
    Abortförbudets kontraproduktiva effekter i Chile har vi pratat om till leda redan... Israels försöka att kväsa palestinskt våld kan väl duga som ännu ett exempel.
    TV-licensen: genom att agera vänligt istället för bryskt har radiotjänst fått märkbart fler att betala licens.
    Solen är starkare än nordanvinden, som i sagan.
    Fildelning stärks av förbud, ganska säkert.
    Principen TVÄRTOM skulle naturligtvis också fungera naturligtvis i Rosengård.

    SvaraRadera
  2. TA I TVÅL-PRINCIPEN skulle man kunna kalla den, den som går ut på att försöka kontrollera det som inte går att kontrollera.
    Musikindustrin försöker att göra det genom att kontrollera sina konsumenter.
    Sverigedemokraterna vill göra det i Rosengård och varhelst invandrare visar prov på ett avvikande beteende.
    Påven med homosexuella.
    Israel försöker att ta två i Gaza.
    Det handlar inte om vad som är RÄTT att göra, det handlar om vad som är MÖJLIGT.
    En tvål tar man inte, man håller den i öppen, kupad hand. Det är så det fungerar, och det är bara att acceptera.

    SvaraRadera
  3. Mattias, det är utmärkt formulerat. Perfekt liknelse med tvålen.
    Det ligger prestige och andra dumheter bakom, när makthavare försöker att krama sönder tvålar. Om man inte främst värnar om sin egen "image", utan verkligen strävar att lösa problem, då närmar man sig dem med en lyhördhet som förnimmer lösningarna.

    SvaraRadera
  4. Siffrorna du nämner är försäljning i USA, inte i världen. Dom säger ingenting om t.ex. Sverige. DNs David Larsson som du citerar, hade fattat fel. Se artikel på Musikindustrin.se idag: http://www.musikindustrin.se/artikel/371/Ledare_Det_kommer_ni_aldrig_lasa_i_MI.html

    SvaraRadera
  5. Emanuel, tack för rättelsen. Jag tror ändå inte att det ändrar mina slutsatser. Svenska siffror finns tydligen inte ännu, men jag vågar gissa att de blir likartade.

    Jag tittade till de amerikanska siffrorna här:
    2008 results
    Över en miljard "tracks" (enskilda låtar) har sålts digitalt (27% upp från året innan)! Det är en hel del, och det visar att digital filförsäljning är gott och väl etablerad.

    Nej, man kan inte säga att CD:n är död, men den mår inte så väldigt bra i jämförelse med förr. Så hur kan prognosen se ut?

    SvaraRadera