måndag 27 april 2009
Sverige har knappast flest våldtäkter
Ny EU-statistik visar att Sverige har flest våldtäkter per invånare i hela unionen. Dubbelt så många som tvåan England. Det kan knappast stämma. Samhällsklimatet och övrig brottslighet borde i så fall antyda det.
Enligt den nya statistiken har Sverige 46 anmälda våldtäkter per 100.000 invånare. England har 23 och de övriga nordiska länderna bara en fjärdedel av den svenska siffran. Syd- och östeuropa har bara tjugondelen.
Redan där står det klart för mig att det handlar betydligt mer om benägenheten att anmäla. Den är onekligen väldigt hög i Sverige. Dessutom rubricerar vi som våldtäkt vad måna andra länder nog skulle kalla sexuellt ofredande eller tvång, eller andra begrepp som vi med tiden övergivit för att i stället allt oftare tala om våldtäkt.
Jag påminns om svensk självmordsstatistik, som var i hetluften i en amerikansk presidentkampanj på 1950-talet, där den republikanske kandidaten varnade för svensk välfärd för att den tydligen ledde till en massa självmord.
Men på den tiden var Sverige ett av de få länder som hade en korrekt statistik på självmord. I andra länder mörkades det eller behandlades inte alls statistiskt. Numera står det klart att Sverige inte alls ligger i topp på självmordsstatistiken.
Det blir nog samma sak med våldtäkterna.
Här skriver DN och Svenska Dagbladet om statistiken.
Läs även andra bloggares åsikter om våldtäkt, EU, statistik, sex.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hört talas om invandring? Där har du förklaringen!
SvaraRaderaMed anledning av kommentarer i likhet med den av "roberth" tycker jag att det är på tiden att man publicerade tillförlitlig och ärlig statistik gällande kulturell och social bakgrund hos förövare och offer.
SvaraRaderaAvsaknad av tillförlitlig information leder endast till fördomsfulla spekulationer...
Ja, det kan ju omöjligt ha något att göra med invandringen, invandrare är ju inte alls överrepresenterade vad gäller våldtäkter, och antalet våldtäkter har ju inte alls ökat i takt med invandringen... Nej, det måste ju vara anmälningsbenägenheten som ökat med flera hundra procent, det är ju en jävligt trolig förklaring.
SvaraRaderaHur många ska behöva våldtas innan sådana som du öppnar ögonen?
Johannes, läs BRÅs rapporter om invandrares brottslighet. Kolla på statistiken över våldtäkter senaste 30 åren. Kolla hur den ser ut i våra grannländer. Jag tror inte du kommer gilla vad du hittar.
SvaraRaderaAtt
SvaraRadera“Tidig sexdebut, hög alkoholkonsumtion, ”fri sexualitet” och ”rätten till ett sent nej” ger helt enkelt fler våldtäkter”
skulle vara orsaken är ju sk-tsnack.
Varför har isåfall övriga nordiska länder mycket färre våldtäkter? De har ju lika tidig sexdebut och hög alkoholkonsumtion som Sverige.
En kraftigt bidragande orsak till varför Sverige ligger itopp är att vi tagit emot folk som är överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter. Vi har alltså importerat våldtäkter till Sverige.
Jämför siffrorna för 15år sedan med siffrorna idag, gör sedan en slutsats varför de ökat.
Skulle inte förvåna mig om man kan lägga ett karbonpapper mellan grafen för antalet överfallsvåldtäkter och grafen för utomeuropeiska invandrare som kommit till Sverige.
Så länge politikerna blundar för detta problem, så kan de inte göra något åt det.
Dags att öppna ögonen och inte svälja allt som vår kära PK-media spyr ur sej i Sverige:
SvaraRaderahttp://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/
Mer behövs knappast säjas och varför skulle det vara annorlunda i Sverige som per capita tar emot allra flest invandrare. När ska Svensson få veta sanningen om det katastrofala mångkulturexperimentet och när ska hymlandet upphöra? Malmö och Södertälje är bara början av problemen...
I Norge så skäms de inte för att tala om hur det ligger till! Och sedan göra något åt det!
SvaraRaderaOm alla går som katten kring het gröt kring vissa problem med massinvandringen från vissa kulturer som krockar med svenskt beteende så kan man inte lösa de problem som uppstår. Det har nu gått så långt att det finns platser man inte kan gå in om man har ljus hy längre.
Om politikerna och press inte VÅGAR talar klarspråk snart är det försent att rätta till problemens orsaker.
artikel i Norge http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/
Att svenska kvinnor fantiserat ihop en femdubbling av antalet våldtäkter de senaste 30 åren är föga troligt...
SvaraRaderaStefan ,du är en typisk svensk journalist.
SvaraRaderaBlunda,blunda,blunda för verkligheten.
Invandring är något odelat bra i dina ögon, så Blunda,blunda,blunda.....
1. Världen ser inte ut så som den gjorde för 20 år sedan. Självklart har “Tidig sexdebut, hög alkoholkonsumtion, ”fri sexualitet” och ”rätten till ett sent nej” ger helt enkelt fler våldtäkter” något med det att göra.
SvaraRadera2. Vi har en annan lagstifning i sverige som rubricerar fler brott som våldtäkt. Denna lagändring ledde till att antalet 'våldtäkter' ökade med över 50%.
Men är man rasse så är det lättare att skylla allt på invandrare.
Sverige är inte det enda landet i den här undersökningen med ett hög antal invandrare. Det är för enkelt att skylla bara på invandrare.
SvaraRaderaJag tror att den höga alkoholkonsumtionen samt attitydproblem betyder mycket i sammanhanget.
Att påstå att invandrare står för merparten är okunnigt och fördomsfullt. Det är lättast att skylla allt på invandrare, speciellt om man är främlingsfientlig. Tror snarare att det finns ett högre procent störda personer(svenskar) i ett så sexfixerat land som Sverige än i resten av EU. Anders Eklund, Sofie fallet, affärsmännen som köpte/våldtog småtjejer, är några av fallen som ciruklerat i media nyligen.
SvaraRadera/R
Till de som skiljer på invandringen:
SvaraRaderaSå bra. Så du skiljer våldtäkterna på invandrare. Försök att tänka med huvudet istället med vad vet jag vad du tänker med. Vilka är de som åker till Thailand och andra u länder och våldta deras barn? Är det också Sveriges invandrare? Vilka är som åker till afrikanska länder i de så kallad ”kärleks resor” och ta sig friheten att umgås sexuellt med deras tonåriga pojkar mot ett par byxor eller kanske en måltid på restaurang? I vilket länd är har en förvrängd sexuellt identitet som numera inget vet längre vad som är manlig eller vad som är kvinnlig. Kan detta inte påverka befolkningens sexuella beteende? Åk f…f..till England och konstatera uppfattningen där om svenskar som pedofiler!
"Att påstå att invandrare står för merparten är okunnigt och fördomsfullt."
SvaraRaderaOm det skulle visa sig att det är så, är det då fortfarande okunnigt och fördomsfullt att påstå det?
/Alf
Det är alltid någon som tjänar på att saken inte kan diskuteras utan de övertoner, som vi ser bland annat här. Vilken förklaring har BRÅ? Även om det inte ska spela någon roll hur flickorna eller kvinnorna klär sig, vet vi att det bidrar till att en del grabbar/gubbar inte klarar att motstå frestelsen. Hur ser man på den saken i andra länder?
SvaraRadera"Så du skiljer våldtäkterna på invandrare. Försök att tänka med huvudet istället med vad vet jag vad du tänker med."
SvaraRaderaHar du någon kommentar till länken som postades tidigare i tråden?
http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/
och när du ändå är igång, kommentera gärna denna artikel också
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html
Tack! Nu har jag läst. Det andra inte min uppfattning. Min kommentar till den andra inlägg: "Don´t rock the boat"
SvaraRadera"och när du ändå är igång, kommentera gärna denna artikel också"
SvaraRaderaVi passar på att underhålla varandra med intressant läsning:
http://www.omoa.se/
Uppenbarligen är det inte bara invandrare.
http://www.omoa.se/
SvaraRaderajag tittade in på denna ganska undermåliga sida. Full med brutna länkar och halvfärdigt innehåll. Den verkar vara under uppbyggnad. Kan du posta en länk som inte går till startsidan tack? så slipper jag gissa mig till vad du vill att jag ska läsa.
Sen för att klargöra. Jag tror inte det är många som påstår att ALLA våldtäkter utförs av invandrare. Att posta exempel på svenska förövare är ett mycket svagt argument i sammanhanget.
Apropå omrubriceringen av olika sorters sexuellt tvång kan det också noteras att det sexuellt tvång inom äktenskapet rubriceras som våldtäkt, vilket inte är fallet i hela världen.
SvaraRaderaSverige har ju världens lägsta straff och europas mest generösa invandringspolitik.
SvaraRaderaI andra länder utdöms långa fängelsestraff för den här typen av brott och i USA har alla ostraffade kvinnor rätt att bära handeldvapen i självförsvarssyfte. I Sverige får de inte ens ha pepparspray.
Hur kan det gå annat än snett i vårt land?
De fleta europeiska länder har högre andel invandrare från utomnordiska och utomeuropeiska länder än vad Sverige har. En tredjedel av våra invandrare är från övriga Norden och ytterligare mer än en tredjedel från södra Europa.
SvaraRaderaSkulle de teorier som framförs av invandrafienltiga röster ovan stämma skulle ENgland, Danmark, Österrike, Norge, Spanien, Grekland, Frankrike, Belgien med flera länder ha högre andel våldtäkter än Sverige
Den enda undersökning som gjorts visar att runt 85% av alla våldtäktsman är invandrare. Se bloggen, undersökningen länkas.
SvaraRaderaSjälvmordsiffrorna för Sverige ligger i toppen som den gjort i åtskilliga år.
Men snälla, handeldvapen gör väl inte saken bättre. Till vilken nytta är en pistol om du inte kan skjuta? Vad kan du göra med en kniv om den du hotar avväpnar dig med hjälp av sin egen styrka? Pepparspray detsamma; lätt att förlora och förlora mot.
SvaraRaderaJag kan hålla med om att straffen bör höjas, men vapen i självförsvarssyfte är samma sak som att medvetet placera sin fot under en buss samma dag du ska springa maran; bara dumt, samt att du troligtvis kommer förlora ännu mer.
Jag säger bara: tills det kommer en rapport, som attackerar problemet från flertalet synvinklar, som skyldiggör _invandrare_ som den största våldsutövande gruppen är alla att betraktas som oskyldiga. Låt mig dessutom påpeka att nysvenskar (sk. invandrare som nyligen kommit hit) ofta är måna om att anpassa sig till samhället, och att den ilska man ofta brukar benämna "typisk invandrare" är mer typisk för andra-generations-invandrare. Alltså barn som är födda i Sverige, men vars föräldrar inte är. Dessa barn ser sina föräldrar förolämpas och smutskastas, dessa barn -> ungdomar blir arga. Men att de skulle gå ut och våldta svenska flickor för det?
Själv är jag blond, blåögd, med svenskt för- och efternamn. Jag är laglydig, pliktskyldig, och snäll mot mina föräldrar. Någon gång har jag provsmakat godis i affären, men det kan vi skylla på att min farmor kommer från Finland. O, mitt smutsiga arv, från ett land som inte är Sverige.
Sverige, Sverige fosterland.
" Att påstå att invandrare står för merparten är okunnigt och fördomsfullt. Det är lättast att skylla allt på invandrare, speciellt om man är främlingsfientlig. Tror snarare att det finns ett högre procent störda personer(svenskar) i ett så sexfixerat land som Sverige än i resten av EU. "
SvaraRaderaJa, du kan ju tro att svenska män helt plötsligt blivit fem gånger mer störda under tre generationer, för det är ju helt logiskt. Det kan absolut inte ha med någon invandring att göra. Blir så trött när indoktrinerade stollar skyller allt på svenska män när det faktiskt är invandrade män som är starkt överrepresenterade bland brottslingar även i gupper med högre socioekonomisk status (så skyll inte på social utsatthet). Föreslår att du läser på lite innan du yttrar dig, och inte bara spekulerar.
" Vilka är som åker till afrikanska länder i de så kallad ”kärleks resor” och ta sig friheten att umgås sexuellt med deras tonåriga pojkar mot ett par byxor eller kanske en måltid på restaurang? I vilket länd är har en förvrängd sexuellt identitet som numera inget vet längre vad som är manlig eller vad som är kvinnlig. Kan detta inte påverka befolkningens sexuella beteende? Åk f…f..till England och konstatera uppfattningen där om svenskar som pedofiler! "
Alla svenska män är pedofiler och våldtäktsmän, ja ja visst visst den har man hört många gånger från media som bara publicerar bilder på etniskt svenska brottslingar, men aldrig på en invandrare (då skulle man spela de främlingsfientliga i händerna menar man, buhuu)
Du är förstås säker på att de invandrare som våldtar i Sverige aldrig skulle kunna göra något sånt i ett annat land. Ni politiskt korrekta är alltid lika säkra på er sak, det ironiska är att desto säkrare ni blir desto mindre fakta och argument behöver ni använda. Det räcker med att fantisera om att alla svenska män åker till Thailand för att våldta barn, för då har man vunnit en debatt i PK-Sverige.
Jag har bott i Holland naagra aar, vistats mycket i Storbrittanien, jobbat maanga aar i Irak, Afghanistan, Bosnien, kosovo, Libaonon och andra muslimska laender. Visst aer det saa att framfoerallt muslimska invandrargaeng utgoer en stor fara foer folk i Europas stoerre staeder. Man laater aldrig en tjej/kvinna gaa hem ensam. Helst aer man flera stycken tillsammans. I Belgien, Frankrike, UK och Holland (och Sverige) saa roer sig gaeng med invandrarungdomar och vaentar paa laetta offer. Det aer verkligheten foer dom som bor daer. Kvinnor blir givetvis vaaldtagna oerhoert ofta.
SvaraRaderaEn orsak aer ju den kulturkrock muslimer moeter naer dom kommer till vaest (som socialbidrags"flyktingar") men det aer ingen ursaekt. Tyvaerr bryr sig inte vaara politiker saa det aer upp till var och en att skydda sig sjalv och sina kaera.
"Befria Media", du är den enda som åberopar en undersökning av vad jag kan se. Men jag förstår inte vilken länk jag ska följa. Kan du lägga upp den?
SvaraRaderaPolisanmäl alla som säger att invandring medför enorma problem.
SvaraRaderaOjjjj, jag menar den som säger sanningen.....
"Men snälla, handeldvapen gör väl inte saken bättre. Till vilken nytta är en pistol om du inte kan skjuta?"
SvaraRaderaär du på riktigt? mest idiotiska jag hört idag.
Mikey
Mattias,
SvaraRaderaMin blog länkar till undersökningen. Den visar att 85 % av alla våldtäktsmän är invandrare eller barn av invandrare.
Det är inte konstigt att Stenudd och andra har svårt att inse verkligheten om den aldrig publiceras i media. Bara bloggar skriver om verkligheten vilket ar ett sorgligt bevis på den mediala tystnadsplikt om invandrarbrottsligheten mm.
Här finns den publicerad i DN 2005.
http://www.dn.se/opinion/signerat/en-riktig-valdtaktsman-1.407102
Du som klippte och kommenterade min inlägg glömde den här biten
SvaraRadera"Vilka är de som åker till Thailand och andra u länder och våldta deras barn? Är det också Sveriges invandrare?"
(obehaglig va?)
Detta, plus att incest brott dvs sex med barn som är också våldtäkt, är i den här landet, nästan en uteslutande svensk fenomen. Fakta dammas ofta under mattan, det talas inte om det, det är mycket enklare att fokusera på invandrarnas sex brott.
Skillnaden är att bar kan inte ta sig till en polis station.
Dessutom det är allmän känd att massor av våldtäkts anmälningar är falska. Tom Sveriges justitie kansler har skrivit en lång rapport om det. Det finns massor med fakta om detta bl a:
http://falsktanklagad.blogspot.com/
(har har du en lång lista för att börja med´)
"Hello sa...
SvaraRaderaDu som klippte och kommenterade min inlägg glömde den här biten
"Vilka är de som åker till Thailand och andra u länder och våldta deras barn? Är det också Sveriges invandrare?"
(obehaglig va?) "
ge gärna statistik på hur vanligt det är så kan vi jämföra med våra invandrares bedrifter.
Ingen som har förnekat att svenskar begår sexualbrott så jag förstår inte vad det är du tror du bevisar med ditt påstående.
Mikey
-> Johannes, 15:53
SvaraRaderaAnledningen till att man inte producerar eller publicerar sådan statistik är självklart att man anser att rykten och spekulationer som de du hänvisar till är bättre än sanningen.
Så vad säger det om sanningen?
Statistiken finns i allas kunskap. Det är allmänt känd. Barnen ta sig inte till en polis station och anmäler sina föräldrar av naturliga skäl. Men det är knappast någon nyhet. Vill du veta fakta kontakta någon barn psykiatriskt avdelning. De kan mer om sån.
SvaraRaderaDet ingen bedrift att våldta varken barn eller kvinnor, det är en vidrigt brott. Men jag vänder mig emot den hycklerin som präglar hela sexbrott debatten. Ang det egentliga omfattningen av falska våldtäkts anmälningar publicerade jag en länk tidigare. Det finns massor av information om detta.
Om den är så känd och allmän kanske du kan ta ngn liten siffra och nämna den.
SvaraRaderaDet är du som vill göra gällande att detta är ett vanligt svenskt beteende i Thailand och att det är ett stort problem som borde pratas om mer.
Men så prata om det och ta fram hur vanligt det är.
Annars kanske du kan hålla dig till ämnet som är svensk våldtäktsstatistik inte Thailändsk.
/Mikey
I övrigt så är statistiken som presenteras horribelt dåligt förstådd av journalisten som skrivit artikeln.
SvaraRaderaAnledningen till att Sverige har en dubbelt så hög anmälningsfrekvens av våldtäkter än de näst mest drabbade landet i Europa är en annorlunda defenition på vad som är våldtäkt i Sverige. Sedan 2005 i och med en ny lag då krävs det inte längre ngt våld för att ett sexuellt övergrepp ska utgöra en våldtäkt i Sverige, olikt resten av världen. Det har inneburit att en mängd brott som tidigare klassificerades som sexuellt utnyttjande blåst upp vår våldtäktsfrekvens.
Från 2700 st år 2003
till över 5000 idag.
En orimlig ökning för varje tänkande människa om det inte varit för en förändring av våldtäktsdefenitionen i vårt land.
Därmed inte sagt att invandrare inte står för den absouluta majoriteten av de våldtäkter vi har men så här illa är det inte egentligen, inte än iallafall. Men ge det några år med 100 000 inv/år till så är vi snart där.
/Mikey
Lite fakta om våldtäkt mot barn:
SvaraRaderahttp://www.rbuf.se/sexuellt+utnyttjande__.html
Tack för länken, Befria Media.
SvaraRaderaMen du, Befria Media... Om jag förstår det hela rätt så tolkar du statistiken lite som du vill. Att 85 % av våldtäktsmännen i en studie har invandrarbakgrund betyder ju inte att denna siffra är ett genomsnitt för alla våldtäktsmän. Eftersom studien har som syfte att undersöka om det finns ett kulturgenererat våld är det troligt att forskaren har valt ut särskilt många invandrare till sin studie.
SvaraRaderaJag förnekar inte att samband mellan invandrare och våldtäkter kan existera, men du kan inte dra såna växlar på de siffrorna du hänvisar till.
Har du tagit del av studien? Sägs det något där om hur urvalet har gått till? Jag tvivlar på att det varit slumpmässigt.
Handen på hjärtat, Befria Media: att tio procent av Sveriges manliga befolkning skulle stå för 85 % av våldtäkterna, tycker du att det verkar rimligt? Är invandrare såna svin och svenska män såna gullegrisar? Det tror inte jag.
SvaraRaderaFöljande hittade jag i en tråd på Flashback 2005-11-08, signatur Fet-Evert. Som du ser har du tolkat undersökningen helt tokigt, Befria Media. (Vilket inte hindrar att det trots allt kan ligga något i ditt påstående om ett samband mellan invandring och våldtäkter. Men det återstår att bevisa med bättre statistik.)
SvaraRadera"Finns det någon som hittat rapporten så att man med egna ögon kan se hur undersökningen genomförts? Vad jag förstår så bygger hennes studie på 2.931 brottsmål från Svea Hovrätt år 2002. Av dessa har hon gått vidare och gjort en kvalitativ analys av 91 rättsfall och då drar jag slutsatsen att 27 av dessa 91 respondenterna begått de omtalade våldtäkterna. Frågan är hur urvalet av respondenterna i våldtäktsfallen gått till? Är proportionerna svenskar/invandrare representativt med verkligheten? Jag har hört att cirka hälften av våldtäktsmännen är har invandrarbakgrund, vilket är en bit från 85 procent. Vilken typ av våldtäkter rör det sig om? Svar som kan vara bra att ha för att bringa klarhet i frågan.
Hjelm Ann-Christine – Är kulturgenererad grov brottslighet myt eller verklighet? Universitetslektor, Jur dr, Juridiska institutionen, Uppsala universitet och Ekonomiska institutionen, Rättsvetenskap, Karlstads universitet. I forskningsprojektet: Är kulturgenererad grov brottslighet myt eller verklighet? Brottsoffer och gärningsmän vid grova brottmål i Svea hovrätt synliggörs en påfallande överrepresentation av brottsoffer och gärningsmän med utländsk härkomst. Resultatet bygger på en empirisk studie av de totalt 2 931 brottmål som Svea Hovrätt hanterade år 2002. Gärningsmännens och i viss mån brottsoffrens livssituation präglas av social marginalisering i samhället. Den kvalitativa analysen av 91 rättsfall visar dock att makt och kontroll över brottsoffren är karaktäristiskt för grova personbrott. De unga – ofta utländska – kvinnornas utsatthet i kretsen av närstående är anmärkningsvärt hög. Rapporten färdigställdes under hösten 2004.
http://www.brottsoffermyndigheten.se/informationsmaterial/Forskarkonferens/Forskarpresentationer-05.pdf"
Mikey gör det påpekande som jag tror spelar störst roll: Sverige har de senaste åren ändrat definitionen på vad som rubriceras våldtäkt, vilket har lett till en drastisk ökning av antalet anmälningar under den rubriken.
SvaraRaderaAnda faktorer spelar säkert in, men bara den omständigheten kan förklara fördubblingen av våldtäkter på de senaste åren.
En annan faktor av betydelse är att Sverige helt och fullt också klassar sexuellt tvång inom äktenskapet som våldtäkt, medan flera andra nationer inte alls gör det.
Många kommentarer berör invandringen. All statistik visar att invandrare är överrepresenterade inom så gott som all brottslighet - i synnerhet överfallsvåldtäkt. Men vi har haft många invandrare under lång tid nu, så det kan inte i sig förklara den stora ökningen på senare år, inte heller de höga svenska sifforrna i förhållande till andra länder, eftersom flera av dem har minst lika många invandrare som vi.
Men en sak vad gäller invandringen är väldigt angelägen, vilket de många kommentarerna visar: Vi måste tillåtas att diskutera dessa frågor öppet och sakligt. Myndigheternas linje att fördöma sådan frågeställningar som rasism och försöka dölja fakta som pekar på problem kopplade till invandring, kan bara leda till ökade fördomar och spänningar i samhället.
En demokratisk stat måste ha förtroende för det fria ordet, även när diskussionen kommer in på känsliga ting. Våra politiker gör invandrarna och hela vårt samhälle en förfärlig björntjänst när de vill förtiga fakta och kväva diskussionen.
Mattias,
SvaraRaderaUndersökningen var baserad på en grupp våldtäktsmän som togs ut slumpmässigt. Resultatet blev att 85 % var invandrare. Det var inte ett genomsnitt, det var faktiska siffror.
De som tittat in i de fängelser som hyser sexbrottslingar, tex, Jan Guillou har samtliga sagt att de blev förvånade eftersom nästan samtliga som satt inne för våldtäkt var invandrare.
Svenskars brottslighet är lik andra europeeer, men muslimer och araber har en oerhört hög brottslighet, de som räknat fram att de är 450 % överrepresenterade i grova brott och våldtäkter säger att den verkliga siffran borde vara mycket högre.
Allvarligt talat, man har aldrig undersökt invandrares identiet eller brottsbakgrund, det ar inte konstigt att man blir förvånad att upptäcka hur många som är kriminella.
Sveriges brottsituation är mycket värre än alla tror, just pga att media aldrig talar om den. Svensken vet ingenting. Media håller tyst om nästan all invandrarbrottslighet, det gör folk okunniga, därför vet de inte viket parti de borde välja.
Phhuu....jag orkade knappt läsa alla kommentarer här, för första gången. faktiskt så har Stefan en poäng här. Enligt statistik från BRÅ, offentligt publicerad, så är VISSA invandrargrupper rätt kraftigt överrepresenterade för våldtäkter, det står utom allt tvivel, så ÄR det helt enkelt. Lika säkert är det att det inte kan förklara hela den statistik som presenteras, låt oss vara ärliga även på den punkten.
SvaraRaderaDessutom så gäller detta enbart vissa grupper av människor med utändsk härkomst. Hört talas om asiater som gör sig skyldig till detta brott? Inte? Inte jag heller.
""Försök att tänka med huvudet istället med vad vet jag vad du tänker med. Vilka är de som åker till Thailand och andra u länder och våldta deras barn? ""
Ja det är ju inte mycket bättre det, äckligt om ni frågar mig. Men nu var det faktiskt frågan om svensk statistik. Vi kan väl ta upp dessa sexresor i en annan artikel och fördöma dessa. Det är ju inte något försvar för våldtäkter på svensk mark som precis alla förstår.
Sedan så kom kvinnan som gjort undersökningen och trädde fram och försvarade statistiken. Sade - ju mer jämställt, ju fler våldtäkter. Hurra! Vilken logik, hon hade så tydligt intresse av att försvara statistiken så man blev generad. Var har all vetenskaplig stringens tagit vägen?
Förlåt ordet "asiater" är ju helt åt helvete här, Asien är ju ganska stort, tänkte på östasien, Japan, Kina Korea, Vietnamn, alltså med typisk "asiatisk" befolkning. Ber ödmjuk om ursäket, ett mycket fatalt misstag.
SvaraRadera"Dessutom det är allmän känd att massor av våldtäkts anmälningar är falska."
SvaraRaderabara 2 procent var falska anmälningar tyckte jag att det stod i artikeln..
Och så tillbaka till verkligheten.
SvaraRaderaTur vi har norge, eftersom svensk media eller stat ej fungerar som det borde i en demokrati.
Ur rapporten voldtekt i oslo 2007
“Statsborgerskap og landbakgrunn: Majoriteten av ofrene i de anmeldte voldtektene i 2007
hadde norsk statsborgerskap (84,7 %). De fleste har også norsk landbakgrunn. For
anmeldelsene i 2007 gjaldt dette 73,0 % av ofrene. Majoriteten av gjerningsmennene har norsk
statsborgerskap (60,3 %). Personer med en annen landbakgrunn(alltså invadrarbakgrund) enn norsk blir stadig mer
overrepresentert blant gjerningspersonene i de anmeldte voldtektene, sett i forhold til
befolkningssammensetningen i Oslo. I 2007 hadde 72,8 % av gjerningsmennene en annen
landbakgrunn enn norsk.”
http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f2051920309/voldtektioslo2007.pdf
Alltså flest norska tjejer(med norsk bakgrund) 73%, blir våldtagna av 72,8% som inte är norskar (utlänningar eller med utlänsk bakgrund).
Någon som tror det ser annorlunda ut i Sverige?
Givetvis ser det ännu värre ut eftersom invandringsandelen är högre i sverige.
såg också att stefan försöker hitta en förklaring till den kraftiga ökningen.
SvaraRaderaen sådan skulle kunna vara att i sverige så var det 46 våldtäkter per 100 000 invånare.
överrepresentationen bland invandrare är ca: 5 ggr högre.
vi tar nu in ca 100 000 invandrare per år.
5 x 46 = 230
då borde vi få en ökning av minst 230 våldtäkter per år.
Kommer en större del av invandrarna ifrån tex. mellanöstern eller nordafrika, än dom som redan finns här, så blir ökningen ännu högre.
Kvinnor om någon borde väl rösta på SD.
Ni anonyma fegisar inse fakta! Invandringen går i takt med de ökade våltäkterna se på graferna själva era spån!
SvaraRaderajag ska bara kolla om det funkar att skriva här.
SvaraRaderaNej, Sverige har inte flest våldtäkter. Det sker ung 500 överfallsvåldtäkter (10%) i Sverige. Det är den siffran som ska jämföras med övriga Europas. Resterande (kanske ytterligare några) beror på att svenska tjejer anmäler dåligt sex som våldtäkt. (jag trodde aldrig att jag skulle skriva detta!?!) Enligt överläkaren på SÖS så är typfallet av en våldtagen kvinna en tjej som har deckat på någons soffa o sen vaknar av att hon blir knullad. Nåväl, det där är inte sjysst, men det är ingen våldtäkt. För vad ska man då kalla det som jag har varit med om: rejäl misshandel, strypgrepp så hårt och länge att jag hade nära-döden-upplevelse (när man lämnar kroppen pga syrebrist) och sedan blev jag "knullad" så hårt att mitt underliv blödde som efter en förlossning?
SvaraRaderaDet har tagit mig år av terapi för att någorlunda kunna återhämta mig. Sjukvården är inte till mycket hjälp, men det är kanske inte att undra på om de är vana vid folk som varit med om en upplevelse lika skrämmande som att se en trafikolycka.
Det är för jävligt att våldtäktsbegreppet har devalverats så att det inte längre betyder någonting - annat än keff sex.
/Lotta
""Försök att tänka med huvudet istället med vad vet jag vad du tänker med. Vilka är de som åker till Thailand och andra u länder och våldta deras barn? ""
SvaraRadera"Ja det är ju inte mycket bättre det, äckligt om ni frågar mig. Men nu var det faktiskt frågan om svensk statistik. Vi kan väl ta upp dessa sexresor i en annan artikel och fördöma dessa. Det är ju inte något försvar för våldtäkter på svensk mark som precis alla förstår."
Visst. skönt att hålla sig på svensk mark inte minst nu när väder är så bra. Lite fakta om barn våldtäkt "i Sverige". Är det också invandrare?:
http://www.rbuf.se/sexuellt+utnyttjande__.html
Om falska våldtäkts anmälningar. Det förkommer uppenbarligen mycket oftare än vad många skulle vilja erkänna:
http://www.genusperspektiv.se/wp-content/uploads/Falska_V%C3%A5ldt%C3%A4kter.pdf
Det är många här som gillar studier och statistiker om fakta. Jag kan rekommendera denna bok som på ett systematisk sätt exponera om - bl a - falska våldtäkts anmälningar:
http://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=9153
(ytterligare om falska anmälningar, nu mera finns information överallt om detta):
http://www.genusperspektiv.se/?page_id=159
Det vore fint om någon ville göra sig omaket att skaffa den där undersökningen som Befria Media hänvisar till, för den har som utgångspunkt en viss överrepresentation av invandrare (av vissa ursprung antar jag). Rimligen måste hon redogöra för vad den består i.
SvaraRaderaMen Befria Medias tal om 85 % är bara pinsamt okunnigt. Förlåt mig Befria Media, men så är det faktiskt. De siffrorna står för ett urval i en undersökning och absolut inget annat. Det vore som att påstå att det alltid är vackert väder på Island bara för att solen brukar lysa på vykorten. Kan det ha något att göra med vilken dag fotograferna är ute? Argumentera gärna vidare för din tes, men skaffa dig bättre statistik, annars gör du dig bara löjlig. Hårda ord, men faktiskt är det så illa.
... sen inser jag att ni som är emot invandring tycker att det officiella Sverige är dåligt med att ta fram sån statistik som ni skulle behöva. Det kanske är så. Isåfall har ni nog inget annat val än att börja gräva själva, och att ställa krav på forskare och statistiker. Men att läsa befintlig statistik som fan läser bibeln ökar inte er trovärdighet.
SvaraRaderaMattis du snackar skit det är för fan bara att leta. Dn skrev också om detta. Du verkar vara mer än lovligt hjärndöd. Till anonmym jag tvivlar på att 4500 bara har haft "dålig sex"
SvaraRaderaMattias läs boken Exit folkhems Sverige eller I Sveriges väntrum. Annars kan du söka på fröken Sverige som är en mycket bra blogg. Andra bloggar du kan läsa mycket som du inte trodde var sant är fria nyheters blogg. Såna okunniga nyttiga idioter som dig är den stora faran för Sverige
SvaraRaderaMattias du bor i Chile det var ju spiken i kistan för dig. Sicket stolpskott.
SvaraRaderaTack för alla länkar, Roberth. Exit folkhemssverige tycker jag låter som en mycket god idé. Visst hade folkhemmet sin charm, men på det stora hela var det rätt unket och instängt tycker jag.
SvaraRaderaDina bloggtips tackar jag för, men de väcker inte min nyfikenhet och jag lär nog inte följa dem.
Vad gäller "bara att leta" så var det precis vad jag gjorde, och kom fram till att din vän "Befria Media" tagit en siffra fullkomligt ur luften. Vilket jag påpekade.
Okunnigt är det för mig att inte begripa ett jota om en undersöknings urvalsprincip. Du får ursäkta.
Jag har läst i princip allt om invandring till Sverige de sista 30 åren. Att ta in invandrare för att vara solidariska är knappast bra för Sverige eller för invandrarna. Det vore intressant om du kunde tala om varför Sverige har så mycket högre andelar Rån, misshandel, skadegörelse i jämförelse med tex övriga nordiska länder. Eller än bättre är det rimligt att Sverige tar emot närapå 100 000 invandrare årligen?
SvaraRaderaExit folkhemssverige tycker jag låter som en mycket god idé. Visst hade folkhemmet sin charm, men på det stora hela var det rätt unket och instängt. I drömmen är det nog vackert men i praktiken skulle du knappast ha trivts där, Roberth.
SvaraRaderaDina bloggtips tackar jag för, men de väcker inte min nyfikenhet och jag kommer inte att följa dem.
Vad gäller "bara att leta" så var det precis vad jag gjorde, och kom fram till att din vän "Befria Media" tagit en siffra fullkomligt ur luften. Vilket jag påpekade.
Det är nog du och din vän som ska göra er omaket att leta lite bättre och inte använda första bästa siffra som slagträ i debatten.
Bah, i princip samma inlägg två gånger från mig... Min miss, sorry.
SvaraRaderaRoberth: jag har inte argumenterat emot det du säger, det jag har vänt mig mot är hur Befria Media använder sifferuppgifter på ett helt bakvänt sätt. Frågan är komplicerad som den är, och blir sannerligen inte enklare att nysta upp om man dessutom kastar in rena kalleankaargument i debatten.
SvaraRaderaOckså jag tror att en missriktad välvilja har orsakat en stor del av de problem du talar om. Överhuvudtaget är det svenska systemet mycket präglat av missriktad välvilja. Jag tror också att vår u-hjälp ställer till mer skada än nytta, jag är tveksam till att förbjuda prostitution och jag tro en stor del av våra sociala system är uttryck för samma missriktade välvilja. Det ska föreställa att vi hjälper folk men utsår bara vrede, därför att "hjälpen" bottnar i en känsla av egen överlägsenhet.
SvaraRaderaDet är fascinerande att se hur naiva en del folk kan vara att tro att invandring handlar om "välgörenhet", "Människokärlek" eller "viljan att rädda världen":)..Invandring handlar om nationell ekonomi. Invandring finns, har alltid funnits och förhoppningsvis kommer att försätta att finnas. Utan invandring ingen hållbar utveckling, utan hållbar utveckling inga köttbullar eller bärs på krog! Så enkelt är det!
SvaraRaderaOm det skulle handla enbart om välgörenhet det skulle inte skickas tillbaka flyktingar till tortyr länder eller hotas sjuka barn till utvisning. Vakna!
"Sverige behöver invandare för att hålla uppe arbetskraften." (LO tidning)
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=2611
"Europas befolkning blir äldre samtidigt som färre föds. Allt färre ska försörja allt fler. Att utöka möjligheterna till arbetskraftsinvandring till EU är ett sätt att möta det ökande behovet av arbetskraft och kompletterar det arbete som regeringen bedriver för att öka sysselsättningen och för att motverka arbetskraftsbrist." (Regeringskansliet)
http://www.regeringen.se/sb/d/7623/a/90466
"Invandring av människor som tagit med sig nya kunskaper till Sverige eller utvecklat idéer och produkter i sitt nya hemland har spelat en stor roll för Sveriges utveckling." (Sveriges kommuner och landting)
http://kikaren.skl.se/artikel.asp?A=17994&C=4799
"INVANDRING ÄR INGET VÄLGÖRENHET, INVANDRING ÄR BUSSINESS! UTAN INVANDRING INGET VÄLFÄRD. DEN DAGEN SVERIGE INTE HA NÅT ATT LOCKA INVANDRARE KOMMER INTE HA HELLER NÅT ATT LOCKA SIN EGEN BEFOLKNINGEN"
Så mina vänner: fötter på jorden!
INGET LAND GE NÅGONTING GRATTIS TILL NÅGON: INTE ENS SVERIGE.
Det var ett bra inlägg Hello! Så tror jag också att det är. MEN inte desto mindre så beter vi oss gentemot invandrarna som barmhärtiga samariter; LYCKLIGA DEM som får komma hit och bo i vårt fina land. Klart som fan att en så högmodig inställning skapar konflikter.
SvaraRaderaOckså det faktum (för ett faktum är de väl?) att invandrarna skyddas från kritik och att det offentliga Sverige inte vill diskutera problemen med invandringen är ett utslag för samma missriktade välvilja.
"Sverige inte vill diskutera problemen med invandringen är ett utslag för samma missriktade välvilja."
SvaraRaderaHåller med fullständig!!...Vi saknar en mer nyanserad debatt i samhället:)
Mattias,
SvaraRaderaDet var komiskt att se din reaktion pa undersökningen jag länkar till som visar att 85 % av alla valdtäktsmän är invandrare.
Först tar du dig tid att läsa om den , sedan byter du taktik och förnekar den, låtsas att den inte existerar.
Undersökningen är enkel att begripa, även du kan säkert förstå den. Den visar att ett antal våldtäktsmän som tagits ut pa måfa visar sig vara 85 % invandrare eller barn till invandrare, undersökningen talar för sig själv även om du ogillar dess resultat och kallar den Kalla Anka argument.
Sedan kan du förneka den hur mycket du vill. Vad orsaken är till att du inte vill erkänna verkligheten och inte har några logiska argument om det kan man bara gissa sig till. Min gissning är att du arbetar på Brå som vill hemlighålla obekväma fakta eller har annan suspekt orsak till att förneka den massiva invandrarbrottsligheten?
Du har förlorat all respekt eftersom du vägrar erkänna fakta som du ställts inför. Förneka fakta gör inte dina argument trovärdiga, tvärtom.
Sverige kan nog inte hantera sanningen, den har blivit för brutal.
"Sverige kan nog inte hantera sanningen, den har blivit för brutal."
SvaraRaderaHantera den här sanning BefriaMedia:
http://www.dn.se/opinion/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla-led-1.776006
Ok, Befria Media, jag är dum i huvet och du begriper dig på vetenskaplig metodik. Hästar har horn och strutsar flyger.
SvaraRaderaHello,
SvaraRaderaArtikeln är skrattretande med tanke på att Sverige har europas värsta (sämsta) uppklarningsprocent på brott. De borde undersökt det.
Våldtakter, är runt 2 % dömda. Hur kan artikeln säga att
"polisen är fokuserad på att jaga invandrare (och låter svenska brottslingar komma undan)"
Det är ett maklöst påstående, ska man skratta eller gråta? Diesen är statligt antalld, det inger inget förtroende.
Artikeln:
"Det är signifikant för den svenska situationen att vi i det närmaste, till skillnad från de flesta andra länder, saknar forskning om invandrares brottslighet och att man utelämnar etniska variabler i den offentliga statistiken. Syftet med denna politiska korrekthet kan vara vällovlig och bygga på omsorg om de etniska minoriteterna."
Med så lite data så blir det svårt att avgöra om vissa särbehandlas vilket inte ar viktigt, det kan ju analyseras till tids ände . Jag anser att alla ansvariga från statsministern ned är lika paralyserade (inkompetenta) av den massiva brottsligheten. Det viktigaste är att fler brottslingar döms, 1-3 % dömda är inte acceptabelt i något civiliserat land, det borde vara huvudintresset. De som är under 15 slipper straff nu, det ar ofattbart när vi är omringade av kaos.
mattias, du behöver inte begripa metodiken, slutsatsen kan dras iallafall och den finns att läsa svart pa vitt. Men om du inte begriper det du läser så kan ingen hjälpa dig.
BefriaMedia
SvaraRadera"Cirka 7 % av alla flickor och 3 % av alla pojkar i åldrarna 0-14 år har utsatts för sexuella övergrepp i Sverige" (källa Rädda barnen).
Vad tänker din fina demokratiska parti göra åt det? Är det också invandrare som begår dessa brott? Eller väljer du att blunda för det skakar dina övertygelser?. Det finns alltid två sidor av samma mynt. Om du väljer att se bara en kommer du att förbli ovetande. Eller du kanske inte anser att förgripa sexuell på barn är våldtäkt. Vad vet jag. Du verkar inte visa intresse om ämnet.
He, he, det här är debatt, det här är demokrati och yttrandefrihet, jag gillar det;-)
SvaraRaderaDu Roberth, jag sympatiserar med det mesta du säger här och håller med dig till åtminstone 90 procent, om inte ännu mer. just därför vill jag be dig om att inte låta känslorna ta över och förfalla till ett ovärdigt språkbruk. Mina vänner kallar mig besserwisser och de har förmodligen rätt ;-) men med ett vårdat språkbruk vinner du trovärdighet, och vad är viktigare än trovärdighet i en debatt?
Snarare missbrukad yttrandefrihet. En meningsfull debatt förutsätter ett minimum av saklighet. Du har rätt i det du säger om ett vårdat språkbruk, Robsten, men om statistik används på ett sätt som får änglar att gråta blod så far trovärdigheten likväl all världens väg.
SvaraRaderaMen den som håller sig saklig, till fakta, och har verkligheten på sin sida inner debatten, OM man inte förfaller till inventiv och personangrepp, det är då det enda som kan göra att man förklorar debatten. jag debatterade så här i princip varje kväll under sju års tid på swnet.politik. Orkar inte längre, nu får andra ta över, he, he.
SvaraRaderaJa, ungefär så. Får man hoppas.
SvaraRaderaLotta, jag tror också att det finns en allvarlig baksida av att vidga våldtäktsbegreppet så att det gäller en lång rad av sexuella övergrepp. Jag har för mig att såväl jurister som polismyndighet var betänksamma när det genomfördes.
SvaraRaderaVad som blir följden är inte att våldtäktsbegreppet ökar i tyngd, utan minskar. Därmed kan följden bli att samhällets insatser inte längre blir relevanta för det som sker.
Jag blir lite osäker, ska man tolka din kommentar till signaturen Lotta som att du är tveksam till att scenariot; "kvinna en tjej som har deckat på någons soffa o sen vaknar av att hon blir knullad" borde ses som våldtäkt?
SvaraRaderaHenric, jag är själv osäker. Sådant behöver begrundas omsorgsfullt i domstol. Vad jag menar är att om man kallar så gott som alla sexuella övergrepp för våldtäkt så urvattnar man allvaret i denna term.
SvaraRaderaDen invändningen tror jag gjordes av juridiskt sakkunniga när dylika förändringar genomfördes i lag.
Det finns grader av allt. Det är väsentligt för att en domstol ska kunna avgöra straffpåföljd, skadestånd osv.
Det sista vi vill är att våldtäkt slutar tas på största allvar.
Men jag känner mig inte som någon expert på de juridiska och andra gränsdragningar som är nödvändiga.
Om inte jag minns fel så diskuterades vad som i praktiken skulle invända omvänd bevisbörda på fullt allvar. Om inte ett tydligt ja uttalats så skulle samlaget betecknas som våldtäkt. Kanske saknar den beskrivningen någon nyans, men i stort sett var det så förslaget såg ut om jag minns rätt. Hur lagen sedan utformades är jag osäker på, men att farhågor åt det håll som Stefan och Lotta uttalar fanns, det minns även jag.
SvaraRaderaNån som är bättre informerad?
Det är inte lätt att vårda sitt språk när man vet sanningen. När folk gömmer sig och vill inte se vart detta land är på väg.
SvaraRaderaHello nu är saken såhär. Mina kommentarer inom parantes
SvaraRaderaDet är fascinerande att se hur naiva en del folk kan vara att tro att invandring handlar om "välgörenhet", "Människokärlek" eller "viljan att rädda världen":)..Invandring handlar om nationell ekonomi. Invandring finns, har alltid funnits och förhoppningsvis kommer att försätta att finnas. Utan invandring ingen hållbar utveckling, utan hållbar utveckling inga köttbullar eller bärs på krog! Så enkelt är det!
Om det skulle handla enbart om välgörenhet det skulle inte skickas tillbaka flyktingar till tortyr länder eller hotas sjuka barn till utvisning. Vakna!
"Sverige behöver invandare för att hålla uppe arbetskraften." (LO tidning) (Sanningen är att få invandrare får jobb och att invandrare är mer sjuka än svenskar. Så hur detta stämmer kan jag ej se!)
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=2611
"Europas befolkning blir äldre samtidigt som färre föds. Allt färre ska försörja allt fler. Att utöka möjligheterna till arbetskraftsinvandring till EU är ett sätt att möta det ökande behovet av arbetskraft och kompletterar det arbete som regeringen bedriver för att öka sysselsättningen och för att motverka arbetskraftsbrist." (Regeringskansliet) (En bluff då invandrarna också blir äldre och dessutom behöver tolk på äldreboenden hur det skapas jobb vet jag inte möjligtvis inom det offentliga, men dessa jobb är inte till gagn för Sverige. Dessutom kommer det inga invandrare inom våra bristsektorer såsom svetsare, rörmokare osv)
http://www.regeringen.se/sb/d/7623/a/90466
"Invandring av människor som tagit med sig nya kunskaper till Sverige eller utvecklat idéer och produkter i sitt nya hemland har spelat en stor roll för Sveriges utveckling." (Sveriges kommuner och landting)
(Som vaddå? Knåda ut en Pizza? Detta det mest idiotiska svepskälet av alla. Säg mig några produkter som vi har i Sverige som invandrare kommit på)
http://kikaren.skl.se/artikel.asp?A=17994&C=4799
"INVANDRING ÄR INGET VÄLGÖRENHET, INVANDRING ÄR BUSSINESS! UTAN INVANDRING INGET VÄLFÄRD. DEN DAGEN SVERIGE INTE HA NÅT ATT LOCKA INVANDRARE KOMMER INTE HA HELLER NÅT ATT LOCKA SIN EGEN BEFOLKNINGEN
(Du snackar i nattmössan det Sverige lockar med är BIDRAG BIDRAG OCH ÅTER BIDRAG!)
roberth
SvaraRaderaMina kommentarer inom parantes :):)
Hello nu är saken såhär. Mina kommentarer inom parantes
Det är fascinerande att se hur naiva en del folk kan vara att tro att invandring handlar om "välgörenhet", "Människokärlek" eller "viljan att rädda världen":)..Invandring handlar om nationell ekonomi. Invandring finns, har alltid funnits och förhoppningsvis kommer att försätta att finnas. Utan invandring ingen hållbar utveckling, utan hållbar utveckling inga köttbullar eller bärs på krog! Så enkelt är det! (se till att du inte missar de)
Om det skulle handla enbart om välgörenhet det skulle inte skickas tillbaka flyktingar till tortyr länder eller hotas sjuka barn till utvisning. Vakna!
"Sverige behöver invandare för att hålla uppe arbetskraften." (LO tidning) (Sanningen är att få invandrare får jobb och att invandrare är mer sjuka än svenskar. Så hur detta stämmer kan jag ej se!)
(kalla fakta: du är helt ut och cyklar i den här frågan. Invandrare konsumerar betydlig mindre vård än svenskar. Och glöm inte vilka är som torkar gamlingar "kläder", alltså våra gamlingar.
Att invandrare inte få jobb oftare beror helt enkelt på en invandrare måste oftats vara mer kvalificerad än en infödd svensk för att få samma jobb. För att inte snacka om man har en konstig efternamn). Men snälla roberts: vi ska inte hålla på att diskutera här diskriminering av invandrare i arbetsmarknad. Det är en gammal potatis och ingen ifrågasätter det längre)
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=2611
"Europas befolkning blir äldre samtidigt som färre föds. Allt färre ska försörja allt fler. Att utöka möjligheterna till arbetskraftsinvandring till EU är ett sätt att möta det ökande behovet av arbetskraft och kompletterar det arbete som regeringen bedriver för att öka sysselsättningen och för att motverka arbetskraftsbrist." (Regeringskansliet) (En bluff då invandrarna också blir äldre och dessutom behöver tolk på äldreboenden hur det skapas jobb vet jag inte möjligtvis inom det offentliga, men dessa jobb är inte till gagn för Sverige. Dessutom kommer det inga invandrare inom våra bristsektorer såsom svetsare, rörmokare osv) (jag vet inte vart du bor i Sverige...kan hända att i mindre orter märks inte så bra men har i Stockholm det finns IT avdelningar fullständig bemannad av tekniker från India och andra asiatiska länder. Stockholm landting gör allt för att locka flera utländska läkare. Väldigt många invandrare är initiativtagare och öppna eget. Det märker du på vilken Stockholms gata som helst. Och det är sant: här där jag bor det finns en turk som knådar den bästa pizza i stan. Härlig att slippa köttbullar då och då)
http://www.regeringen.se/sb/d/7623/a/90466
"Invandring av människor som tagit med sig nya kunskaper till Sverige eller utvecklat idéer och produkter i sitt nya hemland har spelat en stor roll för Sveriges utveckling." (Sveriges kommuner och landting)
(Som vaddå? Knåda ut en Pizza? Detta det mest idiotiska svepskälet av alla. Säg mig några produkter som vi har i Sverige som invandrare kommit på)
(svarat ovan)
http://kikaren.skl.se/artikel.asp?A=17994&C=4799
"INVANDRING ÄR INGET VÄLGÖRENHET, INVANDRING ÄR BUSSINESS! UTAN INVANDRING INGET VÄLFÄRD. DEN DAGEN SVERIGE INTE HA NÅT ATT LOCKA INVANDRARE KOMMER INTE HA HELLER NÅT ATT LOCKA SIN EGEN BEFOLKNINGEN
(Du snackar i nattmössan det Sverige lockar med är BIDRAG BIDRAG OCH ÅTER BIDRAG!)
(bidrag till alla de som inte vill arbeta för att jobbet inte passar eller förverkliga deras drömmar:):):):) Visst! Den som inte jobbar oavsett svensk eller utlänning: till gatan!)
Jisses här är det en kille med koll...
SvaraRaderaVi behöver knappast ta in 100 000 ärligen för att få annat än köttbullar och bärs. Influenser behöver ingen massinvandring. Angående sjukvården så är invandrare mer sjuk än svenskar pga smärre matvanor detta är fakta. Att de belastar vården mindre beror enbart på att de är färre procentuellt. Tar vi in många indier för att du ser många i stockholm? Sanningen är att merparten kommer från Mö och Afrika. Vad har gagnat Sverige när det gäller handel? Du snackar skit!
Under gårdagen presenterade ett internationellt forskarlag, finansierat av EU-fonden Daphne II, resultatet av sin studie, som visar att våldtäkt är mer vanligt förekommande i Sverige än i något annat EU-land. Sverigedemokraternas partiordförande, Jimmie Åkesson, är inte förvånad över resultatet och menar att ett första steg mot att komma tillrätta med problemet är att erkänna dess kulturella dimension:
SvaraRadera- För oss som följt utvecklingen av den här problematiken, kommer det internationella forskningsteamets rapport tyvärr inte som någon överraskning. Problemet har nu nått en sådan omfattning att vi inte längre har råd med några politiskt korrekta skygglappar. Vi kan inte längre blunda för att ökningen av antalet våldtäkter i Sverige är intimt förknippad med invandringen från framförallt Afrika och Mellanöstern.
- Statistiken från t ex Brottsförebyggande rådets rapport 2005:17, som bland annat visar att invandrare har en överrepresentation på 5 ggr beträffande våldtäkt och våldtäktsförsök, att överrepresentationen varierar kraftigt mellan olika invandrargrupper och att överrepresentationen kvarstår även efter att man kompenserat för socioekonomiska variabler, är en mycket tydlig indikation på att detta är ett problem som till stor del kan förklaras med kulturella faktorer. Mönstret tycks dessutom vara detsamma över hela Västvärlden. För bara några veckor sedan rapporterade t ex den norska polisen att samtliga överfallsvåldtäkter som begåtts i Oslo de senaste tre åren hade utförts av utomeuropeiska invandrare.
- Givetvis är det bara en mycket begränsad del av invandrarmännen som gör sig skyldiga till våldtäkt, men det är ingen ursäkt för att ignorera det faktum att problemet har en kulturell dimension. För att kunna lösa problemet måste vi erkänna dess rötter och vi måste börja titta närmare på vilka föreställningar, värderingar och drivkrafter det är som får män från vissa kulturer att i högre utsträckning än andra vilja våldföra sig på - och förnedra kvinnor från majoritetsbefolkningen. Allt annat vore ett stort svek mot Sveriges kvinnor.
När du äntligen lägger fram ett stycke verifierbart fakta har du redan tröttat ut åtminstone mig, Roberth. Slipa på din debattmetod, sänk tonläget och lär dig att stödja dina påståenden med fakta, så får du nog fler åhörare framöver.
SvaraRaderaMattias jag kan bara säga dito!
SvaraRaderaroberth
SvaraRaderaDu pratar om kulturella dimensionen. personlig tycker jag att det är självklart att dessa faktorer spelar roll i många samhälls aspekter.
Nu frågar jag dig: Hur tolkar du detta fakta utifrån en kulturell dimensions förklarings modell???
"Cirka 7 % av alla flickor och 3 % av alla pojkar i åldrarna 0-14 år har utsatts för sexuella övergrepp i Sverige" (källa Rädda Barnen).
Roberth: förmodligen har du rätt. "Den som sa det han var det" brukar gälla.
SvaraRaderaHello jag tolkar det som att vi har mycket sjuka människor i landet. Vore intressant att se underlag från andra länder.
SvaraRaderaroberth: tack för svaret.
SvaraRaderaOK.
Jag blir lite förvirrad med de statistiker som redovisas om sex brott i Sverige.
Jag anse mig vara en man med ganska rik livserfarenhet och någorlunda gott kännedom av folk och kulturer. Jag har och har alltid haft en ganska stor umgänges krets av både män och kvinnor. Människor som lever i partnerskap och singel liv. Med andra ord: jag har levt och upplevt en hel del.
När jag läser i statistiker att 7% av alla flickor och 3% att alla pojkar i Sverige i ålder 0 - 14 är utsatta för sexuella övergrepp, min sund förnuft säger: NEJ! Det kan inte vara på det visset. Det stämmer inte alls överens med den bilden jag har av svenska föräldrar. Statistiken speglar en "monstruös" verklighet som helt enkelt gå bortom allt rationalitet.
Den siffra innebär att vi skulle leva i ett samhälle som systematisk mer eller mindre våldta sina barn "av tradition". Jag tror inte att det förhåller sig på det visset.
När jag läser hur invandrare svart målas som ett slags "vålds och våldtäkts benegna djur" tänker jag bl a : men vänta lite, många av dessa män kommer från länder där sexbrott är förenad med mycket långa fängelse straff, döds straff och även offentlig lynchning. Av detta skulle man kunna lätt dra slutsatsen att de är betydlig mindre benegna att våldta än vad lopp sedlarna skriker och statistiker. Män kan var dumma i huvudet men så korkade är de väl inte.
När jag läser och hör att alla män är "potentiella våldtäktsmän" tänker jag på mina broder, mina manliga nära vänner och mina bekantar och ställer mig frågan: har dessa män som jag anse mig känna så väl egentligen ett dubbelt liv där de egna sig att våldta och förnedra kvinnor och jag inte vet om det??? Åt he...te!!! Så är f.. inte!
FINNS DET SVIN I SVERIGE OCH RUNT OM I VÄRLDEN? JA!!! DET FINNS OCH MÅNGA!
MEN, ÄR VI MÄN SÅ ONDA ATT VI BEHANDLA VÅRA KVINNOR - SOM HAR UPPFOSTRAT OSS, UTBILDA OSS OCH ÄLSKAT OSS - PÅ ETT SÅ ÄCKLIGT SÄTT????? Nej! Återigen, min sunda förnuftet - som någonstans måste jag lita på - säger nej.
"...men vänta lite, många av dessa män kommer från länder där sexbrott är förenad med mycket långa fängelse straff, döds straff och även offentlig lynchning. Av detta skulle man kunna lätt dra slutsatsen att de är betydlig mindre benegna att våldta än vad lopp sedlarna skriker och statistiker."
SvaraRaderahmmm... hur får du ihop det?
Om det kostar mig 1000 kr att parkera fel och jag flyttar till ett annat land som bara har 5 kr i böter för samma brott, blir jag inte då mer benägen att parkera fel snarare än mindre?
Eller menar du att eftersom det förut kostade mig 1000kr att parkera fel så vet jag vilket grovt brott det faktiskt är och avstår från att parkera fel i det nya landet?
Invandrare är överrepresenterade i statistiken.. Visst, men några av orsakerna är att många invandrarområden har ett hårdare klimat beroende på fattigdom, arbetslöshet och kriminalitet. En annan orsak är att en blond kille inte döms lika lätt för samma brott som någon som heter Ahmed. Dessa invandrare gnäller sällan över sina dåliga liv men det gör dessa tomtar och stollar som hoppar på invandringen så fort tillfälle ges. Det är en sak att ha en åsikt om invandringen det är en annan sak att på ett hjärndött sätt döma invandrare generellt på det sätt som vissa gör. Get a life!
SvaraRaderaEuropeiska sexualförbrytare har råd att härja utomlands tydligen. Undrar vad tailändare tycker om deras invandrare från Sverige.
SvaraRadera"Sedan 2,5 år finns också en svensk polis stationerad i Bangkok i Thailand för att vara en länk mellan myndigheterna där och i Sverige."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2828597.svd
Göran Widham bloggar klokt och väldigt påläst om vilseledande svenska tillägg till undersökningen här. I den svenska "översättningen" har man tillåtit sig att låta ändamålen helga de vetenskapliga medlen...
SvaraRaderafaktum är att omskurna våldtar mer än sexuellt fria pojkar/män.
SvaraRaderade som gömmer sexueliteten under mattan är de som oftast har mest bekymmer kring detta.
Erotikpedagogen, jag kan inte fakta men misstänker allvarligt att sexualbrott är vanligare bland grupper med stramare och intolerantare attityd till sexualiteten.
SvaraRaderaSexualiteten låter sig inte förtryckas, så där det sker kommer reaktionerna, som just på grund av förtrycket blir extrema och destruktiva.
dags att en del personer vaknar,mer invandring fler våldtäckter bara följa utvecklingen på dom sidor statistk finns nu pratar jag överfalls våldtäckter o inget annat
SvaraRaderaDet har nog med att göra att vi vågar anmäla mer.
SvaraRaderaÄven att vi har ändrat lagen så som att om en person sover och någon gör något sexuellt med en är det våldtäkt.
Lagarna ser annorlunda ut i olika länder.
Dock är talet alldeles för högt och måste bekämpas.
Informera mer, diskutera, bättre sexualundervisning i skolan och prat om värderingar.
Innvandrerne i Sverige voldtar 16,4 ganger mer enn svenskene i forhold til folketallet.
SvaraRaderaI 2015 utgjorde innvandrerne i Sverige 29,6 % av befolkningen, og begikk 87,3 % av voldtektene.
http://www.solkorset.org/politikk/invasjon/valdtakt.xml