måndag 6 april 2009

Bildgåtan 2


Dags för en bildgåta till. Den förra löstes på ett ögonblick av Jan. Ska det bli lite svårare nu?

Studera bilden ovan. Vad föreställer den? Var är den tagen? Klicka på bilden för att se en förstoring. Skriv din gissning i en kommentar till detta blogginlägg.

Den här gången lovar jag ett pris till den första som knäcker gåtan: en av mina pocketböcker. Du kan välja mellan romanen Tao Erikssons sexliv och min “astrologibibel” Ställ och tolka ditt horoskop. Du kan också välja om du vill ha boken signerad eller ej.
Och dessutom äran, förstås!

Läs även andra bloggares åsikter om .

19 kommentarer:

  1. Det ser ut att höra till ett sydostasiatiskt tempellejon. Angkor Vat?

    SvaraRadera
  2. Mattias, det var inte helt fel, men inte heller rätt.

    SvaraRadera
  3. Aha...! Då vaktar den på Himmelska Fridens Torg då!
    Du kan ju skicka halva boken så länge...

    SvaraRadera
  4. Det är ett av lejonen utanför Harrys i Malmö (eller är det Halmstad?)

    SvaraRadera
  5. Finns det lejon framför Harrys i Malmö? De har ju inget att vara stolta över.
    Hur som helst, bilden ovan är varken från Kina, Malmö eller Halmstad.

    SvaraRadera
  6. Det är inomhus en drake, ditt hem? Eller en bar?

    SvaraRadera
  7. En ulv, kanske Fenrisulven någonstans i Stockholm.

    SvaraRadera
  8. Kul gissningar - drake och Fenrisulven. Men nej. He he...
    Några av er kommer säkert att bli förvånade över att ni inte såg det, när motivet avslöjas.

    SvaraRadera
  9. Det luktar Lund. Kan det stämma?

    Samma Jan som sist

    SvaraRadera
  10. Hmm... Skulle kunna vara Lejonbacken, Stockholm också. Lite mer ledtrådar får du allt ge ;) Bronslejon som bronslejon. Hur många finns det?

    Jan igen

    SvaraRadera
  11. Jan, det börjar brännas...

    Min ledtråd är ett gammalt skämt i staden i fråga:
    Där står lejonet omgivet av krukor, och där krukan omgiven av lejon.

    SvaraRadera
  12. Ett av de båda väktarlejonen framför Kungliga Slottet i Sthlm?

    SvaraRadera
  13. Krukorna skulle då vara högvakten och krukan kungen, antar jag.

    SvaraRadera
  14. Bah... De står ju på Lejonbacken! Samma gissning som Jans alltså. Duger inte.

    SvaraRadera
  15. Riksdagshuset? Vem lejonet är jag inte på det klara med, men krukorna lär vara riksdagsledamöterna... Kungen är krukan omgiven av lejon.

    SvaraRadera
  16. Här får man minsann stå oemotsagd... Femte inlägget i rad blir det här.
    Nu vet jag svaret, men jag har googlat med ledning av din ordlek, så jag inte är säker på att det räknas. Istället för att förstöra leken bidrar jag med ett rim som var aktuellt när jag släntrade förbi den aktuella katten för ett par månader sedan:
    "Skär tas här."

    SvaraRadera
  17. Aj då, jag tänkte inte på att det skulle gå att googla - hur stenålder är jag?
    Man får vara väldigt försiktig med ledtrådar numera.

    Då var ditt rim så mycket bättre, för det gick inte att googla sig till. Och inte begrep jag vad det hade med saken att göra.

    Så i rättvisans namn, om du förklarar rimmet är boken din.

    SvaraRadera
  18. Å man tackar!
    Skären är skridskoskär. Om vintern åks skridskor där framför kungsanlejonets tassar, ju. Där vid sommarens rockscen.

    SvaraRadera
  19. Mattias, jag har för mig att det är på andra sidan skulpturgruppen, men jag kan minnas fel.
    För övrigt har du alldeles rätt.

    SvaraRadera