lördag 4 april 2009

Bildgåtan löstes på ett ögonblick

Min första bildgåta blev löst på ett ögonblick av Jan: Det var statyn Karl X Gustav på Stortorget i Malmö. Men ett mysterium kvarstod – fotovinkeln.

Det kom en del gissningar om hur jag hade lyckats fotografera den högresta statyn i jämnhöjd med den. Ingen av de fantasifulla gissningarna var mitt i prick.
Så nu får också det avslöjas:

Stortorget smyckades i oktober 2007 av en konstutställning, där ett av verken var en byggnadsställning invid statyn. Dess mening var i all anspråkslöshet att man skulle gå upp där och se torget lite grann från ovan.
Jag vände mig åt motsatta hållet och plåtade statyn, som man kom så nära att man kunde klappa bronshästens mule.


Jag lovar att nästa bildgåta ska vara knepigare, och samtidigt sådan att man inte måste vara hemtam i Malmö för att gissa rätt.
Tills dess bjuder jag i detta blogginlägg på några andra bilder tagna vid samma tillfälle. Klicka på dem för att se förstoringar.


Läs även andra bloggares åsikter om .

1 kommentar: