tisdag 21 april 2009
Inte heller små skivbolag kan skylla på fildelningen
Dotshop, en distributör av skivor från 500 små bolag över hela världen, lägger ner och skyller det helt på fildelningen. Men så enkelt är det knappast.
Dotshop har hållit på sedan 2002, men slår nu igen. Här berättar de själva varför. En av delägarna, Anders Bersten, beklagar sig i Sydsvenskan över hur fildelningen blev deras död.
Dotshop har över huvud taget inte distribuerat någon musik digitalt, och tror inte på att sådan försäljning kan bli ens tillnärmelsevis så lukrativ och omfattande som CD-försäljning. Den uppfattningen verkar de dela med de stora skivbolagen. Hur ska de då kunna räkna med att tävla med fildelningen?
25% av pengarna
Men något skiljer dem distinkt från storbolagen. Bersten säger i intervjun:
”De mindre indiebolagen står för i breda svängar 75 procent av all utgivning i världen - trots att de fyra majorbolagen har 75 procent av alla pengar.”
Kan han inte tänka sig att det är den grundläggande orsaken till att de små bolagen har så svårt att klara sig? Om de står för 75% av utgivningen men bara kammar in 25% av pengarna – då råder där en absurditet som säkert de stora bolagen har ombesörjt genom sin makt och sitt inflytande. Då är det denna orättvisa han borde gå till storms emot.
Kanske menar han att indiebolagen ger ut 75% av alla albumtitlar men bara säljer 25% av alla skivor. I så fall har de så liten försäljning på varje skiva att marginalerna är på tok för små för att överleva i en hårdnande bransch – oavsett fildelning.
Jag tror att det är en kombination: småbolagens skivor säljer i för små upplagor, dessutom är de klämda av att storbolagen kontrollerar musikbranschen. Och visst, fildelningen blir sista spiken i kistan.
Oberoende artister
Men jag tror också att många nya indieband helt enkelt struntar i skivbolag och i stället sköter spridningen av sin musik själva – via egna hemsidor, MySpace och andra internetkanaler. De räknar ändå inte med att tjäna några särskilda pengar på sin inspelade musik, utan hoppas att via internet bli så omtalade att de kan tjäna en hacka på konserter och annat.
Jag tvivlar på att de gjorde några särskilda pengar på skivorna ens när Dotshops försäljning fungerade.
Internet har skapat fantastiska möjligheter för nya artister att själva nå en publik, utan att vara i händerna på några skivbolag alls. Det kommer att leda till pengar för många artister, förmodligen fler än någonsin förr – men naturligtvis inte alla, och det är inget nytt. En del artister går det bra för, andra inte.
Men nu är det inte skivbolagen som bestämmer vilka.
Fildelningen slår framför allt mot skivbolagen – stora som små. Det är tråkigt när det sker på små bolag som verkligen består av kämpande musikälskare. Men för de allra flesta musikerna är såväl internet som fildelningen en skön genväg till publiken. Det är det nya.
Läs även andra bloggares åsikter om Dotshop, fildelning, musik.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
I sitt pressmeddelande säger de att " försäljnineng har minskat radikalt p.g.a. 'all illegal fildelning som pågår'". Ett ganska enkelt sätt att förklara allt det "dåliga" som händer.
SvaraRaderaJag förstår att det känns hårt när folk kanske inte köper skivor och för egen del skulle jag endast köpa CD-skivvor idag om de var väldigt exklusiva, begränsad upplaga av nån favoritartist eller dylikt.
Att stånga sig blodiga för att försvara den tid som flytt är så helvetes dumt. Att inse att det möjligtvis GÅR att tjäna pengar med en attraktiv affärsmodell och digitala filer tror jag är rätt väg att gå.
Det är också intressant att se hur musiker, författare och andra kulturella människor nu uppträder precis som kostymerna många av de skulle avskytt för 20 år sedan. Men det har kansk mer med ålder än yrke att göra...
Faktum kvarstår: Detta är ett någorlunda viktigt problem - det GÅR inte att leverera musik som förr. Det kanske inte heller GÅR att leva på enbart sin musik, så som det gjort förr. Men av någon anledning så ska det gullas som fan med de kreativa.
Nå, jag ser inte kreativiteten ta sig uttryck riktigt. Att endast vara musiker i dagens läge är nog inte möjligt. Jag gissar på att framtidens musiker även måste vara entrepenörer och kunna marknadsföra sig, och hitta nya spännande sät att tjäna pengar...
Läste i en artikel nånstans att skivaffärerna inte tycker det är fildelningen som är problemet utan nätbutikerna som säljer musik.
SvaraRaderaHittar inte den länken nu.
Men det är ju samma sak för Dotshop, hur ska dom kunna konkurera med näthandeln om dom inte ens finns på nätet?
Alltid fildelningens fel hela tiden.
Tänk om det bara vore nån eller några riktiga journalister som vågade ta fram fakta om diverse påståenden så skulle nog debatten inte bli så ensidig som den är nu.
Men det finns väl ingen som vågar för då blir ju hela tidningen/redaktionen antagligen hotad av represalier från hollywood lobbyn, på samma sätt som Telia nu är under attack.
Jag var kluven till denna utveckling själv - jag har själv bojkottat major labels i flera år och i stället köpt skivor från indies, och där var dotshop ett av ställerna jag brukade handla på. Jag gillade dem och ville stödja både affären, skivbolagen och artisterna.
SvaraRaderaSedan hade dotshop en dag lagt en "nyhet" att man skulle titta på ett youtube-klipp och lära sig om vad det där med fildelning egentligen var. Det visade sig vara ett klipp från Bert Karlssons tv-program där han anklagade TPB-killarna för att ha nazistiska sympatier och att de tjänade pengar som antagligen gick till främlingsfientliga organisationer/sympatier.
Detta var sista gången jag handlade på dotshop. Löpande efteråt har jag besökt sidan och kollat vad de rekommenderat för grejer, och har då noterat fler nyheter av samma karaktär - nu senast hade de ex. en länk till debattartikeln från Per Gessle etc. om hur man måste införa Ipred-lagen i Sverige tillsammans med en kommentar om hur man från dotshop höll med.
Kort sagt har jag haft en ideologisk samsyn med dotshop om musiken de sålt, men de har visat sig ha en syn på fildelning/upphovsrätt som inte alls stämmer överens med min egen - där man såväl bidragit till att svartmåla människor som främlingsfientliga som att ställa sig bakom integritetskränkande lagförslag. Givetvis har de då inte fått mina pengar, då kan jag lika gärna handla på amazon.
Jag slängde iväg det här mailet till en handfull av de som Dotshop säger sig företräda:
SvaraRaderaHello.
My name is David and I am wondering, I was under the impression that
filesharing was very good for you Indie labels, good for sales with the
wider audience it entails. The timing of linked press release from
Dotshop is a bit too good, seeing as the telecoms package is being voted
for in the european parliament today, which aims to pretty much neuter
the net in the interest of the big entertainment corporations.
Could you please tell me your view and experience on this matter? Has
filesharing hurt your sales?
Dotshop press release:
http://www.dotshop.se/ds/news.php?nid=322
/David
For free speach and freedom Online.
Ett indiebolag som gick bra vore ju inte särskilt indie.
SvaraRaderaSkivbolagen vill inte låtsas om det, men när allmänheten mer och mer önskade sin musik på filer i stället för på CD-skiva, vägrade bolagen att erbjuda det.
SvaraRaderaDe insisterade på CD-skivan som enda alternativ.
Hade de hakat på från start så hade fildelning inte varit något stort problem för dem idag, det är jag säker på.
Det påminner om när det stora räkne- och skrivmaskinföretaget Facit fnös åt elektronräknaren och fortsatte att bara göra mekaniska räknare.
Det företaget finns inte längre.
Kan man inte bara bortse från hela den artikeln efter att ha läst detta citatet:
SvaraRadera"Tror du inte på andra, nya sätt att sälja musik, förutom på cd-skivor?
– Nej, det gör jag inte."
. . . Känns ANINGEN bakåtsträvande kanske :-)
@Anonym
SvaraRaderaMenar du det där avsnittet där Bert erkänner att han laddar filer, men bara för att kunna använda dem i sin verksamhet (och tjäna pengar på det) och där Felix Herngren erkänner att han tankat ner "eftersom skivan blev repig" och han inte ville köpa samma skiva en gång till. Felix är dessutom medveten om att hans dotter fildelar och har hans samtycke. "Säg till vilka skivor du har laddat ned så kan jag gå ut och köpa samma på CD" Yeah right!
Fantastisk hur lätt det är att själv motivera sin nedladdning och samtidigt spy galla över andra som gör samma sak.
Hittar ni inte avsnittet själva så skriv en kommentar på min blogg så lägger jag upp en torrent för det.
Vad obehagligt att så många människor börjar ropa "LAGSTIFTNING" om allt möjligt... De kan väl inte vara så att Sverige är på väg in i en mörk, tillknäppt, förbudsålder igen?
SvaraRaderaANgående Dotshop så tror jag det är så här enkelt: Affärsmodellen var inte tillräckligt bra. Då går man under. Sen är det förstås väldigt enkelt att skylla på "fuldelarna"...
Utan att tala specifikt om skivindustrin så har jag upptäckt en intressant sak härdär jag bor (Japan).
Här finns ett enormt utbud av matställen. Om ett ställe inte leverar en kombination av god mat, god service och prisvärd mat så går de under. Snabbt. Det gäller helt enkelt att erbjuda saker en potentiell kund vill ha.
Varför är det så svårt att applicera på nöjesindustrin. De har på något sätt lyckats profilera sig som utsatta stackare på senare tid.
å vi finnar vi fortsätter ladda ner lagligt.
SvaraRaderaDet är ganska absurt det här med Sverige just nu och hur politiken håller på att falla samman... känns som att man är med om någonting stort, riktigt stort.
SvaraRaderatycker inte synd om dotshop:
själv planerar jag att starta musikverksamhet till hösten .. kommer att ha en väldigt fratidssträvande inriktning...
det går inte på något annat sätt idag. Dotshop är bara ett av många bevis.
Ja, det är judarnas fel att jag inte får jobb.
SvaraRaderaEller vänta, förlegat argument hette det ja.
Är jag den enda vars första tanke var "oh, det var något nytt. Ett litet företag som går under på en marknad där ett par få enorma företag har total dominans"?
SvaraRaderaMed andra ord; är inte den logiska förklaringen helt enkelt den att det är otroligt svårt att klara sig som liten aktör på en sådan marknad? Det är som om jag skulle starta ett företag och producera bilar, och sedan några år senare (föga förvånande) gå under eftersom de flesta fortfarande vill ha någon av de stora märkena, och skylla det på alla som samåker?
WysiWyg, det var också min tanke. De stora bolagen brukar dessutom ha kontroll över distributionsnätet, vilket är det allra viktigaste när man har något att sälja. Och gammelmedia går i deras ledband.
SvaraRaderaDet är en hel del tjuv- och rackarspel för att slå ut de små aktörerna.
Internet och fildelning ger för första gången en rejäl chans att ta sig runt dessa karteller och monopol.
Jämför gärna med Bonniers och dess kontroll över distributionen av tidskrifter i Sverige. Jämför det med deras tystnad i frågan om yttrandefriheten på internet.
SvaraRaderaNån mer än jag som ser ett samband?
Är inte din kompis Jan Wifstrand chefredaktör på DN, Stefan? Har han helt gått bort sig i maktens och penningens korridorer?
Mattias, Jan Wifstrand slutade som DN:s chefredaktör för några år sedan. Synd, för någon bättre chefredaktör går knappast att uppbringa i detta land.
SvaraRaderaExempelvis tog han aldrig några bonusar eller avgångsvederlag.
Jag har i och för sig ingen aning om vad han anser om fildelning.
Aha! Nå, fildelning är nu bara EN aspekt på hela internetfrågan. En ganska ringa aspekt till på köpet.
SvaraRaderaHar du sett Ola Larsmos text i DN idag?
Var håller Jan W hus? Hans röst vore guld värd i det som pågår.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/ola-larsmo-eus-telekompaket-ror-var-demokrati-1.848676
Ni piratkramare är bra skickliga på att frisera citaten. Först den gamle headbangern Stenudd som inte kan fatta vad Anders Bersten menar när han säger att små bolag står för 75% av utgivningen medan majorbolagen har 75% av pengarna. Ska det vara så svårt att tro på den beskrivningen?
SvaraRaderaSedan tjommen som kortar ned Anders citat om legal downloading.
Så här svarar Anders på Sydsvenskans fråga om han inte på andra, nya sätt att sälja musik, förutom på cd-skivor?
– Nej, det gör jag inte. Inte utan att våra modeller vilar mot en fungerade lagstiftning. Det har plöjts ner åtskilliga miljoner under de senaste tio åren för att generera mervärde för kunden och lösa problemet. Men ingen investerare vågar satsa pengar på framtiden längre. Alla normala beräkningsgrunder förintas av fuldelningen och den otillräckliga lagstiftningen. De bolag som vi representerar har alla förlorat mellan 45 och 65 procent av sina nettointäkter senaste åren. Och den digitala försäljningen har inte på något vis kompenserat för det som man förlorat på tappet av fysiska cd-skivor. Inte heller konsertgagerna, för gagerna för mindre artister har gått ner.
Det kompletta svaret gör, oavsett vad man tycker om Berstens åsikt, en jävla skillnad, eller hur?
"Ni piratkramare". Torftigt att börja inlägget med en oförskämdhet och att föra alla motståndare till samma åsiktsfålla. Barnsligt.
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaJag tycker ni borde läsa vad jag säger och försöka tolka mig underställda en välviljans princip. Ni bör fråga er om det ni tror jag säger är det jag vill säga.
Denna förmåga, att läsa och förstå, erhåller man om man läser en grundkurs i semantik. Där lär man sig också vikten av begreppsutredning.
Anders: Ditt inlägg gör mig beklämd. Tror du verkligen att bästa sättet att öka förståelsen för dina åsikter är att inkompetensförklara dina motståndare och sätta dig själv på höga akademiska hästar?
SvaraRaderaOm du menar att du har blivit felciterad bör du hellre förklara vad du vill ha sagt. Offerrollen klär inte många.
SvaraRaderaHmm,
SvaraRaderaApple sålde ca 2 miljarder låtar, songs, mellan 15 Januari 2008 och 6 Januari 2009.
Och vad omsättningen blir på dessa blir ju inte svårt att räkna ut då under den perioden så låg priserna fortfarande på 99 cent.
Men dom tjänar in hela sin kostnad på bara försäljningen av låtar, vad kostnaden för försäljningen av låtar ligger på står inte, men vad jag har förstått måste Apple betala för alla som bara provlyssnar eller använder "free downloads" också, så inte bara lagring och administration och sånt alltså kostar.)
Apple har också 70% av marknaden för digital musik. Lika stora med andra ord som dom två andra största digitala butikerna.
Så att det inte är lönsamt är bara BS. Men musiker har konkurrens också.
Apple har 10 000 000+ låtar. Och då finns inte ens alla av dom mest populära artisterna med, (ca 2000 independent labels ingår också), så man kan enkelt uttryckt säga att en vis konkurrens existerar även inom Apples utbud. (Vidare "censurerar" Apple låtar som innehåller t ex svordomar, så dom som har klickat i restrict explicit ser inte lista alla låtar.)
Mer konkurrens blir det med över 20 000 ljudböcker, som folk spenderar tid och pengar på.
Ca 50 000 film och TV episoder hyrs eller säljs per dag.
Sålda, alt nerladdade, "Ipod" spel och applikationer, "bara" 300 miljoner mellan Januari 16 och mars 17, detta år, 2009. Sedan September 9 2008 har 800 000 000+ sålts.
***
På fyra och ett halvt år har Apple sålt 6+ miljarder låtar. Dvs från 100 milj på ett år till 2 miljarder på ett år.
***
Men självklart är det "piraternas" fel när någon startade ett företag för att sälja CD-skivor i en boomande Internetvärld, efter att CD-boomen tagit slut på bränsle å påbörjat kraschlandningen för att konsumenterna flera år tidigare börjat gå över till digitala filer.
Verka nog mest som att A.B. missade att framtiden kom och rusade förbi.
//ST
Skulle vara: "dom tjänar inte in hela sin kostnad bara på"
SvaraRadera//ST
Lars Nylin kallar mig en gammal headbanger, men jag är faktiskt så gammal att jag hade blivit vuxen och rädd om huvudet innan den där sporten blev mode på en del konserter.
SvaraRaderaOch Lars, visst trodde jag på Berstens beskrivning av 75% / 25% - det märks ju i mitt inlägg, om man läser det med båda ögonen.
ST, tack för siffrorna. Jag skrev något blogginlägg för en tid sedan just om den legala nedladdningens imponerande omfattning.
SvaraRaderaDet är definitivt en framkomlig väg, bara skivbolagen slutar att streta emot.
Bersten,
SvaraRaderaVad ville du ha sagt med ditt inlägg? Att ingen förstår dig? Då kanske du ska ta ytterligare en kurs. I retorik den här gången...
Jag läste också gamla nyheter på Dotshops hemsida och det var en del "nyheter" om de otäcka fildelarna som förstör för stackars kämpande Dotshop.
Affärsmodellen höll inte. Synd, men de är inte de första som får smaka på den karamellen. Att skylle på en massa fildelning är för jävla billigt.
Det tycks som att ett kraftfullt uppvaknande håller på att ske! EU-parlamentet gav kommissionen bakläxa på Telekompaketet så att det dånade. Och läs det här vittnesmålet från ett piratinspirerat möte på arbetarkommunen:
SvaraRaderahttp://djingis.blogspot.com/2009/04/sap-eller-pirat-hjartat-brinner-i-dom.html
Mattias, det var skön läsning. Jag tror att sådana krav och reformtankar växer i flera partiers led.
SvaraRaderaST; du har inte en länk till källan för dina siffror? Skulle vara guld värt!
SvaraRaderaNja, om dessa debatörer här visste hur det var & driva ett indiebolag samt & hur mycket det egentligen kostar och ge ut en skiva, så hade man kanske haft en annan åsikt, men det är svårt & lära gamla hundar och sitta. Pirater utraderar den breda musikkulturen, för de pengar man får från legal nedladdning kan man inte ens göra ett promo utskick för. JAg lyfter på hatten för alla som fortfaraned köper & stöttar indie musik.
SvaraRaderaJohnny
Johnny, det är förstås synd att små indiebolag drivna av musikentusiaster drabbas. Jag tror dock att de har störst chans att hitta vägar till musikproduktion som lönar sig - även i en värld av fildelning.
SvaraRaderaTvärtom Johnny, det verkar som om vi faktiskt är rätt ensamma om att inse precis hur svårt det är för små indie-bolag att klara sig, eftersom alla alltid utgår ifrån att de ska klara sig om de bara kan bekämpa piratkopieringen.
SvaraRaderaOch jag förstår inte vad det är för en kostnad för "promo-utskick" du pratar om, det är juh det som är det fina med Internet, det är gratis att göra vilka som helst utskick.
Jag tror folk, särskilt bolag, måste sluta fokusera så mycket på skivor helt enkelt.
Johnny sätter väl lite huvudet på spiken här. Tänket är fortfarande "det gamla". Precis som hos Dotshop. Jag tror ingen gläds åt att två musikentusiaster måste lägga ned sin verksamhet. Men jag tror också att de delvis har sig själva att skylla; man vägrar inse att det man erbjuder inte efterfrågas på samma sätt längre och, ännu värre, man är hatisk mot sina potentiella kunder. Har man hört Anders Bersten tala (eller snarare skriva) något om fildelning så vet man att "hatisk" inte är en överdrift. Är man stark motståndare mot fildelning så hyllar man kanske Anders för kampen han fört, men de allra flesta (?) verkar inte dela hans syn. Dom som fildelar musik gör ju faktiskt så för att de gillar musik. Det är förmodligen dessa som är beredda att betala bra för bra tjänster. Med Dotshops inställning (vare sig den är rätt eller fel) så alienerar man dessa.
SvaraRaderaNär jag var tonåring lade jag alla mina pengar på skivor, vallfärdade till Pet Sounds, Sound Pollution och Freak Scene i Stockholm och beställde importskivor från Skivhugget i Göteborg. Och självklart spelade man av skivor och gav varandra blandband (dvs fildelade) som allra mest just denna period. Mitt brinnande musikintresse hann tyvärr "dö", delvis pga av höga priser, innan "fildelning". Idag lägger jag i princip 0 kronor på musik och laddar inte ned någon musik illegalt heller. Jag är däremot övertygad om att hade jag upptäckt fildelning innan så skulle jag idag tillföra "branschen" pengar. Jag är dessutom tillräckligt gammalmodig för att gilla den fysiska CD-skivan (eller vinyl för den delen).
Totenstrahl, jag känner verkligen igen dina erfarenheter. När jag blev tonåring hade jag inte råd till många skivor alls - inte heller en anständig stereo - så jag fick förlita mig på statliga monopolradion, som mest spelade dragspelslåtar, och kamrater som hade kommit över en och annan skiva.
SvaraRaderaSå vill jag att det aldrig ska vara. Ungdom behöver musik, och då får pengar inte stå i vägen.
Anders Bersten har en SÅ otrevlig attityd som vanligt. Rätt åt honom AT&T ingen vill köpa hans produkt. Själv fick jag vets AT&T jag tydligen knarkade av honom bars för AT&T jag bar emot ipred. Otrevligare typ har jag inte träffat.
SvaraRaderaDet stod nog ganska klart för oss alla efter hans inlägg om bristande semantiska kunskaper. Fast som egen företagare har jag förståelse för att det är svårt att se sin mödosamt uppbyggda skapelse rasa. Dock skjuter han på pianisten.
SvaraRaderaTack & bock för svaren jag fick här. Vettigt med nyanserade svar & inte bara kasta skit. Vad gälelr promoutskick, så skickar man en skiva till de ställen som man tror skulle skriva om sitt nya skivsläpp. Handlar ofta om en 2-300 utskick man gör till diverse bloggar, radiostationer, musiktidningar etc, i mitt fall ca 20 av upplagan. Att skicka länkar till Myspace är helt meningslöst. Utan ett promo utskick, så hade det varit helt meningslöst & ge ut musik idag, i alla fall på plast / olja. Digitala försvinner ofta helt.
SvaraRaderaSedan har vi ju alla de där revolutionerade nya sätten att nå ut på, diverse torrents, lastfm, spootify etc, men risken att upptäckas där är minimal, och mest arg blir man nog att det är personerna bakom dessa sidor som är de som tjänar mest på idén. Hur många vet hu rmycket en artist för om man spelas på Spootify ?? Jag kan garantera att artisten får mer från skivbolaget när man säljer en skiva. Jag antecknar gärna deras affärsidé här om ingen vet hur det fungerar.
Att svartmåla skivbolag som de stora skurkarna (jo, de finns givetvis) blir lite fel, då vinnarna idag är personer som driver bredbandsbolag, torrentssidor, och andra bolag vars affärside består av annonser.
Sedan har jag inte träffat många "skivbolagsdirektörer" som är helt emot fildelning. Den har sin poäng, men idag tar man bara (eller de flesta gör), och ger ingenting tillbaka. De flesta med dårliga ursäkter som är direkt pinsamma.
Sedan är det mycket gnäll på priserna idag. Där har ju Dotshop gjort mycket med ett pris på 129:- på de flesta skivorna, något som borde vara ett föredömme, och Anders skall ha en stor eloge för det.
Jag vidhåller att de små kreatörerna (artisterna, skivbolagen som vågar & satsa pengar på dessa m.m.) är de största förlorarna.
Och det är inte bara fildelningens fel, det finns fler aspekter, men i grunden är det konsumentens fel som inte vill betala för sig nu för tiden.
Johnny
@Johnny
SvaraRaderaJag tänker inte sjunga fildelningens lov här, och jag sympatiserar med vad du säger, men även om man kan tycka det är synd att folk "inte vill betala för sig nu för tiden" - vilket jag iofs tycker kan diskuteras - så är det väl en realitet (att folk i mindre utsträckning vill betala för exemplaret) och då måste man väl förhålla sig till den? Jag är, som sagt, uppväxt med att vallfärda till skivbutiker och att sitta och vänta på importskivor så visst kan jag också känna viss "nostalgi" över att detta är på väg bort. Men jag tror faktiskt exemplarförsäljningens tid är förbi och kommer vara det ÄVEN om de mest drakoniska fildelningslagar införs - man ska komma ihåg att även om mellanhänder/upphovsmän inte behöver konkurrera med "gratis och samma produkt" [OM drakoniska lagar lyckas - vilket är tveksamt] så kommer de ändå konkurrera med "gratis", se Swartz mer utförliga förklaring:
http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/12/ipred-att-konkurrera-mot-gratis.html
Även om ingen vågar fildela Petters senaste så finns det flera andra artister som släpper sina alster fria och dessa konkurrenter kommer knappast minska i antal.
Vad "industrin" gör just nu är att få folk att hata den. Och eftersom (som jag tror) den ändå kommer behöva anpassa sig till "situationen" så vore det mycket bättre (lönsamt) om de inte retade upp sina kunder. Dom skulle aldrig sänkt Napster (som ville sälja sig till storbolagen) utan redan från början adapterat sig till "det nya", t.ex.
Johnny, visst är det så att artister hittills har haft mycket svårt att nå ut och hitta en publik utan skivbolagens hjälp. Det har varit bolagens store övertag, och det har varit olyckligt. Bättre med en värld där det finns flera vägar till Rom, även om det tar en stund att nå dit.
SvaraRaderaJohnny slår huvudet på spiken. Inte minst beträffande det kloka i att utgå från en faktisk situation och inte utnämna en redan passerad tid och teknik som norm.
SvaraRaderaAikidons första bud försöker jag alltid ha klart för mig: ACCEPTERA (fast det är svårt ibland). Först acceptans, därefter kan man förhålla sig till den nya situationen. Men om man kräver att verkligheten ska rätta sig efter ens egen karta... ja, då bäddar man för galenskap.
Trist att gräsrötternas revolution slår ut konstnärerna, och inte storföretagen.
SvaraRaderaAnonym, vänta och se. Det är de stora bolagen som förlorar mest och som därför löper störst risk att stryka med.
SvaraRadera