torsdag 16 april 2009

Ibland blir det så fel...


Språkförbistringen ställer till med alla möjliga tokigheter. Ovanstående bild är logga för ett österrikiskt företag som faktiskt heter KUK. Tillsammans med bilden blir det ganska gräsligt.

Om jag förstår det rätt är KUK en producent av diverse nyttiga livsmedel och hälsotillskott. Här är deras hemsida: kuk.com.

Bilden är säkert ett sätt att visa nyttan och ofarligheten hos deras produkter, men för en svensk blir det i sammanhanget djupt olustigt med de nakna barnen, varav ett dessutom just står i begrepp att suga på en stor polkagris.

Man kanske inte ens får skoja om sådant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

PS: Från Morpheo i kommentarerna nedan fick jag tips om denna bild - och här finns ingen språkförbistring att skylla på:

11 kommentarer:

  1. Ääähh.. det är väl inom gränsen, för att det har en verklighetsbakgrund. I annat fall vore det väl över gränsen.

    SvaraRadera
  2. I Rio de Janeiro finns det en herrfrisersalong som glatt skyltar med att dom heter KUKAS. Hmm... undrar om dom bara är arga eller även klipper luggen om man ber vackert ;-) /Jan

    SvaraRadera
  3. http://www.idiot.se/bilder/kyrkan.jpg

    SvaraRadera
  4. Morpheo, bilden du länkar till är så kul att nu lägger jag upp den i mitt inlägg ovan.

    SvaraRadera
  5. Jan, jag skulle vara väldigt nervös om en frisör på den salongen närmade sig mig med en sax i handen...

    SvaraRadera
  6. Man måste få skoja även om sånt som faktiskt skulle kunna vara allvarligt.. :)

    Jag kan förstå om den utländska siten inte ser något fel med sitt namn, för dom är ju inte svenskar, och således får namnet och bilden inte samma groteska innebörd...men kyrkan..hmm..Man måste bara skratta lite :)

    SvaraRadera
  7. Hej Stenudd! Din blog är oftast bra. Jag vill bara upplysa dig om att i Österrike minner KUK om den gamla Habsburgska stormaktstiden.
    KUK är förkortning för Königlich Und Kaiserlich.

    BL

    SvaraRadera
  8. Anonym, där ser man. Både kunglig och kejserlig. Så vill nog alla vi män se vårt könsorgan.

    SvaraRadera
  9. @stefan kyrkans ungdomskör är hysteriskt kul (:

    SvaraRadera
  10. Kyrkans Ungdomskör tror jag dock (tyvärr) var ett skämt. Läste det "nånstans" så jag har ingen bra källa, men kuk...förlåt, kul är det ju hur som helst! Klassiker som inte fungerar så bra internationellt är ju annars Kalmar Kanotklubb mfl.

    SvaraRadera
  11. Anton, jag misstänkte det - men kul hur som helst.
    Ett exempel ur verkligheten är Röda Korsets ungdomsförbund, som förr hette Ungdomens Röda Kors, men förkortningen bidrog nog till att de hade svårt att få medlemmar. De heter numera Röda Korsets Ungdom, har jag för mig.

    SvaraRadera