söndag 26 april 2009

Sanitär regression i Gamla stan


För några hundra år sedan var det vanligt i europeiska städer att toaletternas avlopp ledde rätt ut på gatan. Det ser ut som om denna tradition återupplivas.

Jag tog bilden ovan i Gamla stan här om dagen. Håller staden på att återgå till renässansens system för toaletter, som hade hål rakt mot gatan?

Då var det också vanligt att man satt tillsammans på toaletterna, som en umgängesform. Även det verkar vara på väg tillbaka.

Ingenting nytt under vårsolen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

5 kommentarer:

  1. Mm... det krökas rätt friskt i Gamla Stan har jag hört. Kanske har med det att göra?
    (Kanske var nån som tänkt spola kröken, typ.)

    SvaraRadera
  2. Toastolen utan lock är till för herrar.
    Toastolen med lock är till för damer.

    SvaraRadera
  3. Tänk att jag letade idag efter caféet "Bakom muggen" (www.bakommuggen.se). Det ligger tydligen i Gamla Stan :)

    /U

    SvaraRadera
  4. Öh... de där två toalettstolarna såg jag i lördags :)
    Var på hastig visit för att träffa svägerskan och så råkade vi tajma in när Stockholms budo hade budogala :)

    SvaraRadera
  5. Jag med! Jag med har sett dem "live". Men så är "svägerskan" i inlägget ovan min syster. ;)

    Utöver toastolarna såg vi en styck resårbotten utställt på en trottoar.

    SvaraRadera