torsdag 16 april 2009

Lucka i lagen gör IPRED verkningslös


Internetleverantören Bahnhof har hittat en lucka i lagen som kan göra IPRED verkningslös: de raderar alla IP-adressuppgifter inom några dagar, så att ingen hinner använda dem till att spåra fildelare. Och de gör så för att en annan lag begär det.

Det är ett strålande bevis på att IPRED-lagen är ett förhastat hopkok som ignorerar rättssamhällets grundläggande principer om medborgerlig integritet.
Bahnhof påpekar att andra lagrum säger att uppgifter om användarnas internetvanor inte ska sparas – för att skydda användarnas integritet. Eftersom IPRED inte medger att sådana uppgifter lämnas ut förrän efter domstols godkännande torde de redan vara raderade när en sådan begäran kan verkställas.

Andra internetleverantörer verkar inte ha uppmärksammat detta, men de torde skynda sig att härma Bahnhofs rutiner – annars kan de få svårt att behålla sina kunder.

Det blir lite besynnerligt om regeringen skyndar sig att genomdriva en kompletterande lag om att internetleverantörerna ska spara dessa uppgifter, för då måste de helt och hållet ge upp tanken på att allmänheten ska få surfa på internet utan att detta kartläggs av deras internetleverantör.

Det här är riktigt festligt. IPRED har inte varit i kraft mer än ett par veckor, och redan läcker den som ett såll. Lagen faller på sin egen dumhet.
Lagar ska inte stiftas i hast, utan med eftertanke – och man ska inte göra lag av enskilda branschintressen.


Här skriver Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, Aftonbladet och DN om Bahnhof.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

18 kommentarer:

  1. Gott så, men betydligt värre åskmoln än IPRED tornar upp sig vid horisonten. EU håller på att lägga strypsnaran om internet. Centerkvinnan Åsa Torstensson representerar Sverige och spelar under täcket med de mörka krafterna.
    Själva det fria ordet och den grundläggande rättssäkerheten står på spel. Jag rekommenderar läsning av Henric Alexanderssons blogg: http://henrikalexandersson.blogspot.com/
    När Sverige tar över ordförandeklubben i EU måste alla demokratiska krafter se till att det blir ett DJÄVLA hallå i frågan Mycket farliga saker är i görningen.

    SvaraRadera
  2. Urk, vilken lång kommentar ovan

    Hur som, fann det lite underhållande igår när nyheterna på P4 beskrev det som att Banhof "förstörde" loggarna. Känns inte riktigt som om de har förstått eller vill förstå vad det egentligen gällde.
    Banhof förstör loggar på samma sätt som jag förstör papper och tidningar där hemma. När det blir för mycket och man har sparat det nog länge så slänger man helt enkelt.

    Kan verka som endast semantik men ordvalet som P4 använder ger intrycket att Banhof gör något lurigt eller tveksamt i lagen mening när det de egentligen gör helt enkelt är business as usually.

    SvaraRadera
  3. Jag tog bort en av kommentarerna för att den var på tok för lång och inte hade med ämnet att göra.

    SvaraRadera
  4. Om man direktsände alla politiska möten i hela EU på webben. Undrar om sådant här galenskap skulle uppstå då. Det är för mig svårt att begripa hur en politiker kan stifta sådana här lagar och fortfarande tro att man är demokrat? Vad för typ av sinnessjukdom är det?

    Som tur är finns det rediga människor som tex Jon Karlung som för en stund kan bringa lite frid i eländet.

    Ett stort dilemma är hur tusan man skall rösta i nästa val? Det finns numer ingen riksdagspolitiker som ens är värd mitt förakt.

    Kanske Karlung ställer upp i personval? Eller kanske du herr Stefan? Gör du det får du lätt min röst.

    SvaraRadera
  5. Anonym, tack för det förtroendet, men jag har inga sådana planer. Jag hoppas i stället kunna påverka politiker och opinion med mina små skriverier på bloggen :)
    Ja, jag vet att det må vara en smula naivt av mig.

    SvaraRadera
  6. Nu har jag blivit citerad i Metro - med min nuna i ett bildmontage och allt. Kul. Som om man betydde något ;)
    Här är det:
    Metro

    SvaraRadera
  7. Tja Stefan, bloggning är en bra början att påverka tycker och hoppades jag också men se här vad fel man kan ha... Sydsvenskan skriver angående att Jan Guillou är kapad på Twitter så här:

    Citat
    "Men själv tar författaren det hela med ro.
    - Det är givetvis en form av ofredande och förtal men jag tänker inte göra något åt det. Nätdiskussioner blir lätt hatiska och själv har jag inte tid att ägna mig åt dem eftersom jag skriver på riktigt, säger han. Jag fattar inte hur folk har tid att skriva gratis, säger han till DN.se."
    Slut citat.

    Se följande länk. http://sydsvenskan.se/digitalt/article426698/Guillou-kapad-pa-Twitter.html

    Detta belyser verkligen problemet. Att det för vissa (ofta äldre utdaterade;) människor helt enkelt är svårt att fatta vad internet betyder för oss som verkligen fattar.

    Go Karlung!
    Och naturligtvis go Stefan! :).

    SvaraRadera
  8. En sak till.

    Angående Jan G:s gnäll att han inte får några intäckter för sina verk. Så kan man ju konstatera att det inte är fildelarnas fel att han skriver crappiga böcker. Jag vet för jag har laddat hem Arn.

    Du kan ta bort detta inlägg om du vill Stefan det är lite off topic.

    SvaraRadera
  9. Det är illa när utredning av riktiga brott försvåras tack vare denna idiotiska IRPED-lag. Jag menar det finns brott, t.ex. förtal, hets mot folkgrupp etc etc, som bör utredas och stoppas. Även detta blir ju omöjligt via Banhof tyvärr...

    SvaraRadera
  10. Victor, aldrig i livet att jag tar bort din kommentar - den var ju kul :D

    Och Guillou är då inte mycket till journalist som skryter med att han inte hänger med i utvecklingen.

    SvaraRadera
  11. Connyt, så behöver det inte vara. Bahnhof sparar loggarna tillräckligt länge för att kunna spåra sådana uppenbara brott om de uppmärksammas. Jag är säker på att Bahnhof gärna medverkar till att få stopp på så flagranta övertramp om de får reda på dem.

    IPRED däremot är ett rotande i trafik vars eventuella brottslighet inte går att ens sia om innan en domstol har sagt sitt.

    SvaraRadera
  12. Här är ett dokumnet som jag tror avhandlar den nya datalagringslagen.

    http://www.regeringen.se/sb/d/8586/a/91521.

    Det är som jag förstått det primärt riktat till att myndigheter (i motsats till privatpersoner) ska få tillgång till sådana uppgifter för brottsutredningar (till skillnad från civilmål?) men det vet man aldrig hur det blir när IPRED och denna lag samkörs.

    Ett sätt att försäkra sig om att inte privatintressenter fick tillgång till detta data vore att lagra det centralt hos polisen tex. Men det rekomenderas inte i denna utredning. Men som sagt det var ett par år sedan denna text författades så jag vet inte vad som gäller idag eller om jag tolkat det rätt. Är ingen jurist ju.

    SvaraRadera
  13. En sista sak innan jag går till sängs.

    Fick lite dåligt samvete för att jag sågade Jan G. Den stackarn blev ju totalmanglad på chatten på aftonbladet redan förra året såg jag nu.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3854350.ab

    Till hans plussida får man iallafall komma ihåg IB affären och att en del av hamilton böckerna var riktigt underhållande.

    Nå detta var iallafall riktigt off topic.
    Frid.

    SvaraRadera
  14. Victor, var det rätt länk om datalagring? Publikationen verkar handla om folkomröstning i Europa.

    Och IB-skandalen var verkligen en pinsam skandal för svensk demokrati: journalisterna som avslöjade att regeringen bröt mot grundlagen dömdes till fängelse för spioneri, i en rättegång bakom lyckta dörrar som hemligstämplades i 25 år.
    Det är en skamfläck som fortfarande inte har retts ut ordentligt.
    Där var Guillou onekligen en av hjältarna. Det har han levt gott på rätt länge nu.

    SvaraRadera
  15. Jag kommer till en sida på regeringskansliet som heter.

    Lagring av trafikuppgifter för brottsbekämpning

    SOU 2007:76. Behandlar inte SOU 2007:76 datalagringen i sverige som skall genomföras i år? I så fall har jag missförstått.

    Cheers.

    SvaraRadera
  16. Angående JG så är det ju dumt och onödigt att slå på dem som redan ligger tänkte jag. Att bedömma av påsarna under hans ögon har han redan problem som han förmodligen behöver läkarhjälp med och att dömma från manglingen på aftonbladet är karln inte så skärpt längre. Lite medlidande är nog på sin plats. Han har ju just som du säger inte många meriter att leva på längre.

    Allt gott
    Nu må jag jobba.

    SvaraRadera
  17. Stefan: Kan inte du kandidera i piratpartiet till EU parlamentet - eller ngt annat parti i det riktiga valet för den delen !? :)

    För att föra in lite förnuft och iaf mildra bort marknadslobbyn litegrann!?

    /K

    SvaraRadera
  18. Klas, de har ordnat det så i politiken att man måste tråka sig igenom en massa elände innan man får vara med och bestämma (om man någonsin får det).
    Jag hoppas i stället att min blogg påverkar på något sätt :)

    SvaraRadera