torsdag 9 april 2009

Johan Palms singel är knappast hans



Idolstjärnan Johan Palms första singel släpptes igår. Duglig brittpop, men långt ifrån allt vad jag förväntar mig av honom. Man kan dock inte döma honom efter ett singelsläpp – sådant styr skivbolaget över på alla sätt. Tyvärr.

Jag har letat förtvivlat på nätet efter vem eller vilka som har komponerat Johan Palms debutsingel Emma-Lee, utan att lyckas. Jag misstänker att det inte är han, i alla fall säkert inte bara han.
Är det någon som vet?

Min gissning är att låten helt och hållet har skrivits, arrangerats och producerats av “proffs” – gubbar som tror sig veta vad ungdomen vill ha.
Låten är så väldigt lagom. Inget som sticker ut, inget som avviker från popdängenormen. Så konventionellt tänker knappast en 17-åring som ännu inte drillats av branschens alla fördomar.

Det är en upptempolåt, vilket verkar vara vad som passar Johan Palm bäst. Annars brukar debuter vara smäktande ballader, för att de har lättast för att slå an hos en bred publik.
Melodin är sådär övertydligt allsångsmässig med alltför många fraser som börjar lågt för att sedan stiga kvickt på skalan, och därefter gå hit och dit på den ungefär som när en nybörjare klinkar piano med ett finger.

Låten är precis 3 minuter lång, det klassiska poplåtsformatet – samma som Melodifestivalens krav, om jag minns rätt.

Texten handlar om hur bra han mår för att han är kär i en tjej som heter Emma-Lee. Lyriken är hur banal och slät som helst. Här är refrängen, som tjatas om ett antal gånger för att låten ska sätta sig på lyssnarens hjärna:
I’m lost in Emma-Lee oh
I really like it but I’m losing control
Emma-Lee I’m scared
I kinda like it ‘cause I feel right at home
Oh Emma-Lee


Det enda originella är det udda namnet Emma-Lee, som förmodligen var Emily i någon tidigare version av låten. Men det finns redan många kända poplåtar om Emily, så ändringen gjordes säkert för att Johans låt skulle avvika från dem.
Här är en klassisk Emily-låt, See Emily play från 1967 av Pink Floyd:



Sådär 2 minuter in på Emma-Lee hörs en gnutta av Johans raspigt sköna rockröst som jag hade hoppats få höra mycket mer av. Det kommer förhoppningsvis på albumet, som släpps nästa månad.

Fast singeln är rätt likgiltig är jag långt ifrån att ge upp hoppet om Johan Palm. Det är en enkel matematik: ju mer han frigör sig från skivbolagets krav, desto bättre kommer han att bli.

PS: Jag tänkte att jag skulle leta upp CD-singeln i någon butik, för på den står det säkert vilka som har skrivit låten – men det är ont om skivbutiker numera. Inte ens på hela det nya “upplevelsecentret” Entré, det nya stora köpcentret i Malmö, gick den att hitta.
Inte undra på att skivbolaget framför allt lanserar singeln för betald nedladdning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

32 kommentarer:

  1. M. Eriksson/A. Hicklin/L. Eriksson/J. Palm

    Recorded, Mixed & Produced by Peter Mansson
    Vocals recorded by Mårten Eriksson

    Vänlig hälsning
    Annki

    SvaraRadera
  2. Annki, stort tack för uppgifterna!
    Jag hittade Mårten och Lena Eriksson på Wikipedia:
    Mårten Eriksson
    En låtskrivarduo. Hicklin kan vara någon amerikan som kanske har gjort den engelska texten?
    Vad Johan Palm har bidragit med är svårt att gissa.

    SvaraRadera
  3. Vad Beatles de låter, Pink Floyd! Tralliga. Jag tycker inte att jag känner igen låten i den kostymen (distade gitarrer på slutet låter bekant, dock...) Har de inte gjort den utan så mycket pling och plong?

    SvaraRadera
  4. Mårten och Lina Eriksson, schlagerkompositörer (This Moment, I lägornas sken) har väl gjort en schlagerliknande grund som därefter fått en brittisk touch av Ashley Hicklin, vilken skriver låtar åt idolartister, han nämner Johan Palm här: http://www.lcm.ac.uk/news/leeds-college-of-music-ashley-hicklin-pop-idol.htm

    SvaraRadera
  5. Jo, det jag skulle säga, en riktig könlös approach, inte Pete Doherty direkt.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar låten, men jag hade också hoppats på mer riv, klös och spruckna Johantoner och kanske en något mindre infantil text. Men det är en singel, avsedd att locka mainstreamlyssnare att köpa albumet - som jag hoppas kommer att innehålla mer äkta Johan Palm.

    SvaraRadera
  7. Tomas, stort tack för dina insiktsfulla upplysningar.
    Ashley Hicklin skriver på sin hemsida att singeln torde sälja platinum, vilket vore lite väl bråttom att påstå om inte de svenska skivbolagen hade sänkt kraven för platinum så att det inte längre är så märvärdigt.

    Hicklin nämner paret Eriksson som skrivarpartners, men inte Johan Palm själv, så vi vet fortfarande inte vad Johan har tillåtits att bidra med.

    Vi får se vad Johans album kommer att innehålla. Förhoppningsvis mer genuint Johan-material.

    SvaraRadera
  8. Ulrika, jag kunde inte uttrycka det bättre själv :)

    SvaraRadera
  9. Lite off Topic möjligen, är det bara jag som tycker grabben ser ut son en flicka? Jag trodde faktiskt det var en tjej när jag kastade en snabb blick, sedan hoppdae jag till när jag såg namnet Joakim, eller Jacob, vad han nu hette.

    SvaraRadera
  10. Robsten, man kan absolut säga att Johan Palm har ett androgynt utseende - varken utpräglat manligt eller utpräglat kvinnligt.
    Det är hur vanligt som helst i ungdomskultur. Se t.ex. den tidige David Bowie eller emo. Minst lika vanligt i konsthistorien.

    SvaraRadera
  11. Johan var gäst i P3 Populär 9/4 11.02. Lyssna på vad han säger om sin singel och kommande album. (4.20-45.00 vid 36.40 pratar han om Emma-Lee).
    http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadcast&Id=1691377&isBlock=1
    Den 2/4 var Johan med i svt:s Lilla Aktuellt, kolla det exklusiva extramaterialet som inte sändes i tv.
    http://svtplay.se/v/1506069/lilla_aktuellt/johan_palm_-_exklusivt_extramaterial_?sb,k102674,4,f,102674
    Från chatten:Fråga: Hur kom du på namnet Emma-lee på din singel ? :) Kram Sara
    Svar: Hej! Det var inte jag som kom på låttiteln, men jag har varit med och skrivit låten. Johan
    På fredag 17/4 19.15 är Johan gäst i Barnkanalens Nöjesbobster, men det blir väl mest allmänt snack och inga nyheter till oss nyfikna.
    /Hasse

    SvaraRadera
  12. Men ett mycket intressant framträdande av Johan (som sjöng live) och hans storebror som ska turnera tillsammans i sommar! Hör Johans underbara textändring om att storebrorsan spelar playback he he

    SvaraRadera
  13. Ja, hans textändring var briljant. Vågat och coolt av en nybliven 17-åring.

    "We're doing this sing-back with a pre-recorded track, my brother is not playing live."

    SvaraRadera
  14. Anonym, var kan man hitta det framträdandet? Finns det på internet?
    Härligt modigt och busigt av Johan, hur som helst. Mera sånt :)

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Framträdandet var i Barnkanalens program "Bobster" i fredags och ligger ute på SVT:s hemsida, men det finns även på fanclubsidan (skapad av fans i blandade åldrar): www.johanpalmfanclub.se

    Du kanske skulle titta in där för du är ju en tråd där också;-)
    Och vi är många som vill höra vad du tyckte...

    Louise

    SvaraRadera
  16. http://www.youtube.com/watch?v=NMPFMCsOvZQ

    2 bröder och 2 gitarrer uppträder i Nyköping -Emma-Lee

    SvaraRadera
  17. Louise, det var ett charmigt framträdande :)
    Det märks att bröderna har både spelat och sjungit en hel del, även på scen.

    SvaraRadera
  18. Duktiga grabbar! Tufft att sno introt från Joy Divisions kanonlåt "Love Will Tear Us Apart" (http://www.youtube.com/watch?v=4yTIpcwBTTs), för nog var det väl där de hade hämtat inspiration till introt? Kul, för övrigt, med unga grabbar som känner till Joy Division. Det hedrar dem.

    SvaraRadera
  19. Anonym, kul att du hittade denna likhet. Jag tycker inte att den är tillräckligt slående för att räknas som plagiat, men bra nära :)

    Poplåtar skrivs sedan länge med lathund som lätt leder till likheter - inte sällan är det fråga om lån som borde kallas stöld.

    Om jag förstått det rätt har inte Johan Palm skrivit Emma-Lee, bara medverkat på ett hörn - oklart vilket. Det är professionella låtskrivare som ligger bakom den.
    Jag är nyfiken på det kommande albumet, som jag hoppas innehåller några låtar skrivna av Johan själv - inte av en poplåtsfabrik.

    SvaraRadera
  20. Jag menade egentligen inte att de hade snott introt, mer att de hade inspirerats av Joy Division. Hyllning snarare än stöld. Det var en kreativ lösning, tycker jag, och kul att de gjorde låten annorlunda live.

    Jag gillar verkligen när liveversioner skiljer sig från studioversionerna. Ett av skälen till att Bowie är en av mina stora hjältar sedan 70-talet är att han alltid gör spännande och nyskapande liveversioner av sina egna låtar. Det är ett tecken på sann konstnärsanda.

    /Krille

    SvaraRadera
  21. Krille, jag håller helt med dig om Bowie - en fascinerande artist, väldigt kreativ och verkligen Mr. Föränderlighet.
    Jag har sett honom live några gånger och alltid imponerats av hur han tar sina sånger på nytt sätt. En man full av överraskningar.

    SvaraRadera
  22. Stenudd, vad menar du med "Anonym, kul att du hittade denna likhet. Jag tycker inte att den är tillräckligt slående för att räknas som plagiat, men bra nära :)"? Introt är ju detsamma? Med det menar jag inget illa, jag vet att han gjorde det som en kul grej och lite i hyllningssyfte, men att säga att det är något annat än likadant är väl ändå fel?

    SvaraRadera
  23. Simon, jag tyckte inte dessa två intron var precis samma, men mycket snarlika. Å andra sidan är det ganska alldagliga popriff, så det är inget konstigt.
    Nå, jag är inte musiker. Andra är bättre tränade att bedöma saken.

    SvaraRadera
  24. Men Stefan, då beror det snarare på Johans oförmåga att kunna spela gitarr än något annat, för tro mig, det var just att spela det introt som var meningen.

    SvaraRadera
  25. Ett litet smakprov på en annan låt från Johan Palms kommande skiva "My Antidote".
    Något helt annat än Emma-Lee...jag har inte hunnit lyssna in ordentligt men det verkar vara nåt som tål att höras många gånger om;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=wJdNoCnOseY

    SvaraRadera
  26. Louise, du har rätt - det var något helt annat, och mycket mer spännande. Där är mer av vad jag hoppas från Johan Palm. Intrikat musik, text som tål att lyssnas på och grunna på. En låt som låter som en quest, inte en schlager.

    SvaraRadera
  27. http://www.youtube.com/watch?v=InfN9haMt8s

    Den är definitivt mer "Johan Palm"! Kan kanske bero på att det är live.

    SvaraRadera
  28. http://www.johan-palm.se/forhandslyssna

    Lyssna på en ny låt varje dag till skivsläppet den 20 maj. Missa inte dagens "Antidote", bästa låten tycker jag.

    Johan gäst Filip o Fredriks liveshow i New York på söndag - bänka sig framför TV:n med andra ord.

    SvaraRadera
  29. Skojigt sätt att presentera låtarna. Laidback.
    Därmed får den vilda spretigheten i tonarter förlåtas...

    SvaraRadera
  30. Att melodifestivalveteranerna Mårten och Lina Andersson skrivit den och att den är exakt 3 minuter lång tyder ju på att den förmodligen skickades in till festivalen men inte kom med.

    SvaraRadera
  31. Anonym, jag känner mig dum för att inte ha kommit på det. Du har nog alldeles rätt. Tur för Johan att det inte blev så.

    SvaraRadera