onsdag 15 april 2009

Amazon censurerar - en klassiker i litteraturens värld


Internetbokhandeln Amazon har under helgen rensat bort tusentals böcker från sina topplistor, t.ex. böcker på gay-tema eller med oblyga sexskildringar. De vill bli mer barnvänliga. Det är gamla tongångar, som man hade hoppats att vår värld vuxit ifrån.

Amazon fortsätter att sälja även dessa titlar, men visar inte upp dem på bästsäljarlistor, så de blir extra svårfunna. Dessutom ger det förstås en skev bild av vilka böcker som är populärast.
Flera böcker som beskriver homosexuell kärlek har strukits, även om de inte är sexuellt explicita alls. Är det barnen som Amazon vill “skydda”, eller bibelbältets hardcore-kristna?

En bok som raderats från listorna är en klassiker, som varit med om sådant förr: Lady Chatterley’s älskare (felstavad av Aftonbladet) av D H Lawrence 1928. Boken blev med en gång censurerad på en väldig massa håll. Det råkar den ut för fortfarande, här och där.
Senast alltså på Amazon.

Jag undrar hur det är fatt med Markis de Sades böcker...

Det har blivit omedelbara protester i USA, så Amazon backar och kallar det hela ett datamisstag. De får kalla det vad de vill, bara de rättar till saken (vilket de redan verkar ha gjort) och aldrig gör om det.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

4 kommentarer:

  1. Resonemanget på /. gick något i stil med att om Amazon hade gjort det avsiktligt så hade de skrutit om det. Som det är nu så blev tex HBT-rörelsen sura medan den kristna högern, som man kan gissa skulle ha gillat det, inte fick någon anledning att märka av det.

    Som du själv nämner så är det inte bara böcker av/om homosexuella/homosexualitet som har blivit avlistade utan även böcker mer i gengern "tantsnusk". Hela grejen är så klumpigt gjord att jag snarare skulle gissa på databasfel eller en hackning.

    SvaraRadera
  2. Skadlig, jag tror att de medvetet gjorde sorteringen under helgen i avsikt att göra sin site "barnvänligare", vilket de också skrutit med innan att de skulle. När reaktionerna kom blev de överraskade och retirerade blixtsnabbt.

    Sådant händer då och då, så jag tror inte det var ett datafel - de brukar dessutom inte drabba på så märkligt specifika vis.

    Kanske är de på Amazon så kluriga att de tänkte ungefär: går det så går det, men blir det bråk så ger vi oss och får en massa gratis reklam på kuppen.
    Ungefär som CocaCola Classic-historien.

    SvaraRadera
  3. Ett vettigare alternativ i mitt tycker hade varit att låta folk själva välja i sina inställningar om de finns någon kategori som de vill blokera.

    Har nog missat det där med CocaCola Classic. Vad gjorde de?

    SvaraRadera
  4. På 1980-talet lanserades "New Coke" med ny smak. Den floppade. Bolaget återgick till det gamla och kallade det "Coca-Cola Classic". hela spektaklet ledde till starkt ökad försäljning för drycken (Classic, inte New).

    Det finns teorier om att denna jätteflopp var iscensatt av bolaget för att skapa förnyat intresse för drycken - men troligast är att de bara gjorde bort sig i ledningen.

    Se Wikipedia om New Coke.

    SvaraRadera