söndag 1 mars 2009

XBong om mjölk


Ett mjölkkrig har utbrutit i Skåne. Det stockholmska mejeriet Arla har ryckt åt sig några storkunder från Skånemejerier – både Netto och Coop har bytt leverantör av mejeriprodukter. Jag tvivlar på att det blir så långvarigt. Skåningarna vill ha egen mjölk, som dessutom smakar bättre.

Jag har noterat förändringen i livsmedelshyllorna men inte tänkt så mycket på saken, förrän det slog mig när jag drack ett glas mjölk att den smakade tunn och lite granna unken, inte så fylligt mild och generös som den brukar.
Då tittade jag på förpackningen och såg att mjölken var från Arla.

Skillnaden var inte vidunderlig mot hur mjölk brukar smaka, så jag lät det vara. Men sedan hade jag samma upplevelse igen några dagar senare – åter med mjölk från Arla. Då gick jag ut och köpte mig en liter mjölk från Skånemejerierna, och visst var den märkbart bättre.

Det kan helt enkelt bero på att Arlas mjölk torde transporteras längre, vilket i sig är en styggelse inte bara mot färskvaror utan även mot miljön. Jag vet inte. Men jag kände skillnaden.
Är Arlas mjölk så mycket billigare än Skånemejeriers att det är värt kvalitetsförlusten? I så fall är det nog också förklaringen till den sämre kvaliteten.

Jag tror inte att Arlas mjölk blir långvarig i skånska butikskedjor – inte om andra upplever detsamma som jag. Vi får se.
Dessutom är skåningarna stolta över sin livsmedelsproduktion och måna om att bevara den. Arla vet inte vilket bi de har stungit. I denna region torde Skånemejerier vinna i längden.

Å andra sidan ser man allt mer av det klassiska skånska kaffet Zoegas i Stockholms livsmedelsbutiker. Gungorna och karusellerna...

Tidningarna skriver inte särskilt mycket om kriget mellan Arla och Skånemejerier, men här är några artiklar om Arlas äventyr på sistone: Sydsvenskan skriver här, här, här och här, Kvällsposten här, Aftonbladet här, DN här, Svenska Dagbladet här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

12 kommentarer:

  1. Hej Stefan!
    Nog skrivs det en hel del. Kolla länkarna på vår facebook-grupp

    http://www.facebook.com/profile.php?id=618272110#/group.php?gid=52509969260&ref=mf

    Hilsen


    /Mats Genberg

    SvaraRadera
  2. Det där tror jag inte på, förrän jag satt min son på att smaka ... Han klagade på en mjölksort en gång, vilket jag ansåg vara inbillning. Så jag hällde över den äckliga mjölken till god förpackning (trodde det var den det hängde på), men han avslöjade smaken direkt.

    I ditt fall, med gamla smaklökar, tror jag bara det är nationalistiska fjanterier. i alla fall till en riktig test är gjord! :-D

    SvaraRadera
  3. Thebe, det skulle det kunna vara - om jag vore en äkta skåning. Men jag är en inflyttad stockholmare, så då borde jag väl föredra Arla?

    SvaraRadera
  4. Mats, 3.477 medlemmar - det var inte fy skam!
    Det betyder att Coop redan gått i förlust på affären :)

    Förresten - vad tycks om bilden jag tog på de tävlande mjölkförpackningarna? Jag hade väldigt kul när jag tog den. Det var kanske mest glädjen i att mosa Arlaförpackningen...
    (Du ser bilden förstorad om du klickar på den.)

    SvaraRadera
  5. Nä, det är inget alibi att man är av annat ursprung! Så fort man sätter sin fot i Skåne blir man nämligen förälskad och transformerad till Skånsk nationalist, och tappar både normala referenser och preferenser. Jag vet att det är otäckt, och det händer mig med! Vore jag inte på tryggt avstånd som i Mälardalen, skulle jag förmodligen kunna förledas till samma irrationella mjölkslutsats pga det skånska paketets blommiga yttre. Alltså måste en blindtest till. :-)

    SvaraRadera
  6. Vad hjälper en blindtest om den skånska myllan förblindar?

    SvaraRadera
  7. Här i länet där jag bor så har Coop = Konsum Värmland bestämt sig för att behålla Milko som är vår “lokala” mjölkleverantör. Mycket bra av dem!
    De gör alltså inte som Coop Sverige som nu bestämt att de ska byta över till Arla.

    Jag är lite stônig på så vis att jag undviker handla på de affärer som har Arla här hemmavid för jag föredrar mjölk från Milko. Närproducerat Ja tack tänker jag.

    Skånemejerier finns också här för det laktosfria på tex Coop.
    Kommer också ihåg från mina Skånebesök att Skånemejeriers Filmjölk är så god!
    Mycket Mumma!

    Turtlan

    SvaraRadera
  8. Hej Stefan! Gillar bilden!
    :-)
    Och nu är vi inte 3.477. Utan runt 8.600...

    Dessutom är jag född på Söder. Men som Thebe säger - det är lätt att bli nationalist här nere.
    Personligen är jag dock mest anti-auktoritär.

    Det som Coop o Arla gör handlar om att pissa på andra människor. Och det tycker jag inte om.
    Kan jag då jävlas tillbaks litegrand så är det väl bra.

    SvaraRadera
  9. Genberg, jag gratulerar!
    Coop borde ändra sig kvickt, men det sitter väl någon chef någonstans som tjurar för stolthetens skull. Ekonomer är långt ifrån alltid goda ekonomer.
    Ännu ett fall där snålheten bedrar visheten.

    SvaraRadera
  10. Nu har Coop gett upp - till hälften. De ska börja sälja Skånemejeriers mjölk igen. Se här:
    Coop ger sig om mjölken

    SvaraRadera
  11. Kan ju nämna att Coop tappade 2& av sin försäljning på riket i April.
    Vad tappet blev i Skåne vet jag inte.
    Men VD'n fick gå häromveckan...

    SvaraRadera