tisdag 17 mars 2009

Ändrat utseende på bloggen

Idag har jag ändrat layouten på min blogg. Det var både lätt och svårt. En del finputs återstår, men det kräver seriöst rotande i HTML-koden.

Blogspot har ett antal mallar man kan välja på. Jag gick från Minima till Mr. Moto, vilket var en smal sak. Men man vill ju alltid göra egna finjusteringar av typsnitt, färger osv. Det är en helt annan femma.

Märkligt nog är det så med Blogspots mallar att det är olika vad som går att anpassa på dem. Och det finns ingen logik i det. Somliga mallar medger smidig ändring av färg och typsnitt på vissa textkomponenter, men inte på andra – och tvärtom.

Man blir till slut tvungen att rota i HTML-koden, men inte heller där råder någon enhetlig standard. Den har satts ihop på ganska olika sätt, så det går inte att klippa och klistra mellan dem – i alla fall inte helt som man skulle vilja.

Jag skulle t.ex. vilja ändra typsnitt på inläggsrubrikerna, men har inte listat ut ännu hur det ska gå till. Annars är jag ganska nöjd med hur det ser ut. Min nya klänning ;)
Vad tycks?

Läs även andra bloggares åsikter om , .

10 kommentarer:

  1. Har upplevt samma dilemman med blogspots mallar och justeringar. Bytte fram och tillbaka mellan olika mallar och färger, aldrig blev jag nöjd. Inte förrän jag fick hjälp av en kompis i HTML-djungeln kände jag att jag kunde fixa en design som i alla fall duger.

    Angående din nya klänning måste jag säga att den är mycket klädsam. Får nästan känslan av att kliva in i ett gammalt grekiskt tempel av någon anledning :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det känns tidning jag.

    SvaraRadera
  3. Grekiskt tempel eller tidning - de vitt skilda intrycken är skäl nog att stanna en stund vid denna layout.
    Jag ska se om jag inte lyckas knäcka HTML-koden, så att jag kan fixa till ett och annat...

    SvaraRadera
  4. Efter att ha läst ytterligare ett par inlägg: det är lättläst och tydligt. Grattis!

    SvaraRadera
  5. Helt OK. Men jag skulle kunna tänka mig en lite bredare lässpalt, men det är småsaker. När det gäller typsnitt går jag alltmer över till...vad fan heter det nu...Trechube eller något, lättläst och luftigt. Någon kvinnlig präst som rekomenderade det en gång i tiden. Jag tyckte inte som henne i en enda fråga, men hennes typsnitt var jag tvungen att köpa, så kan det vara;-)(Karin Långström heter hon ser jag här, åratal sedan ja besökte hennes blogg). Har ni också gamla blogglistor som ni aldrig besöker längre? Ett helvete att hinna med alla.

    SvaraRadera
  6. Däremot är Långström en av de få personer som accepterar att du har en annan åsikt, på riktigt, det skall hon ha credit för. Dessutom tycker jag att hon är väldigt snygg ;-)

    SvaraRadera
  7. Robsten, du menar nog Trebuchet MS, som är en särdeles elegant sans-serif. Jag ville ha den som rubriktypsnitt här, men har ännu inte lyckats få till det.

    När det gäller brödtext, dock, tror jag på serif i längden (typsnitt med klackar). Här använder jag Georgia, som inte är så kompakt och ful som gamla utslitna Times, och dessutom har ordentliga staplar - se t.ex. "l". Ju mer varje bokstav får vara "sig själv", desto mer lättläst blir texten.

    På mina hemsidor använder jag oftast en annan snygging bland seriferna: Palatino Linotype.

    Ja, fonter kan - precis som präster - vara riktigt snygga.

    SvaraRadera
  8. Skall testa georgia. Slåss med mitt nya office 2007, det är inte som gamla office nej.

    SvaraRadera
  9. Nä, du har rätt Georgia passar bättre i dokument, är också läsligare än TNR.

    SvaraRadera
  10. Robsten, kul med medhåll. Det är faktiskt de gamla typsnitten från renässansen som fortfarande är de bästa (Georgia är delvis en återgång till dem).
    Somliga grejer håller genom århundradena, även i vårt sprakande informationssamhälle.

    SvaraRadera