onsdag 4 mars 2009

Essensen är laglig, så lagarna är inte rättvisa


På den sista dagen för rättegången mot The Pirate Bay var det försvaret som höll sina slutpläderingar. Mycket om det absurda i åtalet blev sagt, men advokaterna kunde inte tackla kärnfrågan: juridikens konflikt med rättvisan.

I centrum för den här rättssaken står särintressen som varit mäktiga nog att lobba fram nya lagar i konflikt med grundläggande rättvisa.
För att skydda sig mot internets väldiga förmåga till spridning av vilket material som helst har diverse branschföretag lyckats pressa fram små smygande förändringar av lagar som gäller upphovsrätt, så att det som förr var självklart lagligt nu har hamnat i gråzon – till exempel privat kopiering för eget bruk eller för att dela med sig till nära vänner.

Det har till och med blivit juridiskt tveksamt om man kan kopiera en inköpt CD-skiva till sin MP3-spelare, fast det fortfarande är tveklöst lagligt att kopiera den till ett gammaldags kassettband.

Essenser
Detta är inte rättvisa, utan särintressen som har lyckats hamna i lagboken. Sammalunda många av de omständigheter som har lett till åtalet mot TPB (rättare sagt mot några personer mer eller mindre knutna till TPB).

Exempelvis har det aldrig förr varit olagligt att tillhandahålla tjänster som skulle kunna utnyttjas på ett olagligt vis, förutsatt att de också har lagliga tillämpningar. Men nu vill åklagaren inte bara ge fängelsestraff för detta, utan dessutom ska företag som påstår sig ha lidit ekonomisk skada ersättas på rent fiktiva grunder för detta – med mångmiljonbelopp.



Det absurda i detta är lätt att belägga. Låt mig ta ett exempel. Hur länge som helst har livsmedelsfabriker tillverkat essenser, som huvudsakligen har använts till att smaksätta hembränt. Essenserna kan förstås också användas till att smaksätta lagligt köpt sprit. Därför går det inte att åtala tillverkarna.

TPB tillhandahåller ett system med vilket man kan fildela såväl lagligt som olagligt material. Varför ska det betraktas annorlunda än essenserna?
Enbart för att mäktiga branschintressen kräver det.
Det har inget med rättvisa att göra – bara med särintresse.

Olagliga lagar
Ett problem som svensk rätt har, dock, är att vi inte har något lagutrymme för att rättsligt pröva om en lag är laglig. Det fick jag lära mig för många år sedan av en luttrad och klok advokat.

Det betyder förfärligt nog att regeringen kan stifta vilka lagar som helst – även sådana som kan gå emot grundlagen – utan att detta någonstans kan avfärdas i vårt så kallade rättssamhälle.

Jag menar att många av de nya lagar och direktiv som har tillkommit om upphovsrätten och digitala media är olagliga lagar, för att de bryter mot den gamla principen om privat och ickekommersiell användning, för att inte tala om privatlivets helgd. Men det kan inte prövas av någon domstol.

Därför tvingas försvararna att acceptera formuleringar om vad som är olagligt, fast de vet att detta ur rättvisesynpunkt i allra högsta grad borde ifrågasättas. Och därför måste de åla sig runt på ett orimligt minfält när de försvarar sina klienter, fast det egentligen bara handlar om essenser till hembränt.

”Utom rimligt tvivel”
Lyckligtvis kvarstår att domstolen även med de nya märkliga lagarna näppeligen kan konstatera “utom rimligt tvivel” att de åtalade aktivt medverkat till brott mot upphovsrätten (där fortfarande ingen är åtalad för huvudbrottet). Ej heller har det fastställts att de åtalade tjänat pengar på verksamheten, eller vad för ekonomisk skada detta har åsamkat film- och skivbolagen.

Därför vore en fällande dom en rättsskandal, oavsett vilka lagrum som åberopas.
Vårt land har flera gånger tidigare avslöjat allvarliga sprickor i rättvisan, såsom när journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt dömdes till fängelse för sitt avslöjande av IB-skandalen – bakom lyckta dörrar och med 25 års hemligstämpel på hela processen.

Jag tycker att TPB-rättegången är vår tids IB-skandal, fast Jan Guillou säkert inte skulle hålla med – för nu hör han till det gynnade etablissemanget och föredrar egen vinning framför rättvisa.

Domen kommer den 17 april. Tingsrätten har mycket att begrunda.
Dessutom lär domen överklagas, hur den än blir.

DN skriver om rättegången här och här, Svenska Dagbladet här, här och här, Aftonbladet här, här och här, Sydsvenskan här.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

11 kommentarer:

  1. Hej du natt uggla.

    Jag har inte kommenterat på TPB processen tidigare. För jag orkar inte streta emot i motvind.

    Så du förespråkar gammel principen när det gäller lagar. Inget fel med det. Jag tänkte dyk ner på din jämförelse, som kunde ha varit ett gott exempel. Men den är för lättvindig.

    Essenerna skulle vara tracker som TPB använder sig av. Men TPB slutar inte där. De säljer inte dem var och en för säg. Utan lägger upp ett smörgåsbord där vem som helst kan tanka ner dessa trackers.

    Trackers som tydligt är av hembrända valörer. Det finns ingen som helst alternativ till ren sprit i den fågel sången.

    Jag vet inte om jag har så mycket mer att tillägga. Får några veckor sedan dömds 3 killar till livstids fängelse för att det sparkat och använt övervåld med kofot mot huvud och dödat en människa.

    Du kanske tycker att endast en av personerna skulle ha fått livstidsdom i det fallet också.

    Man ska inte kunna vinna på att hålla käften och prata ihop sig, när man fullt medvete varit närvarande och delaktig på ett eller annat sätt.

    Det är då min åsikt, TPB är då nere nu, har varit nere i två dagar.

    Vilken dag är slutdomen?

    SvaraRadera
  2. Okej, jag är morgon trött. 17 april.


    Tack.

    SvaraRadera
  3. @johan: lite tekniska invändningar och några legala.

    Det är inte trackers folk laddar ner utan torrents, en slags krypterade textfiler med en identifikationssträng i sig. Trackers är de servrar torrentprogrammet sen pratar med.

    Det enda en tracker gör, är att registrera vem som har eller är intresserad av en fil med samma sträng som finns i torrenten. Trackern är helt blind för innehållet, den kan inte göra skillnad mellan lagligt och olagligt material.

    Situationen är binär: antingen är alla tusentals trackers över hela världen olagliga, eller också är alla lagliga. Det som är mer relevant är själva webbplatsen där torrenterna läggs upp.

    Är det ett brott i sig att kalla sig Pirate Bay? Är TPB tvungna att gå igenom alla 1.5 miljoner filer för hand och filtrera bort upphovsrättsskyddat material? Kan de hållas ansvariga för att användare lägger upp torrents som pekar mot upphovsrättsskyddat material? Är det straffbart att vara kaxig? Där har du kärnfrågorna.

    Essensliknelsen brister i att det inte är hyllägaren som erbjuder essenserna, utan de ställs på hyllan av kunderna själva - vem som helst kan ställa essenser på hyllorna, och vem som helst kan ta essenser gratis.

    Är affärsägaren då ansvarig för att en stor del av essenserna har ingen eller tveksam laglig användning? Skall affärsägaren för att undgå ansvar testa varje essens för att se att den inte innehåller ingredienser menade att undertrycka finkelsmak? Om Svenska Vin och Sprit inte ser den stora skylten att hyllägaren inte tar ansvar för innehållet, utan att användande sker på egen risk - har då hyllägaren ansvar för att den följande diskussionen blir lätt infekterad?

    SvaraRadera
  4. Jag delar ditt resonemang i stort. Problemet är bara att de här essens-tillverkarna lobbat alldeles särskilt för just hembränning. De har kallat sin essens för hembränningsessens och informerat om hur man bränner själv, propagerat för att man inte bör köpa bolagssprit. Huruvida ett sådant agerande är olagligt eller inte kan man diskutera, men man har gett sprittillverkaren vatten(!) på sin kvarn när han och åklagaren talar om medhjälp.
    /Uffe

    SvaraRadera
  5. @Johan: Ditt resonemang haltar otroligt mkt.
    Jämförelsen med essenser är väldigt bra.
    På TPB - som INTE tillhandahåller trackers- utan Torrents - dvs små filer med länkar till olika filer (för TPB okänt innehåll) - så finns länkar till BÅDE olagligt material (verk som inte får spridas) och lagligt material (bilder texter och musik osv som FÅR spridas).

    Precis som med Essenserna så "vet" man att de flesta utnyttjar dess i hembränt som är olagligt. Men det finns ett antal som utnyttjar dessa för lagligt bruk. Andelarna kan man bara spekulera om - men i grunden kan det inet vara olagligt att tillhandahålla en laglig produkt även OM den kan nyttjas olagligt !?!

    Då blir det ju absurt !!??

    Om jag säljer en bil som sedan används till att råna en bank - är jag skyldig till medhjälp ?

    Om jag misstänker att bilen kanske skall köras för fort (dvs olagligt) är jag skyldig eller får jag ens vägra köparen att köpa bilen då ?
    MÅSTE jag anmäla köparen till polisen för att han/hon ev. kommer köra olagligt för att inte bli skyldig till medhjälp?

    Jag har förståelse för att musik och filmindustrin är oroliga och försöker ta till alla medel för att ta tillbaka kontrollen och initiativet. Jag har viss förståelse för att vissa författare/kompositörer stödjer detta (oftast dom som inte är så teknikinsatta !).

    Men jag har INGEN förståelse för om man skulel fälla TPB eller ett antal personer som har samband med TPB (för ingen av de åtalade ÄGAER TPB) för brott eller ens medhjälp till brott som ngn anvä'ndare "i kambodjas djungler" har begått ! Följderna blir att ALLA säkmotorer och mkt infrastruktur på internet kommer gå decennier bakåt i tiden för att vara lagliga - ELLER att det bli ett mycket mer stängt nät där folk kommer vara anonyma, kryptera överföringar osv i större utsträckning !

    Upphovsrättsinnehavare kommer inte vinna på det i längden, möjligen skjuta upp paradigmskiftet ett par år...det jag är rädd för är som sagt att vi får en svårare teknik med ett "mörkare" nätverk - och istället för en globalisering i cyberrymden så blir det öar av grupper som ogärna släpper in okända osv osv !

    /K

    SvaraRadera
  6. Upphovsmännen hör defintitivt till de stora förlorarna om bolagen lyckas tänja lag och rättvisa för att bevara makten över kulturens produktion och distribution.
    Då fortsätter artister, författare och andra konstnärer att vara helt i händerna på bolagen, som struntar fullständigt i dem.

    Observera: fildelning görs av människor som uppskattar artisterna, men bolagen drivs av människor som blott vill profitera på dem.

    SvaraRadera
  7. Torrents eller Trackers, de är bara en tekniskt namn och led i spriding av upprätts skyddat material.

    Det är som att jag säljer kattskit via postorder. Och som bonus får man välja en valfri kopierad film. Vilken som helst för 59kr. Katt skit+film.

    De vill så klart göra ledet långt, så man kan argumentera om att "vi hand håller bara torrents".

    Jag har använt TPB visst. Men jag tycker inte det är rätt för det. Jag blandade ihop den tekniska biten, synd för jag hade en poäng.

    Som jag sa tidigare, TPB lägger upp ett smörgåsbord av olagliga filer. De har en hemsida och de visar allt i en lista. Du behöver bara söka. Men självklart har ägarna ingen anning om att många filer där är olagliga. Och när jag menar många, så gissar jag på omkring 90% av alla torrents. De har en 100 topplist på Piratebay. Photoshop, Dreamweaver och filmer, spel. Program och spel som kostar hundratals upp till tusentals kronor på marknaden. De behöver bara ta en titt på listan medans de lägger upp en ny annonsör, för att se att det är en jädra massa olagliga filer uppe.

    Scatcat: Din jämförelse var bra, det är kunder och privat personer som lägger upp filer.

    Jag skulle inte vilja gå och handla köttfärs på ICA, om vilken som helst fick rätta att tillhanda hålla dem med köttfärsen, utan kontroller. Eller vidare uppsyn.

    SvaraRadera
  8. märkligt att läsa något obegripligt.
    Försöker sätta mig in i Stenudds inlägg och i kommentarerna. Det hela låter mycket viktigt.för en oinsatt skulle det lätt kunna se ut som om det handlar om ingenting. Och ändå så tungt. Intressant.

    SvaraRadera
  9. Otto, då måste det vara zen.

    SvaraRadera
  10. Tack Stefan! Jag studerar frågan intensivt och jag måste säga att detta är det bästa jag läst på länge! Jag håller på med en blogg och skulle gärna vilja låna några meningar. Men det genererar ju fler besökare till dig så det hoppas jag du inte har något emot?! :)

    SvaraRadera
  11. Anonym, låna på efter behag! Det är ju precis så internet ska funka :)

    SvaraRadera