onsdag 11 mars 2009

Intellektuell allemansrätt


Bloggaren Stefan Mårtensson har startat en namnlista för vad han kallar Intellektuell allemansrätt, till skydd mot myndigheternas censur och övervakning av internet. Det är ett orostecken i vår tid att detta har blivit nödvändigt.

Här är kraven som den intellektuella allemansrätten innefattar:
- Att fritt kunna ta del av material och förfoga över det för privat bruk på internet. Det är också allas rätt till information, kunskap, bildning och interaktivitet.
- Att fritt kunna röra sig i det virtuella rummet, internet. Intellektuell och interaktiv rörelsefrihet.
- Att fritt kunna vara och verka i det virtuella rummet, ha rätt till att inte ge sig tillkänna och att inte bli registrerad av myndigheter när man vistas där.
- Att få brevhemligheten respekterad oberoende av om den utnyttjas elektroniskt eller på papper.

Alltihop borde vara självklarheter, och var det – före internet. Ett nytt medium som gör dessa rättigheter tillgängliga för fler än någonsin förr får inte vara skäl att begränsa rättigheterna. Det är ju rent vansinne: Rättigheter som beskärs så fort de gäller riktigt många.

Vi måste komma ihåg att de ovanstående kraven inte är några nyheter eller några större rättigheter än allmänheten hade före internet och all den nya lagstiftning som kommit i samband med det.
Därför vore det kanske rimligare att helt enkelt slå fast att alla våra medborgerliga rättigheter också ska gälla på internet, så är den saken klar.

Men Mårtensson visar att det är dags att vi påminner oss om dessa rättigheter, som vi enligt grundlagen med mera egentligen redan har och har haft rätt länge.

I debatten får man ibland intrycket att internet skulle överskrida våra grundläggande rättigheter. Så är inte alls fallet. Det enda som har hänt är att vi genom internet har kunnat använda oss av dessa rättigheter mer än någonsin förr, vilket oroar och irriterar makthavarna. Därför har de steg för steg infört begränsningar av dessa rättigheter, just vad gäller internet.

För att vi inte ska glömma att makthavarna försöker avskaffa rättigheter som vår civilisation kämpat sig fram till genom århundraden, tycker jag det är viktigt att betona vad det egentligen handlar om:
Vi ska ha samma rättigheter på internet som vi har i övrigt.

Här är Stefan Mårtenssons blogg och här är namninsamlingen. På många bloggar kallas det också digital allemansrätt. Och det har bildats en grupp på Facebook. Mattias Bjärnemalm har skrivit en intressant och kunnig historik över hur begreppet digital allemansrätt vuxit fram.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

4 kommentarer:

  1. ""Det enda som har hänt är att vi genom internet har kunnat använda oss av dessa rättigheter mer än någonsin förr, vilket oroar och irriterar makthavarna.""

    Det mer än oroar och irriterar makthavarna. De ser det som ett stort hot. Makthavarna har aldrig haft monopol på det tryckta och talade ordet. Vi har ju en journalistkår som inte alltid sjunger med i refrängen. Tyvärr utvecklas ett samspel mellan media och makthavare med tiden som absolut inte är bra. Någon äger dessutom en tidning t.ex. och det är faktiskt så att ingen journalist vill få sparken, han skriver med andra ord inte fritt. Gudmundsson är en journalist som jag tror blivit inkallad till redaktionsledningen ett antal gånger. Sökte han jobb i dag skulle jag tro att han aldrig mer fick något jobb, han har brutit mot visa underförstådda regler, politiska regler, tafsat, tangerat dessa regler ibland. Dessutom är journalistkåren hämtad från en viss klass och politiskt segment verkar det som. Man har förbjudit vissa tidningar på journalisthögskolan t.ex. Det är egentligen horribelt, men få vet ju om det.

    Makten är skitskraj skulle jag vilja säga, de ser sin omsorgsfullt uppbyggda politiska korrekthet rämna, internet har spelat in inte obetydlig roll. Och jag står vid sidan om och gnuggar händerna, ha, ha.

    SvaraRadera
  2. Robsten, jag håller med dig - makthavarna är skärrade, allraminst.
    Förr har alltid media kontrollerats av samhällspyramidens topp, men på internet har alla lika lätt att komma till uttryck - utan att filtreras genom överhetens kontrollorgan först.
    Det har aldrig hänt förr i historien, vad jag vet.

    SvaraRadera
  3. Mattias Bjärnemalm har på sin blogg skrivit en kunnig historik över hur begreppet digital allemansrätt vuxit fram. Jag har inkluderat länken i mitt inlägg ovan.
    Idéhistorikern i mig jublar över dylika dokumentationer, för de berättar så mycket om processerna i samtidens tänkande.

    När jag skrev mitt inlägg grubblade jag på om jag skulle ha Intellektuell eller Digital allemansrätt som rubrik. Det blev den förstnämnda för att jag ville knyta ihop det med självklara rättigheter vi redan har utanför den digitala världen.

    SvaraRadera
  4. Stefan, tack för glöd i dyra och viktiga ord!
    Tack för att du uppdaterade mig i många saker, där inte allt faller under paragraf 55 Thomas

    SvaraRadera