söndag 8 mars 2009

Svårläst ingress


Igår lanserades Sydsvenskans nya formgivning, såväl i pappers- som nättidningen. Det är egentligen för tidigt att säga något bestämt om hur den nya layouten fungerar, men jag undrar över ingresserna...

Ni får ursäkta nördigheten, men jag är väldigt intresserad av layout – det är nog varje skrivande människa. Man blir rent löjligt petig med allt som har med text att göra – även typsnitt, rubriker, spaltbredder och så vidare.
Bara om det där med spärra och knip kunde jag prata i timmar.

Något som gjort mig tveksam vad gäller Sydsvenskans nya layout är utseendet på dess ingresser. Här är en från Aktuella frågor i dagens tidning:



Jag finner den väldigt svårläst. Det är ett trångt och “stickigt” typsnitt, som gör ett textsjok som detta både knepigt och oangenämt för ögat att tränga in i.
Det hjälper inte heller att texten är halvfet.

Som grundprincip tycker jag att man ska låta bokstäver breda ut sig åt sidorna (exempelvis så att o är någorlunda cirkulärt och m verkligen tar plats) och att staplarna ska vara så höga att man plättlätt urskiljer b, d, f, h, k, l och t, gärna också nedåt för att markera g, j, p, q och y.
När ett typsnitt, som detta, förbryter sig mot allt det ovanstående, då blir det väldigt svårläst.

Nog om den saken. Jag behövde bara få det sagt.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

2 kommentarer:

  1. Ja där var det ganska tajt!
    De kunde kanske ta en titt på http://informationarchitects.jp/100e2r/
    även om det främst gäller för Internetbaserat material...

    SvaraRadera
  2. Kenji, tack för länken. Det var väldigt goda råd - på en vacker textsida.

    SvaraRadera