torsdag 19 mars 2009

Benefits för bloggare


Jag har just fått min första benefit som bloggare: fribiljett till en teaterföreställning. Moomsteatern i Malmö inbjuder lokala bloggare. De säger inte uttryckligen att de hoppas att vi skriver om dem, men det är nog tanken.

De säger i sin inbjudan att de har valt ut de “mest intressanta” Malmö-bloggarna, men inget om hur många det är. Bloggkartan listar 76 aktiva bloggar i Malmö men det finns förstås betydligt fler. Bloggportalen hittar 1.023 i regionen, som dock innefattar Lund, Trelleborg, med mera.
Hur som helst, om det inte är en jättesatsning ska jag känna mig utvald.

Moomsteatern är en flitigt omtalad teatergrupp i Malmö bestående av utvecklingsstörda skådespelare, som i över tjugo år genomfört en rad föreställningar – ofta ambitiösa och konstnärligt intensiva.
De är duktiga på att marknadsföra sig, vilket den här satsningen på bloggare bekräftar. Konst sprids framför allt genom “grapevine”, mun-till-mun-metoden, och var odlas den mer än i bloggosfären?

Recensionsex
Har jag nu blivit en Blondinbella, som börjar skriva om allt jag bjuds på? Nja, inte riktigt. Inom kulturen har dylika gratiserbjudanden länge varit en lika självklar som ofrånkomlig del av marknadsföringen. Tidningarna får fribiljetter till föreställningar, gratis recensionsex av böcker, skivor, DVD-filmer och så vidare – med förhoppningen att de ska skriva recensioner.
Jag var så bortskämd med det efter mina år på DN att det sedan tog emot att betala för att gå på konsert, i stället för att få betalt (av tidningen) för det.

Den självklara förutsättningen är förstås att recensenterna inte ska vara särskilt vänligt inställda bara för att det är gratis – det är det ju alltid för dem.

Bloggare är normalt annorlunda på den punkten. De blir förmodligen sällan erbjudna teaterbiljetter och sådant, så de kan råka bli förtjusta bara därför. Då blir det fel.
På grund av mina många år som recensent av allt möjligt känner jag mig säker på att inte gå i den fällan, så jag betraktar inte Moomsteaterns fribiljett som någon muta eller frestelse. Det är bara business as usual.

Nej tack
Så tänker jag gå på föreställningen och skriva om den i min blogg?
Nej. Av två skäl:

1 - Min blogg recenserar normalt inte teaterföreställningar, så om det sker ska det inte bero på att jag har fått fribiljetter – utan för att jag på helt eget initiativ beslutar mig för det, av en eller annan anledning. Och då skulle jag nog hellre betala biljetten för att slippa teaterns nyfikenhet på förhand.

2 - Moomsteatern har visserligen gjort många gedigna föreställningar, men det är inte en professionell teater i normal mening, utan en projektverksamhet med amatörskådespelare (som visserligen med tiden blivit väldigt rutinerade). De är utvecklingsstörda, vilket bidrar till att jag anser det mycket tveksamt om de ska recenseras på samma sätt som professionella skådespelare.
De har recenserats av lokal press, en hel del, och vad jag kan minnas alltid i varmt positiva ordalag. Jag undrar om recensenterna känt sig särskilt välvilligt inställda – inte för att de fick fribiljetter, utan för att ensemblen består av utvecklingsstörda. Hur ska man kunna skriva ner föreställningen då?
Då blir det falskt med en recension, eftersom den i praktiken bara kan vara olika grader av positiv.

Självklart kan ändå publiken få ut hur mycket som helst av Moomsteaterns föreställningar. Men det får de avgöra utan mig som smakråd.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

11 kommentarer:

  1. Jag misstänker att det här inte toppar listan över saker de hoppas att bloggare skriver :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan,

    Jag har bjudit dig på ytterligare en föreställning i min blogg! Redan ikväll, Vibragera, Tyst Teater, hörande/döva dansare. Hör av dig om du tycker det låter kul. kjell (at) moomsteatern.com

    SvaraRadera
  3. Kjell, jag tycker framför allt det är kul att du hör av dig - och att du resonerar klokt om min text på din egen blogg:
    Tystnad på grund av funktionsnedsättning?
    Men ikväll tränar jag aikido.

    SvaraRadera
  4. Stefan har ändå skrivit att denna teater finns och att denna föreställning spelas - därmed vet förmodligen betydligt fler detta nu, än igår. Marknadsföring, trots allt..! Fler grupper än funktionshindrade omgärdas förresten av den politiskt korrekta tystnadens tyranni. Att få bryter mot denna beror helt enkelt på att få personer har lust att dra på sig det reflexmässiga ogillandet, ifrågasättandet eller i värsta fall misstänkliggörandet. Som egentligen inte gagnar någon.

    SvaraRadera
  5. Anaïs, det bjöd jag så gärna på :)

    Självklart ska man skriva om Moomsteatern - reportage, intervjuer, osv. Jag är bara tveksam till om dess föreställningar ska recenseras.
    Andra tycker annorlunda: t.ex. Sydsvenskan recenserar regelbundet Moomsteatern.

    Och jag håller helt och fullt med dig: det politiskt korrekta är en tyranni.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Stefan,

    och tack för både synpunkter och draghjälp. (Min blogg är ju rätt färsk...) Jag har just formulerat en ny inbjudan till dig. Hoppas du inte misstycker, utan tar det som det är tänkt: en nyfikenhet på en skarp tänkares åsikter.

    Jag lyfter ut inbjudan o lägger här:

    "Så Stefan - som jag försökte uttrycka ovan: jag är nyfiken på dina tankar - och jag gillar motstånd - men jag vet ju inte om du faktiskt sett något vi gjort? Du skriver inget om det. Så låt mig då formulera en alldeles särskild blogginbjudan till dig. Om du skulle få lust att besöka teatern av egen betalande fri vilja och lust, kan du då tänka dig höra av dig till mig och ge mig dina ocensurerade åsikter över en kopp kaffe? Never mind the blogs... "

    Slutligen - jag håller med er båda (Anaïs o Stefan) om att vissa sidor av det politiskt korrekta är en tyranni. Exemplet "att man inte får kritisera handikappade" hör definitivt dit. Men den ytterst politiskt korrekta tanken om att motarbeta all form av diskriminering (farligt ord, jag vet, don't go defensive) är ingen belastning tycker jag. Tvärtom, det politiskt korrekta i att tycka "det politiskt korrekta är en tvångströja" gör det möjligt att vifta bort lika-behandlingsfrågor med "åh, så politiskt korrekt!" Och där vill inte jag vara...

    SvaraRadera
  7. Kjelle, självklart tar jag gärna en fika med dig efter någon av era föreställningar, oavsett bloggandet.

    När det gäller den politiska korrekthetens tyranni tror jag framför allt att den verkar så att vissa teser och ståndpunkter inte får ifrågasättas.
    Men allt ska gå att ifrågasätta, även heliga kossor.

    Det är just genom ifrågasättande och självständigt tänkande som vårt samhälle har utvecklat empati och jämlikhetstankar, till exempel.

    SvaraRadera
  8. Man skall inte såra folk, visst. Dock blev jag full i skratt när jag läste detta, av projO:

    http://projo.se/2009/03/krank-mer/

    SvaraRadera
  9. Anaïs, det var verkligen härligt rutet av projO. Om vi ska akta våra tungor så att ingen känner sig kränkt kommer vi aldrig att kunna prata mer.

    SvaraRadera
  10. Tycker väl att du resonerar sunt angående teatern. Jo, jag kan inte låta bli att undra vad du lever av? Alltsåp vad jobbar du med?

    SvaraRadera
  11. Robsten, jag lever på många bäckar små från mitt skrivande.
    Fram till för ett par år sedan var jag Bong, Sydsvenskans hemliga krogrecensent, innan dess rock- och teaterkritiker på DN, osv. Men sedan den litterära debuten 1979 har jag haft de mesta (inte alltid de största) inkomsterna från mina böcker.

    Numera är en betydande del av dessa inkomster från de böcker jag har skrivit på engelska, och som finns t.ex. på Amazon och andra internetbokhandlar.

    Jag har inga fasta frilansuppdrag just nu, och jagar inte heller några. Faller det över mig så kanske jag nappar, men jag försöker egentligen att ordna det så att jag kan leva på mina böcker och fortsätta skriva dem utan andra störande moment.

    Den här bloggen är helt på skoj. Den genererar inga inkomster, i alla fall inte hittills - och jag ser inte att det ska ändra sig i brådrasket.

    Och så har jag en liten inkomst som aikidoinstruktör, men det är inte heller någon lukrativ bransch...

    SvaraRadera