lördag 14 mars 2009

Opera och blues – inte ett dugg schlager


Det blev disco i operaversion som vann årets svenska Melodifestival och en riktigt blå blues kom tvåa – enbart tack vare publikrösterna. Riktigt kul! Svenska folket visar att de är less på schlager.

De jurygrupper runt om i landet som av någon skum orsak fortfarande får vara kvar röstade åt fanders (och helt förvirrat hit och dit). De inbillar sig att de begriper vad för låtar som kan vinna Eurovision Song Contest – och de har inte bara fel för jämnan, de har dessutom en erbarmligt trist syn på musik.
Gräv ner dem för gott!

Publikens röster föll betydligt roligare. Etta blev La voix med operasångerskan Malena Ernman – ett i och för sig rätt enfaldigt discobeat, men lustigt iscensatt med Malenas obekymrade dans över oktaverna. Nästan lika långt från schlager som publikens tvåa: Caroline af Ugglas Snälla snälla, en smäktande rhythm’n’blues som vinner varje gång man lyssnar på den.

Jag tror att båda skulle ha en utmärkt chans att vinna i Eurovisionsfinalen, så det är synd att Sverige bara får ha ett bidrag. Nå, operasångerskan kan gå hem – om hon bara inte gör som the Ark här om året, och lägger band på sig. Hellre överdriv överdrifterna, och den europeiska publiken kommer att glädjas.

Jag är riktigt förtjust över publikresultatet. Tala om markering – de två låtar som avvek mest från schlagerstandarden blev etta och tvåa. Tydligare kan det inte sägas. Det är på tiden att Melodifestivalen befrias från korruptionen – såväl den på SVT som i allt mygel runt omkring.

Låt det bli en sångtävling där alla bidrag deltar på lika villkor. Ingen hemlig bakväg för skivbolagens låtfabriker och nickedockor till artister, ingen jury av påstått kompetent folk som gör urval som alla vi andra stönar över. Det är bara mygel och bluff.
Riv fördämningarna, släpp musiken fri.
Och passa på att byta ut alla stofiler i pressen som inte har bättre vett än att sjunga med i schlagerkören, hur de än försöker gömma det bakom ansträngd ironi.

Men den största musikaliska upplevelsen i TV-programmet var absolut Moto Boys version av förra årets vinnarlåt. Han är riktig musik och riktigt artisteri.

Aftonbladet skriver här, här och här, DN här, här, här och här, Svenska Dagbladet här och här, Sydsvenskan här, här och här om Melodifestivalen.
Läs även andra bloggares åsikter om .

18 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Dom två bästa och annorlunda låtarna kom etta och tvåa, med dom överlägset bästa sångerskorna, även sarah bör räknas dit. Och låtarna som görs av s.k schlagermakare låter lika allihop, och som du skriver, nickedockor till artister. Moto Boys gör i mitt tycke en bättre version av Hero. Ovanligt att man instämmer med allt som någon annan tycker,men det gör jag gentemot din "artikel". Fortsätt med det:)

    SvaraRadera
  2. Men, det heter ju Melodifestivalen av en anledning idag. Schlager har ju varit sååå ute sedan 90talet :P

    SvaraRadera
  3. Tror helt enkelt att Svenskarna äntligen fattat att det INTE är en schlagerfestival längre - vi är väl det land som längst trot det eller...?

    SvaraRadera
  4. Mycket bra skrivet!! Håller med 100%

    En annan grej jag skulle vilja tillägga...

    Hur kommer det sig att det påstås vara tusentals låtar som skickas in från runtom i landet. Men ändå alltid samma låtskrivare varje år när det väl kommer till kritan?

    SvaraRadera
  5. Carolinas låt är helt suverän och även hon själv. Jag lyssnar på varje ton och ord.
    Vinnarlåten har också klass. Upplyftande att dom 2 låtarna som avvek mest kom först.Som sagt det visar att många är trötta på allt annat som låter likadant och har gjort i många år.

    SvaraRadera
  6. Att det är samma låtskrivare som väljs ut från de ursprungliga sådär 5.000 bidragen beror helt enkelt på allt mygel bakom kulisserna. SVT är i säng med skivbolagen och musikförlagen när det gäller det första och viktigaste urvalet. Därför är det samma gäng år efter år - och så några få udda bidrag, som alibi.

    Det är en skam för pressen att de inte har rotat i dyngan utan bara skriver menlösa kändisreportage om Melodifestivalen.

    SvaraRadera
  7. Tja, vinnaren stack väl ut antar jag. Men den som skrev låten hör ju till det vanliga gardet, så där var ju inget nytt direkt.
    Det kanske går bra i Moskva, vem vet och vem bryr sig? För min personliga smaks del kunde man ha avbrutit omröstningen efter internationella juryns röster, så långt såg det bra ut, sen gick det bara utför.
    /Tonie

    SvaraRadera
  8. Uggla borde hoa sig hemåt istället för att vara med i så stora ting som melodifestivalen.
    Där platsar bara donnor som Sarah Dawn Finer och Malena

    Fy sjutton, värre låt än ugglas "snällla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snälla snällllllllllllaaaaaaaaaaa"
    har jag då aldrig hört.
    En chock att hon ens kom vidare till andra chansen...den chocken kommer ligga kvar hos mig länge.

    Tur hon inte vann iallafall.

    SvaraRadera
  9. I en intervju inför melodifestivalen säger Christer Björkman: "Folket röstar med hjärtat, jurygrupperna med tanken. Det viktiga är att hitta en vinnare som fungerar i Europa", "Juryn ska vara en motpol till folket. De ska hela tiden tänka Europa" och om Sofia och låten Alla: "Den internationella juryn älskar Sofias låt och nummer. Vi svenskar hajar inte sånt".
    Det verkar som "vi svenskar", som Björkman tycks fnysa åt, i år hajat betydligt mer om vad som kan vara gångbart i Europa än vad juryn gjort. Måns är bra men låten liknade mer låtar av typen Stenmarck och Perelli och hur bra gick det?

    SvaraRadera
  10. Att jurygrupperna röstade "hit och dit" tycker jag ändå är bättre än att de alla röstar lika. Då kanske man kan hoppas på att det ändå sitter personer där som vågar välja utifrån egen känsla/eget huvud.

    SvaraRadera
  11. De senaste 5-10 åren har bjudit på vinnarlåtar i Europatävlingen som dessförinnan skulle ha setts som rena floppar. Jag håller med tidigare inlägg om att juryrupperna inte verkar vara dom som tänkt mest på vad som gäller i Europa om det nu var dom som skulle vara garanter för det. Folket verkar våga tänka längre. Jag tycker att såväl Malena som Caroline och deras låtar är exempel på att vi vågar tänka nytt men ändå bättre än senare års Europa-vinnare.

    SvaraRadera
  12. Roligt med annorlunda vinnare,jovisst!men tyvärr,detta är inget nytt under solen.Fredrik Kempes egen Disco-Opera låt är snarlik den han gjorde åt Malena! men vem vet vad som går hem i Moskva!Personligen ha jag alltid tyckt att opera-discohybrider blir mer komiska än bra.

    SvaraRadera
  13. Schlager betyder "låt som slår" därmed är det omöjligt att säga att folket tröttnat på schlager. Folk är trötta på vad Björkman kallar schlager.

    SvaraRadera
  14. La Voix är inte någon särskilt bra låt - ungefär samma schlagerbjäfs som allt annat, om än i discosvid. Men den är roligt tolkad av operasångerskan. En skojighet som mycket väl kan gå hem internationellt. Den är inte unik, det har funnits andra sådana lekfulla hybrider.

    Christer Björkmans idé om schlager var föråldrad redan när han själv deltog i Melodifestivalen. Det är förfärligt att han fortfarande får styra över den svenska tävlingen, i ohelig allians med musikindustrin.

    Jag tror inte ett dugg på att "experter" ska avgöra vad folk vill ha, för det blir alltid fel. Det enda man kan rätta sig efter är vad man själv vill ha - alldeles oavsett hur man tror det funkar på andra. Det är enda vägen att hitta musik som verkligen kan slå stort.

    SvaraRadera
  15. Vår familj (barn, tonåringar o vuxna) jublade åt folkets röster. Men jag tror ändå att folket vill ha jurygrupperna åsikter. Det kalkylerande proffstänket kanske behövs. Men det var ändå glädjande att se hur olika deras omdömen föll ut. Jurygrupperna är uppenbarligen bara "folk" de också...

    SvaraRadera
  16. Jag har suttit här i fjärran land och via youtube storskrattat åt Ernmans ljuvliga pajaserier på scen. Som på idrottsgalan här om året till exempel. Tala om att bjuda på sig själv! En rasande generös artist och människa; min känsla vid mitt senaste sverigebesök är att svenskarna har gått och blivit en hel del mer harmoniska och snälla mot sig själva, att jantelagen helt enkelt är på tillbakagång. Är Ernmans vinst ett exempel på det? FÅR man nu äntligen sticka ut? FÅR man sjunga opera?
    (Att hon sjunger som en gudinna gör inte saken sämre.)

    SvaraRadera
  17. Jag hörde tillsammans med övriga familjen Ernmans låt i morse som först. Två eller max tre genomlyssningar - och sen har vi haft den på hjärnan allihop. Den ena har börjat nynna och varpå den andra automatiskt har fallit in. Bra eller inte bra - nu har den schlagerna klistriga tuggummiegenskaper alltid.

    SvaraRadera
  18. Jag är i samma sits med Snälla snälla snälla...

    SvaraRadera