onsdag 18 mars 2009

IPRED skylls på fildelarna


Ett nytt argument mot fildelarna har poppat upp på sistone – om möjligt ännu kusligare än de gamla: Nu sägs att det är fildelarnas fel att vi är på väg allt djupare in i ett kontrollsamhälle. Och det kommer från dem som har begärt kontrollen.

Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger till Svenska Dagbladet om fildelarna:
”De odlar dogmen om att inget får styra utvecklingen på internet och att all inblandning från samhället är fel och förstör framtiden. Men de ställer inte frågan i vilken utsträckning det är piraterna själva som är ansvariga för utvecklingen mot hårdare lagar.”
Han ställer det på sin spets:
”I dag driver piraterna fram det övervakningssamhälle som de själva kritiserar. Det blir en självuppfyllande profetia.”

Han får svar på tal av piratpartiets Christian Engström:
”Det är som att skylla på offret. ‘Hade hon bara uppfört sig så hade jag inte behövt slå henne’ – det är ett argument som från en hustrumisshandlare.”

"Knappast"
Men andra skyndar sig att nappa på argumentet. Sydsvenskans reaktionära ledarredaktion, som ändå har mage att kalla sig oberoende liberal, citerar Strömbäck som om det vore kungsord och tycker att IPRED inte är något problem alls.
För dem är blott problemet att fildelare har lyckats få det att framstå som ett problem.

De avfärdar protesterna med sitt vanliga förakt för folkvilja. En undersökning har visat att motståndet mot IPRED är störst bland unga män, vilket Sydsvenskan kommenterar:
”Beror detta då på att unga män är särskilt engagerade i frågor som rör personlig integritet? Knappast. Snarare är förklaringen att unga män är flitiga fildelare som vill fortsätta att ostört ladda ned upphovsrättsskyddat material från nätet.”

Det finns så mycket att invända mot denna syn på folkviljan att jag knappt vet var jag ska börja. Sydsvenskan griper det ur luften, eftersom det inte finns siffror som klart visar detta samband. Snarare visar siffrorna att det är betydligt fler än fildelarna som är emot IPRED.

Och självklart kan även fildelare ha ett engagemang i integritetsfrågor – som t.o.m. väger tyngre för dem än möjligheten till fildelning.
Och vad tror Sydsvenskan driver skivbolagens krav på reglering? Skulle det vara helt osjälviskt?
Och varför ska människor inte få verka för en framtid de önskar sig själva? Annars vore politik både orimligt och omöjligt.

Sydsvenskans ledare talar i egenintresse. De verkar i Bonnierkoncernen, som är väldigt angelägen om att behålla sitt monopolartade grepp om kultursverige, där Sydsvenskan är blott en liten del.
Artikeln på tidningens nätupplaga går det inte att kommentera där, ej heller anges några blogglänkar. Det ska vara monolog – predikan ovanifrån – i Sydsvenskans värld.

Desperation eller ideologi
Men det där argumentet om att fildelarna är skyldiga till en allt hårdare lagstiftning och ett bistrare kontrollsamhälle, det lär vi få höra igen.
Så har makthavare i alla tider försvarat sina övergrepp. Ideologin bakom sådana resonemang är så lätt att känna igen att jag inte behöver namnge den. Man får hoppas att det i detta fall beror mer på desperation än på ideologisk övertygelse.

Så här enkelt är det: IPRED och andra åtgärder mot fildelning kan bara skyllas på dem som begärt det och beslutat om det – alltså bolagen och riksdagen. Allt annat är nonsens, eftersom det alltid finns och har funnits alternativ.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

12 kommentarer:

  1. Fast förutsatt att man tycker att nuvarande utformning av upphovsrätten är motiverad och bör försvaras till varje pris (naturligtvis absurt, men det finns ju de som tycker det), ja då är det ju faktiskt till viss del fildelarnas fel.

    Däremot går det inte att göra fildelarna till något slags intressegrupp som kan uppmanas idka självreglering. Någon sådan enhetlig organisation finns naturligtvis inte.

    SvaraRadera
  2. Det är mycket riktigt ett hustrumisshandlarargument, som någon sa. Jag ser dock det hela lite positivt. Den sortens argument brukar komma fram först i trängt läge och strax innan ballongen spricker. Jag hoppas att det är så, men det är inte direkt så att man sätter segerchampagnen på kylning. Det finns stora hot mot friheten på nätet.
    "Kampen den går vidare, den har bara börjat, den har bara börjat, den har bara böööörjat..." Dags för piratgenerationen att lära sig den gamla dängan kanske?

    SvaraRadera
  3. Åtminstone indikerar argumentet att fildelningsmotståndarna har tunt på fötterna. Att de därmed skulle vara beredda att ge upp sitt motstånd är naturligtvis inte sagt.

    SvaraRadera
  4. Davids kamp mot Goliat eller Goliats kamp mot David. Skillnaden är hårfin men stor.

    SvaraRadera
  5. Som jag sagt tidigare Stenudd, vi behöver regler och hårdare tag i samhället. I england har man nu förbjudit kyssande par på gatorna.

    Jag säger vi ska inte gå ditt, men gränserna har blivit allt för luddiga.

    Och det är vad som upprör mig så förbannat.

    Jag vill bara ta tag i folk och skaka om dem ibland.

    Vad är detta friord och internet frihet egentligen??

    Kan någon förklara det??

    Det är som att små ungar säger att " Kalle får göra det" .. Människor i samhället har blivit så påverkade och blåögda av extremister som inte har en anningen om konskvenser, eller kan titta långsiktigt.

    De senaste åren visar på dåligt ledarskap och bedrövliga etik och etiketter från höga ledare och kommunala sittare, politiker med mera.

    Allt faller på en massa snack, utan en massa göra.

    Så ser jag det.

    Vad är egentligen friheten ni så gärna vill förespråka. Känns lite som ett New age fenomen, hoppas det dör ut fortare sagt än gjort.

    SvaraRadera
  6. Vad sjutton är friheten på nätet??

    Har vi inte tillräckligt med frihet på nätet... det är som att det bara är två alternativ att välja mellan..

    Frihet eller inte frihet.

    Det finns faktiskt mellan vägar också...

    SvaraRadera
  7. http://1.bp.blogspot.com/_4pXXjk4MdAI/ScD0BOgi1jI/AAAAAAAABVA/p0R0jKwjn90/s1600-h/Ipred.png

    Vad säger denna bild dig Stenudd?

    Faller du för denna propaganda?

    SvaraRadera
  8. Falafaf, bilden är uppenbart skämtsam och ska förstås på det sättet.
    Jag tycker ändå att det ligger mycket i vad den påstår, om än överdrivet.

    Du pratar om mellanvägar. Kan du ge exempel på en sådan, som skulle fungera i sammanhanget?

    SvaraRadera
  9. Visst.

    Som jag ser det så är jag inte en varken eller människa.

    Men både högger och vänster parterna är biasade och har uppenbara brister.

    Vänsterfolket vill ha yttrande frihet och kampen för de svaga.

    Medans jag förespråkar de tankarna så ser jag ofta i mitt arbete att mycket i kommun och landsting är ineffektivt.

    Det är där vi borde ha mer högerhänt folk som kan leda kommun och landsting på resultat mer.

    Men företagare vill hellre tjäna egna pengar och vara fria. Och där kommer bristen med höger politiken.

    De har den rätta stommen, och kan ofta hålla huvudet kallt. Men det faller platt på att allt bara handlar om Dem Själva.

    Och att fylla deras egen plånboken.

    I utbildning och skola ser jag högern igen som den bästa stommen, men det är inte npgra pek pinnar. Utan om att vara mer tydlig i utbildningarna när man är ung, i grundskolan.

    Man skulle kunna ha ett halvt år i mellan stadiet där man endast ser på människans utveckling, och lägger mer tid på vad är "Matte egentligen", och vad är "Geografi".

    Som jag ser det så hatade jag många ämnen i högstadiet för det fanns aldrig någon bra förklaring på vad man kan använda kunskaper till. Man byggde aldrig upp en klar och sann bild av de hjältar som finns inom varje ämne i skolan. Det var bara gör detta, och plugga inför provat.

    Vad jag menar är, man skapade aldrig något intresse eller inspiration.

    I Finland har man världens bästa grundskola för högstadiet. De ligger före Kina, Hongkong, Syd Korea och Japan i kunskapsnivåer.

    Det tror man inte?

    Det är bara att kopiera deras skolsystem och så har man fixat en bättre framtid i vårt samhälle och skolsystem.

    Utbildning är det viktigaste vi har. Att den är riktig, och sann är och förblir det viktigaste.

    Evolutionen är en viktig del som jag tycker inte fanns när jag gick i högstadiet/ grundskolan...(10-15 år sedan)

    Mycket av vänsterpolitiken till äldreomsorgen. För jag känner att där finns den rätta empatin.

    Men för att vi ska förespråka att vi hamnar rätt så måste vi starta med ett tydligare samhälle i grund och botten, men med det så menar jag inte att vi ska inför en massa onödiga lagar.

    Utan förespråka tydliga samtal och tydliga regler för andra människor. Att alla vet vad som gäller och Kan säga ifrån om någon hamnar snett.

    Sedan så bör man tänka på konsikvenser när man sätter barnen framför kalle anka eller teletubies när de är 2-3 år.

    Bättre att lära dem läsa. eller skriva, eller måla.

    Sedan så finns det aldrig tillräckligt med tid i dagenssamhälle. :=)

    Personligen har jag lätt att i samtal och debatter se vilka som tilitar sig på inbyggna mekanismer istället för rationella tankegångar.

    Sedan så kan man ju inte vara expert på allt heller, men då ska man också erkänna det. Och vara ärlig. ( och inte ta ut miljoner kronor i lön när man inte gör jobbet bra nog ,AMF Pension)

    Ska man styra landet kan man göra det invecklat för sig, och låta alla gå in i debatter och säga vad man tycket, det leder oftast igenstans. Och förvirrar bara folk och skapar agg och fördomar.

    Det är Därför jag är så oerhört emot media. Och allt negativt klotter och skit de spyr ut.

    De seriösa tidningar har blivit lilla "Hänt Extra".

    Annars kan man göra det enkelt för sig, och förlita sig på vetenskapen och även titta sig runt på andra länders styre...och hur det fungerar.

    Som tex. i Finland.

    Det var nog allt jag har att komma med idag.

    Ha det..bloggen är bra.

    Och jag slutar inte besöka bara för att du inte har samma åsikt som mig på alla frågor.

    :=))

    SvaraRadera
  10. Falafaf, tack för dina synpunkter. Det var en hel del - och många kloka tankar. Dessutom föredömligt konkret.

    Jag håller med dig om att höger-vänster är förenklat och förlegat. Kanske är det dags för helt nya sätt att dela upp det politiska spektrat?
    Jag håller också med dig om att man ska se sig om efter lyckade lösningar, och kunna ta dem till sig oavsett var man hittar dem.

    SvaraRadera
  11. Det är ju en del i tidens anda att man inte längre intresserar sig i lika stor utsträckning vad ens parti säger utan istället riktar in sig på sakfrågor så som tex Piratpartiet och de som är emot EU (november partiet? Tillfällig afasi) gör.

    Till viss del kan jag hålla med dig om problemen i skolan Falafaf, tex viss motivation till att man läser saker. Kan tex inte direkt påminna mig att jag i gymnasiet fick en för mig acceptabel motivation till varför dvs böcker vi fick läsa i Svenskan skulle vara så bra.

    SvaraRadera
  12. Ipred är ett stort misstag till den grova grad att Bolagen försöker komma åt fel grupp, det är inte den fildelare som laddar ner filmen för att sen ladda upp den, dom ska jaga!!!. Ifpi och dom andra bolagen, borde istället försöka komma åt den grupp som laddar upp filmen från första början.

    SvaraRadera