onsdag 25 mars 2009

Ego möter superego


I Nöjesguiden har svensk medias enfant terrible Alex Schulman gjort en härligt lång intervju med författaren Björn Ranelid. Två väldiga egon möts – och skapar ett svåröverträffat rekord i självförhärligande.

Det är faktiskt Alex Schulman som hamnar i skuggan – och med förvånande prestigelöshet låter det ske. Jag trodde inte det, men han har gjort en riktigt bra intervju, där Björn Ranelids väldiga ego framstår med alarmerande tydlighet.

Oj vad Ranelid är full av sig själv! Han begår dessutom oanandes den utslitna vitsen att skryta om sin ödmjukhet. Enligt Ranelid finns det inget annat fel på honom än det fysiska utseendet, och ingen överträffar honom i stilistik, aforismer, hjärna, hjärta och blygsamhet.

Men varje gång han ger prov på sin Ranelidska, sitt eget förgyllda språk, då blir det så banalt att man undrar om han även är bäst på att vara sin egen parodi. Vad tycks till exempel om hans visdomsord om kärleken:

”Kärleken väger ingenting, ändå är den mäktigare än allt annat på jorden. Kärleken rör sig med ljusets hastighet, 30 000 mil i sekunden. Kärleken stavar aldrig fel när den skriver, ty den behärskar alla språk. Kärleken är världens första och största atombomb. Kärleken sover alltid utomhus, men den har nycklar till alla lås. Kärleken ligger nu i en farkost som rör sig mellan ditt öga och ditt hjärta i världens längsta och kortaste resa och däremellan behövs det inget visum och inget pass.”

Jag undrar vad han har för visdomsord om dumheten.
Björn Ranelids hemsida är här. Bilden ovan är tagen därifrån. En bild säger mer än tusen ord.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

9 kommentarer:

  1. Verkar mest bara vara ett ihop kok av Schulman, har du läst hans 1000apor.se, han är den största klåparen vi har i Svensk media.

    SvaraRadera
  2. Alex Schulman är alldelese för ordtafatt för att mäta sig med Ranelid.

    Därför tror jag detta endast är en fabrikation lixom all annan goja som du hittar på hans 1000apor.se hemsida.

    SvaraRadera
  3. Falafaf, det var en intressant tanke - att hela intervjun är fabricerad i stil med hur kändisar behandlas på Schulmans blogg.
    Tänkbart, men jag bedömer det inte som troligt. Jag kan ha fel. Det lär visa sig.

    Jag har intervjuat en del uppblåsta egon, och min erfarenhet är att hur man än låter deras självupptagenhet framstå i texten så är de bara förtjusta...

    SvaraRadera
  4. He, he kul dikt. Man garvar gott. Nä, jag håller med om att Ranelid är ett uppblåst ego. Men det stör inte mig faktiskt. Han lever ju på sitt författarskap och ligger inte någon till last. Folk tycks ju köpa hans alster, jag själv skulle ju aldrig göra det, men om andra vill göra det är det ok såklart. Har förresten en bok av dig Stefan i bokhyllan (Tao te ching). En bok av Ranelid skulle ju aldrig komma in på min bokhylla. Nä jag tycker väl att det är lite roligt med udda människor som sticker ut lite grand. Det är ju inte så att vi har för lite slätstrukenhet i dagens samhälle. Alla kan inte sticka ut med sin genialtitet, fast en del tror att de gör just det, gör det ännu roligare på något vis, ha, ha. Dessutom som jag sade, han lever i alla fall på sitt "konstnärskap", de jag saknar all förståelse och sympati för är de "konstnärer" som spelar psyksjuka, trashar tunnelbanevagnar och plågar djur. Mitt förakt för dessa samhällsparaster saknar gränser i princip.

    SvaraRadera
  5. Robsten, du har rätt i att Ranelid är en rolig kuf, som därmed bidrar på sitt sätt till den samhälleliga underhållningen. De bidrar till komiken att han tar sig själv på så stort allvar.
    Den bästa clownen är den som aldrig skrattar.

    SvaraRadera
  6. Läste igenom intervjun och det är väl tur att han var lärare i filosofi och inte i matematik. Och en tafflig sampling av Höga visan är kanske inte så mycket att skryta med. Men underhållande är han i sin uppblåsthet.

    SvaraRadera
  7. "Tafflig sampling av Höga visan" - härligt skojigt uttryckt. Träffande också.

    SvaraRadera
  8. Jag har av skäl som de flesta inser aldrig kunnat med karln, men hade satt mig i sinnet att lyssna igenom alla Sommarpratarna ifjol. Längre än tio minuter orkade jag inte med Björn Ranelid. Mer säger jag inte. Han har nog sina förtjänster, men jag misstänker att de är helt andra än de han själv har fått för sig hör till de ranelidska starka sidorna.

    SvaraRadera
  9. Läste precis här att han ska var med i Stjärnorna på slottet, kommer att bil spännandwe! hahaha http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/nya-stjarnor-pa-slottet

    SvaraRadera