fredag 20 mars 2009

Talkshow med presidenten

Barack Obama har nyss varit gäst på Jay Lenos Tonight Show. Det lär vara första gången en amerikansk president “in office” medverkar i en talkshow. Ingen stor revolution, men ändå ännu ett tecken på att Obama representerar något nytt och härligt avspänt i politiken.

Här är hela intervjun:



Den mest envisa känslan jag hade när jag såg inslaget var: Tänk om vi hade sådana politiker i Sverige! Hans ledighet och okonstlade, rättframma sätt att hantera intervjun och svara på frågorna, hans tillit till tittarnas förnuft och oräddhet att få sina egna ställningstaganden ifrågasatta, hans förmåga att när som helst se det på distans, med humor – alltihop visar att de har en riktig människa i Vita Huset, för en gångs skull.

Självklart kommer han att få sina “ups and downs” och säkert behöva fatta beslut som varken jag eller någon annan kan sympatisera med, men jag har svårt att föreställa mig att han plötsligt ska framstå som det maktfullkomliga monster en del av hans föregångare har visat sig vara.

Jag tror faktiskt att Barack Obamas mesta inverkan på världspolitiken kommer att vara så att säga kulturell: vad en politiker kan och bör vara, hur politiken ska förhålla sig till folket, och hur en makthavare bör förhålla sig till sin makt.
Andra politiker världen över tenderar ju alltid att härma USA, så varför inte även denna gång, när det faktiskt vore till det bättre?

Obama kan bli en smittande symbol för en mänskligare politiker och därmed en mänskligare politik. I alla fall är det värt att hoppas på.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

4 kommentarer:

  1. Hoppas hoppas... Men det krävs en nästan övermänsklig styrka att stå emot trycket i Ovala Rummet. Besitter han en sådan?

    SvaraRadera
  2. Såg hela inslaget med Obama på Leno så cool president har inte USA haft sen FDR , moral och etik bland de på Wallstreet, snacka om att sikta högt.

    SvaraRadera
  3. Hahaha...Barack Obama jämför de styrande i Washington med American Idol...fast alla är Simon Cowell, everybody has an opinion!
    Smart drag!
    Såg nånstans att det är fler som röstar i American Idol-programmen än det var i valet.
    Skrämmande!

    SvaraRadera
  4. Nina, jag har också hört något om det där med röstetalen för valet och American Idol - men jag tror inte att det gällde senaste valet, som hade ganska högt valdeltagande.
    Säker är jag inte. Mänskligheten är ett lustigt släkte - speciellt i USA...

    Dock: i American Idol får man rösta hur många gånger man vill, men i presidentvalet bara en gång. Det är nog skälet till de absurda siffrorna.

    SvaraRadera