lördag 7 mars 2009

Kulturen ute på nätet


Nya Sydsvenskan är inte särskilt ny, men kulturredaktionens chef Rakel Chukri säger några ord som bådar gott – och hänger med i tiden.

Tidningen i övrigt har bara gjort en ansiktslyftning på den gamla trötta kroppen, men på kulturredaktionen blickas det framåt: De inkluderar webben som en självklar del av sin bevakning.
De ska ha TV- och radiokrönikor som också uppmärksammar vad som händer på webradio och web-TV. Dessutom slår Rakel Chukri fast, och det är allra viktigast:

”Och på musiksidorna kommer det att vara lika naturligt att skriva om låtsläpp på nätet som om cd-skivor.”

Det är ett viktigt steg i rätt riktning. Skivbolagens monopol på musikmarknaden är över. Allt fler artister når sin publik via internet – många helt utan att vara signade på skivbolag.
Framöver kommer det att drälla av artister som över huvud taget aldrig fjättrats under något skivbolag, men klarar sig utmärkt ändå och når en jättepublik i alla fall.

Vi får nu se om Sydsvenskan orkar leva upp till denna principförklaring och botaniserar på MySpace och andra ställen där den nya musiken flödar fritt. Är tidningen beredd att ta denna musik på tillräckligt allvar för att också recensera den?
Tidningarna har alltför länge varit skivbolagens viljelösa slavar. Det är hög tid för bot och bättring.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

9 kommentarer:

  1. Man sätter fast fildelare, men släpper AFAiter i Malmö som solklart bryter mot lagen, liite konstigt. Skulle vara intressant om du gav dina åsikter om demonstrationerna och matchen (Davis Cup) i Malmö. fast jag vet inte om du gillar att debattera, själv älskar jag det;-)

    SvaraRadera
  2. Skulle vara jättekul om du klunde plita ihop ett kort sammandrag om vår nordiska skapelesemyt också. Har funderat på att skriva en sådan själv, men aldrig haft tid.

    SvaraRadera
  3. Vet inte hur hemma du är på senare järnåldern/tidig medeltid, men om du skrev en recention av "Svitjods undergång" som jag tar för givet att du läst, skulle vi kunna debattera hur länge som helst gissar jag, ha, ha. Tror jag själv har recenserat denna bok, ingen vill dock debattera historia i dag, vi skyller på skolundervisningen tror jag;-)

    SvaraRadera
  4. Helt enkelt utmärkt talat. Stefan Stenudds blogg är ett ljus i kulturmörkret. Fortsätt i samma stil.

    - M v h,
    Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  5. Robsten, jag har tyckt till om tennismatchen i Malmö här:
    Fråga spelarna!

    Jag har också skrivit ett litet inlägg om nordisk mytologi:
    Asatron...
    Det fascinerande ämnet finns det onekligen mer att skriva om.

    SvaraRadera
  6. Peter, varmt tack för de vänliga orden!
    Jag lovar att fortsätta :)

    SvaraRadera
  7. lagt in en kommentar om idrott och politik

    SvaraRadera
  8. Man kan ju fundera på vad de anser är låtsläpp på nätet. Om de menar all ny musik som släpps så har de gott om arbete att göra. Risken är ju dock att de ändå bara tar de stora banden och deras släpp i samband med skivbolagen.

    I så fall så missar de artister som tex Jonathan Coulton, härliga intelligenta texter lite i stil med Tom Lehrer, och i princip hela den nya genren nerdcore, nördar som rappar om nördiga saker :)

    SvaraRadera
  9. Skadlig, jag håller med dig om risken att de så gott som enbart håller sig till skivbolagens nätsläpp, vilket vore bedrövligt. Men jag anar att Rakel Chukri vill mer än så.

    SvaraRadera