fredag 27 mars 2009

Styrelseuppdrag är politikernas pensionsfonder


Wanja Lundby-Wedin är körd. Hon har gjort det största misstaget man kan göra när drevet går igång – hon satsade på att komma undan gratis. Därför kommer det att kosta henne allt.

LO-basen har suttit i styrelser och påstår ändå att hon inte förstått vad för beslut de har fattat. Men arvodena för dessa uppdrag har hon håvat hem utan betänkligheter.

Hon sitter i 24 styrelser – somliga förvisso så gott som obligatoriska för en LO-ordförande, men långt ifrån alla. Hon envisas med att vilja behålla alla avlönade av de sistnämnda, och hon envisas med att hon är oskyldig till AMF:s kontroversiella beslut, fast hon satt även i den styrelsen.
Summa summarum – hon vill gå skadeslös ur det här. Det finns inte. Hon är körd.

Jäviga politiker
Men den viktigaste frågan är inte Wanjas öde, utan det jäv som styrelseuppdrag innebär både direkt och indirekt. Politiker som hamnar i företagsstyrelser blir självklart uppbundna mot dessa, även ekonomiskt. Det är rena mutan. De kan endast stanna i sådana välbetalda styrelser om de stöder deras ambitioner.
Därmed borde de inte samtidigt ha politiska uppdrag, som förutsätter oberoende gentemot intressenter.

Och allra värst: Många politiker tänker sig ett välbetalt liv i sådana styrelser efter den politiska karriären, så de verkar i deras intressen redan innan de ingår i dem – för att sedan erbjudas plats i dem.

Därför går politiker i säng med företagarna och försummar sina folkvalda uppdrag för rysk kaviar och champagne när dessa uppdrag i framtiden är över. Det är politikers allt vanligare pensionsförsäkring, och det stinker långt innan den har trätt i kraft – redan när den är en våt dröm i politikernas plånböcker, som alltför ofta är närmast deras hjärtan.

Om pressen gör en inventering av politikers roller i diverse företagsstyrelser kommer hur många skandaler som helst att uppdagas.

Här skriver DN och Aftonbladet om Wanjas snirklingar.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

7 kommentarer:

  1. ""Men den viktigaste frågan är inte Wanjas öde, utan det jäv som styrelseuppdrag innebär både direkt och indirekt.""

    Tyvärr är det inte heller den viktigaste frågan. Den viktigaste frågan är var fackförbunden är på väg? Liksom våra politiska partier. Sossarna skall ju representera arbetsrklassen och lägre tjänstemän. Vi har något i vårt system som gör att folk över en viss nivå blir korrumperade. Oundviklight kanske, uppträder ju i alla samhällen. Men som Anders Isaksson skrev i sin bok "Den politiska adeln". Våra riksdagspartier (och där ingår nästan LO tyvärr) känner mer samhörighet med varadnra än med folket. Vi har en politisk klass, som utvecklar sina egna normer och värderingar. Det håller på att bli så att det inte är vänstern mot högern, utan politikerna mot folket. Det som hänt Lunby-Wedin är bara ett yttre symtom på allt detta.

    SvaraRadera
  2. Ni bloggare njuter för nu har ni fått den spott kopp ni kan vräka ut era egna livsfrustrationer på. Satt det inga andra i styrelsen? Det är HELA styrelsens ansvar att tillvarata pensionsspararnas intressen.

    SvaraRadera
  3. Som ledare I LO och S kravs ett ansvar och etiskt handlande.
    Wanja har genom passivitet forbrukat sitt fortroende och hennes avgang kravs.
    Hon har ej haft egen vinnig av detta.

    Mona Sahlin,hon har under manga ar systematiskt fifflat med allt hon kommit at och skaffat fordelar for sig sjalv och familjen for skattepengar.
    Lyxresor till Mauritius ,jobb och bostad at dottern i USA och en lang lista med oegenligheter.
    Allt ar aktiva handlingar for egen vinning.

    SvaraRadera
  4. Robsten, jag är säker på att du har rätt. Makthavare blir snabbt bundis med varandra, så det är mot andra makthavare de är mest lojala - oavsett vilket uppdrag de egentligen har.

    SvaraRadera
  5. Till anonym 09:05: Självklart är det hela styrelsen som ansvarar för pensioner och bonusar - men i det här fallet är det just Wanja som påstår att hon aldrig skulle ha accepterat det.

    Styrelseledamöter från näringslivet är ju helt för den där miljonrullningen, så de anser knappast att besluten är fel.
    De bör också bytas ut, förstås. Jag har varit på dem i andra blogginlägg.

    SvaraRadera
  6. Vad Wanja sager i klartext Dagen Industri I dag.
    "Jag har fått ett förtroende från medlemmarna. Jag kan inte svika det förtroendet", säger Lundby-Wedin.

    Men hon borde ha sagt:
    De flesta forbundsordforandena och politrucker som alla ar hogavlonade av LO ar nojda med de valbetalda positioner de har och vill inte att det skall komma nagon effektiv LO boss som ruskar om i den somniga organisationen och nar jag sager medlemmar menar jag just dessa och dom vet vad dom har med mig som ledare.( Dom fa som ar emot mig saknar inflytande

    LO arbetare och betalande medlemmar har ingen makt och kan inte avsatta mig sa jag stannar men som en gest avsager jag mig obetalda styrelseuppdrag och behaller de valbetalda.
    Dessutom forvantar jag mig att valboskapen gor sin plikt och rostar pa mig och Socialdemokraterna.
    Nu far detta vara slutdebatterat, jag vill inte hora ett ord till fran dem.

    SvaraRadera
  7. Jepp anonym, vi får väl se hur många som lyder henne ;-)

    SvaraRadera