onsdag 2 september 2009

SJ frossar i sitt monopol


SJ börjar med personliga biljetter. Alla passagerare måste uppge namn och kunna identifiera sig. Ganska Stasi och Stalin. Redan deras prispolitik är ett sabotage mot järnvägens miljöansvar.

SJ skyller de nya kraven på svartabörshandel med deras biljetter, vilket bara visar att de är på tok för dyra och att rabattsystemet är alldeles för krångligt. De kunde därför ändra på sin prissättning i stället för att spotta på passagerarnas integritet.

Vem vet, kanske har de även en terroristskräck i bakgrunden till sitt beslut? Det är ju ett argument som kontrollsamhället älskar att ta till, så det kanske dyker upp även hos SJ.

Vill SJ att vi tar flyget?
Annars har de senaste årens höga priser på SJ-biljetter fått mig att undra: vill de hellre att vi tar flyget? Inrikesflyg kan man ofta få till betydligt lägre pris än tågbiljetternas.

Det är vansinne, när vi nu har ett utbyggt system av det mest miljövänliga transportmedlet. Förmodligen har SJ höjt sina priser så kraftigt – och minskat sina rabatter – för att de i praktiken har så gott som monopol på många sträckor.

Men de har också ett miljöansvar, som ju makhavare i dessa tider annars låtsas ta på stort allvar. Därför borde SJ åläggas en prispolitik som hävdar sig väl mot flyget. Antingen det eller krafttag för att radera deras monopol, så att konkurrenter kan komma in och tvinga fram prissänkningar.

Svenskan skriver här och här, DN här om SJ:s nya policy.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

Update: Svenskans Per Gudmundson skriver om SJ:s märkliga policy här. Han är klok, han tycker ungefär som jag ;)

8 kommentarer:

  1. Stefan!

    Vänta nu, om vi tar flyget blir vi ju också tvungna att uppge namn och legitimera oss. Flygbiljetter är ju redan personliga!

    Och hur kan svarta börs handeln uppstå p.g.a. biljetterna är för dyra? Det är väl snarare p.g.a. att det är så stor variation i priserna. Det är ju de billiga biljetterna som folk tjänar pengar på att sälja på svarta börsen.

    SvaraRadera
  2. Medborgare X, flyget har onekligen en räcka säkerhetsföreskrifter som var i kraft långt före 911. De har hyfsade skäl, bland annat för att kunna identifiera offer vid en flygkrasch. Tågen bör inte ta efter samma system om de inte har angelägna säkerhetsskäl för det.

    Vad gäller svartabörshandeln är det just att priserna oftast är höga som gör att det finns pengar att tjäna för svartabörshajar. En konsekvent lågprislinje skulle inte ge samma vinstmöjlighet - ej heller fastpris, förstås.

    SvaraRadera
  3. Jag har tidigare försökt via mail till SJ förklara hur omöjlig och obegriplig deras prissättning ter sig för oss resenärer. Men det är som att stånga sig blodig mot en vägg. De vill helt enkelt inte förstå att folk vill kunna köpa en hyfsat billig biljett närsomhelst innan avresetiden på ett enkelt sätt, bara genom några få klick. Istället krånglar de till allt något fruktansvärt. Har ni försökt köpa en biljett på sj.se på sistone? Det är inte helt trivialt, speciellt om ni väljer sms-avisering, jag har för mig att man får 3 sms från SJ som i princip säger samma sak. Man måste också fylla i namn (på samtliga resande) och telefonnummer flera gånger. Egentligen tror jag inte de vill att man åker med dem.

    SvaraRadera
  4. SJ har sannerligen en klumpig hemsida, för att inte säga efterbliven. Jag beställer ofta biljetter där och det är ett väldigt mixtrande.

    Att de har så usel service - och knöliga priser - beror säkert på deras monopol. De gör som de vill.

    SvaraRadera
  5. SJ som Stasi och Stalin, ja herregud. Vad kallar vi då flyget med säkerhetskontroller där nagelsaxarna hamnar i soptunnan , personliga biljetter sedan urminnes tider osv. Är det kanske Nazistflyget?
    Nä tänk om tänk efter, ha inte så jävla bråttom att tycka nåt om allting. Bloggar och elektroniska medier är ju på väg att bli mediala slasktrattar.

    SvaraRadera
  6. Anonym, det är skillnad med flyget eftersom de har allvarliga säkerhetsaspekter, och en historia där det har visat sig nödvändigt.

    Men visst tog jag i lite extra med jämförelsen, som var mest på skoj, vilket jag trodde framgick. Jag gick ju i mitt inlägg genast vidare till SJ:s prispolitik, som jag anser är ett större problem.

    SvaraRadera
  7. Per Gudmundsson skriver på SvD om saken idag, och säger väl ungefär detsamma som du. Med tillägget att han poängterar det orimliga i att straffa de fullt (och dyrt) betalande kunde man har för att kunna upprätthålla ett skevt betalsystem i eget reklamintresse (för att få tåget att framstå som potentiellt billigt).

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3458559.svd

    Jag försökte HMTL:a, men det tycks inte ha fungerat, av förhandsgranskningen att döma.

    SvaraRadera
  8. Mattias, ingen fara med HTML-kodningen. Alla kan kopiera länken smidigt om den ligger på en egen rad och klistra in i webbläsarens adressfönster.
    För övrigt är det kul att Svenskans ledarredaktion tar intryck av min blogg ;)

    Här är en klickbar länk till Per Gudmundsons text, som är föredömligt förnuftig och klarspråkig:
    Urspårad jakt på biljetter

    SvaraRadera