söndag 13 september 2009

Gud har humor


En österrikare kramade altaret i en kyrka när han tackade gud för att ha räddats ur en hiss som stannat. Altaret rasade och dödade honom. Gud har humor.

Aftonbladet berättar att österrikaren Günther Link räddades ur en hiss som stannat och genast skyndade till en kyrka för att tacka gud. Fingeravtryck visade att han i sin bön hade kramat det stora altaret på 200 kilo, som rasade över honom.

Gud hör bön – men han är skojfrisk. Det märks redan i att han skapade oss så att vi alla ska dö, och vi vet om det. Knepig sits. Likaså att vara världsskapare, kräva tillbedjan och ändå förbli fullständigt osynlig.

Jesus var också en festlig gynnare. Hans många drastiska liknelser var uppenbart skämtsamma och ledde säkert till många skrattsalvor bland lyssnarna. Också att göra vatten till vin tyder på ett nästan studentikost skämtlynne.

Guds humor var rätt rå mot Jesus också, vilket föranledde den sistnämnde att efter flera års umbäranden på guds uppdrag med sitt sista andetag utbrista: “Varför har du övergivit mig?”
Vad annat var att vänta av en sådan lustigkurre?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

16 kommentarer:

  1. Det lär finnas en enda ordvits i Bibeln. Jag får ta det ungefärligt ur minnet. Vid något tillfälle skall Jesus ha sagt till sin lärljunge Petrus: "Du är Petrus och på denna klippa skall jag bygga min kyrka."
    Och saken är den att namnet "Petrus" betyder ungefär sten eller klippa! (Trumvirvlar!) Jfr "petrifiera" = förstena.

    --Ahrvid

    SvaraRadera
  2. Hade snubben avgudat Bajen hade han överlevt - såvida inte Svenska Fotbollsförbundet med Lagrell i spetsen - Bajenhataren - som vanligt hade bestämt annat.

    SvaraRadera
  3. Rå men hjärtlig.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att gud var skojfrisk när han sa till Adam och Eva att de fick äta precis allt i lustgården, utom just den där frukten.
    Samtidigt är den mänskliga nyfikenheten själva kärnan i vad som gör oss till människor.

    Det är förstås tillvaron som är mångfaldigt paradoxal, vilket varje religion ger uttryck för.

    SvaraRadera
  5. Är det någon som vet var Jesus håller till nuförtiden. Med tanke på hur aktiv han var när han levde, så har han legat av sig ordentligt de senaste 2000 åren. Om han åtminståne hade skaffat sig en mailadress, så hade ju stackars Günther kunnat tacka honom personligen, istället för att hångla omkull ett gammalt altare.

    SvaraRadera
  6. Jonas, för att vara död har Jesus sannerligen satt prägel på de senaste 2000 åren. På så vis kan man gott säga att han verkar ha evigt liv - i alla fall hittills.

    SvaraRadera
  7. Jonas, använd ratsit. 616 träffar.
    Frågan är vem som är den äkta, som vanligt med messior...messias...messianer...hmm...fan.

    SvaraRadera
  8. Vad kan igentligen Gunter mer ha bett om för att Gud överhuvudtaget skulle avsätta dessa sekunder att lösgöra ett 200 kilo tungt altare...? Gunter måste ta mig tusan va dum i huvudet om ha inte bara va tacksam i det läget och varför kramade han inte en nära vän istället....? Kanske var det just därför Han i ett infall av "humor" på himmelsk nivå beslöt sig för att lossa på expanderbultarna. För en sak som jag iallafall tycker är glasklar.... Gunter had it coming,,,You go God, do what you have to do! Peace In Skåne *PIS*

    SvaraRadera
  9. Anonym, det beror alldeles på vad du menar med gud.

    SvaraRadera
  10. Visst, med risk för stenkastning.Vore min sista stund kommen i livet, oavsett bönens utgångsspunkt, så vore det väl häftig att få hela St Petri kyrkan över sig som ett tydligt minne över mitt enkla, ofta svårlevda och komplicerade liv?!?

    Tror att tom mina ovänner finner nåt tjusigt i detta rätt makabra slut på allt/thomas

    SvaraRadera
  11. Toma,, Filosofen menar jag, f´låt!
    Om du irrar omkring på stan och tror du har massa ovänner får du väl ändå tänka om. Självföraktet som lurar i moralens kölvatten väljer vi väl själv om den ska ha "lugnt vatten" eller "grov sjö", vilket kan va jobbigt vilket som, IALLAFALL, så tror inte jag Gud sitter och dömmer en hit en dit. Han vistas väl i Metafysiken och vet således när vår tid(för denna gången), är förbi. Väljer han sen att platta till dig med hela St Petri kyrka vill jag va med men dock som din vän..

    SvaraRadera
  12. Visst, sant men tänk.Påven och jag i Rom. Han i trygg sarkofag, lilla jag under ett ras av världens vackraste byggnad.....

    Snacka om att lämna ett avtryck efter sig!!!/thomas

    SvaraRadera
  13. "Likaså att vara världsskapare, kräva tillbedjan och ändå förbli fullständigt osynlig."

    Det finns ett bevis på hemsidan (vänstermenyn) bloganders.blogspot.com för en intelligent Skapare och Hans syfte med mänskligheten.
    Alla som drar slutsatser av formell logik och vetenskap når den slutsatsen.. I det hänseendet är Skaparen knappast "fullständigt osynlig".

    Ha en bra dag! Mvh Anders

    SvaraRadera
  14. Anders, när du säger att det finns ett bevis för en intelligent skapare och hans syfte med oss, då vet jag att du överdriver, fast jag inte tittat till länken.
    Stora hjärnor har i allraminst 2000 år brottats med frågan. Ett oomtvistligt bevis hade inte passerat obemärkt.
    Indicier finns för lite av varje, men knappast bevis - varken för eller emot en skapare.

    SvaraRadera
  15. Hej Stefan Stenudd,
    Inlägget bevisar existensen av en intelligent Skapare. Jag överdriver inte. mvh Anders

    SvaraRadera