söndag 6 september 2009

Skolfoto är inget passfoto


Aftonbladet berättar om den 15-årige Zeb Pantzare, som inte fick vara med på klassens skolfoto för att han såg så konstig ut. Alla dessa neurotiska regler!

Men ett skolfoto är inget passfoto, utan ett minne för livet. Ungdomar är som de är och just det vill de förstås ha dokumenterat. Zeb ska självklart få se ut som han gör vid tiden för fotograferingen – han borde också få klä ut sig hur som helst, om han har lust. Det är helt och hållet hans sak hur han vill bli dokumenterad på skolfotot.

Det är en rättighet så självklar att man undrar vad för hysteriska hjärnor på skolorna som får för sig att förbjuda det, vad de än skyller på. Zebs skola (som ligger i Trosa, apropå att visa tolerans) har stränga regler för skolfoto:
”Klasserna ska vara helt rena från spex, utklädnad, skyltar, kepsar, huvor m.m.”

Det får helt enkelt inte vara kul. Varför inte? Vad inbillar sig skolan att det gör för skada? Är själva skrattet farligt?


Det har förekommit liknande skandaler åtskilliga gånger under de senaste decennierna. Ofta är det hela skolklasser som hittar på något gemensamt skojfriskt tema, men blir förbjudna av ett eller annat skäl. Särskilt när det omfattar lättkläddhet går skolorna i taket.

Inte undra på att så många elever har svårt att stå ut i skolan. Den verkar ju sikta på att de måste ha tråkigt, som om det vore den viktigaste läxan för livet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

35 kommentarer:

  1. Mycket välskrivet-det är så skönt med kloka vuxna som ser ur elevernas perspektiv. I vår skola hade vi en tradition att man skojade till det det år man tog studenten-en klass gjorde en enkel kul grej-samtliga bar slips. Jag har bilder från mina gamla som inte gått igenom.

    SvaraRadera
  2. CrimsonAnna, var det inte ens tillåtet för eleverna att bära slips på skolfotot? Annars är ju slipsen något av en symbol för anpassning till vuxensamhället...

    SvaraRadera
  3. Skolvärlden är en plats där vissa spelregler som resten av samhället använder sig av har satts ur spel. För lärare innebär detta att skolan förväntas klara av saker som ingen annan behöver ta i. Ett exempel är att läraren på något mirakulöst sätt skall kunna sära på bråkiga elever utan att röra dem. Den elev som klurat ut att en lärare inte har så särskilt mycket att sätta emot kan utan problem haverera sin och sina kamraters skolgång och sedan är det upp till systemet att förklara varför det inte gick bra. Detta är naturligtvis en grov förenkling men faktum kvarstår: Den intressanta ställning som skolan har som om den vore någon slags fiende är en bidragande orsak till dess repressiva försiktighet. Skulle eleverna vara för lättklädda åker rektorn. Blir det för tossigt i skolkatalogen så måste man svara på en miljard papper från skolverket efter en armé av anmälningar.
    Samtidigt kan vi se kulturkrocken. För mig är Zebs sätt att se ut lika mycket hans rättighet och en del av hans identitet som vilken annan kulturmarkör som helst. Jag betvivlar att skolan tvingar honom att sminka av sig och klippa håret för att få kliva in i klassrummet.
    Jag skulle gärna se ett högre mått av både frihet och demokrati i den svenska skolan men den måste då gälla alla och omfatta både rättigheter och skyldigheter.
    Idag känns det som om våra ungdomar fråntagits rätten att ta ansvar för sina handlingar och därmed rätten att utföra vissa handlingar.

    SvaraRadera
  4. Magnus, din sista mening summerar det utmärkt. Ungdomarna är inte bara omyndiga, utan väldigt omyndiga. Det är själva motsatsen till social fostran.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Äntligen hittat någon som skriver något vettigt,det finns så mycket blaha bloggar som skulle få vara inpackad på ett eget forum,... skall läsa mer på din blogg i kväll
    har själv haft en dotter som blev punkare och hårdrockare och skolan hade problem de såg inte insidan bara hur hon var klädd grannar i byn där vi bodde ringde till varandra ibland, och tyckte att vi skulle göra något för att hon skulle se ut som andra?? jag har flyttat därifrån och även skilt mig mycket pga olikheter och syn på hur människan skall få vara (vi ha ett liv)
    du skriver skitbra, du har nog huvet på skaft" som Ulf lundell skriver i en låt
    mvh Kristina

    SvaraRadera
  6. Jodå Stefan-man fick bära slips (tom runt huvudet som pannband) men vi hade en bild på en kille som dragit håret under ett pannband och gjorde en ful grimas-han såg betydlig värre ut en Zeb på bilden.

    SvaraRadera
  7. Kristina, jag tror att folk längtar efter att bli upprörda över något, hur bagatellartat det än är - ofta blott för att de har tråkigt. Skapade skandaler ger färg åt den grå tillvaron.
    Men de borde ha självinsikten att inte låta det gå ut över andra.

    SvaraRadera
  8. CrimsonAnna, jag tycker att Zeb ser vacker ut.

    Hur som helst, din skola verkar ha varit föredömligt cool. Men finns det någon skola som skulle acceptera att eleverna bara hade slips på sig till skolfotot?

    SvaraRadera
  9. Om alla hade sett ut som Zeb hade det inte varit någon mening att ta skolfoto eftersom det inte är hans faktiska utseende.

    Visst, smink som smink, majoriteten av alla tjejer är sminkade. Men man kan fortfarande se vem som är vem då man ser dem utans smink.
    Vilket jag inte tror att man kan om Zeb hade frigjort sitt smink.

    Man kan inte tycka att Zeb är söt, jag anser att en sådan utstyrsel tyder på osäkerhet, man har dåligt självförtroende. Man 'kan' inte tycka att hans asikte är gulligt.

    Tänk om en hel skolklass skulle sitta med burka? Skulle det varit någon mening att ta klassfoto när man inte ser hur deras faktiska utseende.

    Sedan underar jag vad du anser skiljer isf. ett Spexfoto från ett vanligt foto. Vart går gränsen?

    Sedan fungerar inte piltangenterna i denna ruta man sktiver i, grymt irriternade.

    SvaraRadera
  10. ... och sen fortsätter det uppåt, var jag hade en professor som tyckte att "min uppsats var FÖR välskriven och INTRESSANT." Det ska ju nämligen inte akademiska uppsatser vara och så blev jag underkänd efter ett års arbete med den och utan någon annan anledning som jag kunde ha rättat till.

    Skolan har ett stort ansvar när det gäller BEMÖTANDE. Vi borde ha en trevlighetslag precis som på Hawaii men jag pratar för döva öron.

    Ha det!
    /Alexandra

    SvaraRadera
  11. Jadu-killarna kanske. Tjejerna-nä.

    Jag håller med dig om att Zeb är vacker (men jag är hårdrockare och har en okonventionell syn på skönhet). Har upptäckt att det finns många härliga goa människor i metal/goth-världen. Dömer du människor som Zeb så missar man dem.

    SvaraRadera
  12. Jämför inte sminkning med burka timmy. Med ett sådant argument kommer du ingenvart.

    Sen är det väl visst hans faktiska utseende om han själv vill att det ska vara det. Ganska luddigt att prata om "faktiskt utseende" då man för att uppnå något sådant hade fått rada upp alla elever helnäck framför kameran. Ett klädesplagg (tex en tshirt) förstör väl lika mycket av ditt "faktiska utseende" som en sminkning?

    Sen tycker jag inte att det är okey att skriva "Man kan inte tycka att Zeb är söt..." - det är isf något som får stå för dig själv.

    SvaraRadera
  13. Leppe, förklara skillnaden för mig och var gränsen går.

    SvaraRadera
  14. Varför ska det behöva vara så himla svårt att verka bara lite seriös under den tiden det tar att ta ett skolfoto.Måste man spexa med precis allting idag.Tro fan att yngre individer blir förvirrade när de kommer ut i arbetslivet och upptäcker att det är allvar och chefen knappast gillar en pajas på sitt styrelsemöte.Eller du tillhör de arbetslösa just pga detta !?.

    Ha en bra dag.

    Pelle

    SvaraRadera
  15. Det är skönt att se att det finns fler som inser att det här bara är en fas i livet, precis som alla andra. Inte ett konstant, inte ett fixerat tillstånd utan en fas. Låt ungarna hållas så länge det inte drabbar samhället, säger jag! Det fick min son (som såg ut som Zeb och värre!) göra, och han insåg redan då att han inte kunde se ut så i arbetslivet. Dumma är de inte, ungdomarna!

    SvaraRadera
  16. Osedvanligt dumt av skolfotografen och skolan. Låt ungarna se ut som de vill. Skolfotografen har väl en uppgift: att fotografera. Jag tycker att han ska hålla sig till det. Att moralisera över den yngre generationens klädsel och utseende är bara dumt och leder till onödiga generationsklyftor.

    Bara för att man är äldre och har en åsikt som en stil behöver det inte vara rätt. Störtlöjligt. Om han hade varit utklädd så hade väl det också kvittat? Det är ett skolfoto. Det hamnar i en skolkatalog eller nåt. Big deal.

    Det är dock skönt att de flesta inser att Zeb har sin fulla rätt att klä sig och sminka sig precis som han vill!

    SvaraRadera
  17. När jag gick i skolan för många år sedan så var det alltid dom som utmärkte sig på detta sätt som det var något fel på, och så tyckte jag om alla och allt tills en dag då jag kollapsade mentalt av stess och insåg att hela min värdsbild var uppbyggd av andras åsikter och tillrättavisanden.

    Det mest skrämmande med mina insikter är att det är så otroligt många av oss i dagens samhälle som fortfarande är som jag var i gymnasiet. Av rädsla fattas inga bra beslut.

    SvaraRadera
  18. Per. så bra att du kom till insikt med livet då och att du spräckte bubblan du levde i gymnasiet. För nu verkar du gå runt å tro att alla tänkte som dig i det stadiet.

    Jag gjorde inte det.

    SvaraRadera
  19. Det fanns en tid när det fanns en enkel mall att hålla sig till. Den tiden är förbi. Ungdomarna gör ett stort jobb när de utforskar andra möjliga förhållningssätt. Ofta ger de sig ut på djupt vatten, och en del går under. Men de som klarar det och kommer helbrägda iland gör det med en egen identitet och ett hållbart psyke.
    Vi bör visa förståelse för ungdomarnas utforskande. Den tid när vuxenvärlden satt inne med alla rätta svar är förbi.

    SvaraRadera
  20. Timmy: det finns vad jag kan se inget i det Per skriver som stöder ditt antagande.

    SvaraRadera
  21. Zeb är min hjälte. Jag önskar jag var lika modig som honom, det är nästan en dröm för mig att våga gå till skolfotot med vitt puder och svart läppstift, men jag kan bara inte. Varför? Därför att jag har provat vara mig själv på skolan, och det lönar sig bara inte. För man får inte vara sig själv på skolan, om man inte är "normal." Go Zeb!

    SvaraRadera
  22. Den förvånade pappan: Skol fotografen gick på de regler som fanns. Han/Hon agerade helt korrekt enligt de regler som satts upp av skolan. Sen kan kan tycka vad man vill om det, men att skylla allt på fotografen är lågt.
    Sen håller jag med vissa om att man ska se normal ut på ett skolfoto, dvs att man ska se personens ansikte. För sminkat är inte ok. Men tycker samtidigt att skolan ska ta 2 foton, ett normalt och ett med spex.

    SvaraRadera
  23. Jag upprepar med dårens envishet: skolfoto är inte passfoto. Det ska vara ett minne från en tid i livet. Därmed kan smink och spex vara en sannare avbildning än ett städat och avsminkat ansikte.

    SvaraRadera
  24. Exakt, Stefan. Vad fan spelar det för roll? Det är ju inget passfoto, som sagt.

    SvaraRadera
  25. Magnus

    "Osedvanligt dumt av skolfotografen och skolan." Om man bara orkar läsa innantill så kan man se vilka jag skyller på. Skolfotografen OCH skolan. Sedan har du rätt i att fotografen kan vara en hon.

    SvaraRadera
  26. På mitt eget klassfoto från 9:an ser jag ut nästan så, fast mina läppar var röda och jag hade svarta "tårar" nedför kinderna.
    Varken fotografen eller lärarna hade något emot detta.
    Nu, 7 år senare, skrattar jag gott åt fotot, och tänker tillbaka på den tiden. Det var en stor milstolpe i mitt liv, och hur kan man bättre minnas den än klassfotot?
    Mina klasskamrater såg alltid ner på mig på grund av min stil, men jag lät inte det hindra mig, och mitt klassfoto är ett bevis på det!
    Så låt för guds skull Zeb ha sitt smink, jag tvivlar på att "fjortistjejerna" inte får vara med på skolfotot trots 11 ton brunkräm och 5 liter mascara...

    SvaraRadera
  27. Zeb är en modig mann.
    Ytterligheter: svart och vitt är i vetenskaplig mening inga färger.
    Det är mellan rött till violett vi människor
    har vårt synfällt! Kolla rägnbågen: där beskriver rött den längsta bågen (frekvänsen) och violätt är de korttaste bågfrekväsomfonnet.

    Det svarta klädmodet som under många år varit rådande kan vara deprimerande för kännsliga personer.

    Men Zeb bar bar också en ring i sin underläpp.

    Indien är ett gammalt kulturland. Blandannat
    har landet indellats i ett "kastväsendet".
    Det var Braman och Bramaniterna som för ca: 5500./år sedan hade till uppgift att införa detta till hjällp för de indiska follket, men de nådedde inte till fullo fram.
    Braman hade ringen som cymbol.

    Ringen var också med i vår förtida vetenskap. De synliga Planeterna som kunde oppseveras cirklade i rinform runt solen. Ett trändbrott var när en forskare observerade att planeten Neptunus beskrev en eliptisk bana. Detta fenomen har forskarna i dag inte nåon riktig förklaring på. En teori är att de finns två planeter intill Neptunus. Dessa planeter har gåttup i ett högre frikvännsomfor: ocynliga för de mänskliga ögat! Dessa planeter påverkar Neptunus bana.

    Den tekniska uttväcklingen som vi som vi idag ser frukterna av idag, har vi de gammla grekerna för. De gamla gekisk alfabetet
    A-till-U nyagrekisk. A-till. jag letar på minn HP Viktoria lapptop effter ett Omegatecken. Får här tatill en brasklapp detta täcken beskriver bakbenen på en groda. Och vem kann skriva under på att de inte har jort några grodor? Det är av misstagen vi människor lär oss mest!

    RÅllE

    SvaraRadera
  28. En annan zeb:
    Ditt reonemang blev ej så hållbart då du säger "fjortistjejrna får vara med även om de har FEM TOM MASCARA och 11TON BRUNKRÄM".

    Det är väl emos/gothare och de med sämre självinsikt som använder desto mer smink än dessa fjorton åriga tjejer du pratade om.

    Eller ser du ner på de för de använder mindre smink än du själv gjorde vid den tiden. Den när du själv var emo.

    SvaraRadera
  29. Märkeskläder och reklamen kring kläders vara eller inte vara skapar ett onaturligt grupptryck på ungdommen. Det är då fullt naturligt skolbarnen vill lösjöra sig detta!

    SvaraRadera
  30. När det gäller skolfoto på hösten så vill man gärna ha en ren och snygg katalog, dels för att kunna känna igen eleven/personalen på bilden och även så att lärare lär känna sina elever vid namn.
    Däremot om exempelvis Zeb alltid är sminkad på detta viset då är det ju han, men så var väl inte fallet. eller? Om man skulle släppa utklädnad fritt så skulle det snart urarta, det finns inga gränser för vad ungdommar vill klä ut sig till. ( ni skulle bara veta)
    Och tillåter man en så ska man tillåta det för alla Eller.

    SvaraRadera
  31. Det här var ganska intressant läsning. Jag har inte tänkt på att läsa igenom vad folk hade skrivit om mig, men bara för någon dag sedan så slog det mig att jag kanske borde göra det. Och oj vad folk tycker till

    SvaraRadera
  32. Zeb, hur slutade historien? Fick du vara med på skolfotot till slut eller vägrade skolan envist? Hur gör du nästa gång det är dags för skolfoto?

    SvaraRadera
  33. jag fick vara med men de sensurerade saker på mig t.ex mitt halsband. nästa gång så ser jag ut precis som jag vill jag tror inte att folk orkar att bry sig om en sådan sak två gånger

    SvaraRadera
  34. Det är skolans uppgift att krossa ungars förmåga att tänka själva, så att dom kan passa in i det "perfekta" samhället där folket lydigt ska hålla käften och jobba för en spottstyver, så att de "styrande" och kapitalisterna som håller i deras ledband kan tjäna pengar på att exploatering utan att folket börjar gny. Som på den gamla "goda" tiden, innan facket och Ådalen.

    Sossarna byggde upp Folkhemmet, de "nya" sossarna rev ner det igen, och nu är de "nya" moderaterna på plats för att sparka ner dom sista resterna.

    SvaraRadera
  35. SBJ, tyvärr ligger det mycket i din mörka bild av skolan och dess målsättning. Bottom line, så att säga. Det framgår av skolornas agerande när deras grundsyn utmanas.

    SvaraRadera