onsdag 2 september 2009

Pressen i maskopi med annonsörerna

Aftonbladet skriver om populära böcker som blivit populära filmer – och bredvid artikeln finns en annons från Bokus, som länkar till en kampanj för just sådana böcker. Gränsen mellan journalistik och reklam slätas ut.

Jag har hört skvallras att tidningarnas nätupplagor tillåter sig alla möjliga “samarbeten” med annonsörer, som går ut på att de senare betalar rundhänt för att tidningarna ska skriva positivt om deras produkter, använda deras folk som “experter” och så vidare.

Det strider helt mot de pressetiska reglerna som säger att journalistik ska vara helt fri från sådana kommersiella inflytanden. Men pressen blir alltmer desperat – eller bara alltmer girig – så den fuskar på hundra sätt med denna princip.

Det märks till exempel när nu NE (Nationalencyklopedin) kommer med en ny upplaga och tidningarna har diverse erbjudanden i samband med glada texter om hur kul det är med en ny upplaga av NE.
Ren korruption.

Anpassad annons
Aftonbladets artikel om böcker som blivit film är alldeles meningslös som nyhet betraktad, eftersom den inte innehåller några nyheter – eller för den delen några särskilda reflektioner av allmänintresse. Den gör föga mer än listar ett antal böcker som blivit framgångsrika filmer.
Och så sitter den där annonsen från Bokus internetbokhandel bredvid och säger frankt: “Köp dem på Bokus Böckerna som blivit filmer.”

Författare till Aftonbladets text är Lina Thorén från Minimedia, som arbetar just med kommersiella “koncept” i digitala medier. Hon har intervjuat Aftonbladets filmkritiker Jens Petersen, som förmodligen inte själv skulle gå med på att skriva denna lätt maskerade reklamtext.

Brott mot pressetiken
Jag vet inte vad Bokus har betalat för denna maskerade reklam i Aftonbladet, men tidningen är inne på en mycket vådlig riktning. Inte nog med att det är ett brott mot pressetiken. Sådant fusk kommer mycket kvickt att rasera det lilla anseende Aftonbladets journalistik ännu har.
Sedan kan de lika gärna göra bara reklam – och se hur länge de överlever.

Hur kan detta ske utan protester och avslöjanden? För att det sker i pressen, förstås. Journalisterna är involverade i denna korruption, tidningarna anser sig ekonomiskt beroende av den – så då håller de tyst allihop, och fusket sprider sig.
Det är inte bara så att pressen håller på att dö, utan det är rena självmordet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

24 kommentarer:

  1. Håller med till punkt och pricka!

    "Författarna som blivit mångmiljonärer. Aftonbladet expert förklarar hur"

    Det gavs ju knappast någon förklaring till varför en författares bok lyckats så bra.

    Man kanske ska beundra kraften hon lade ner på att mäkta med en så fantastiskt intressant lista istället...

    SvaraRadera
  2. Även TT verkar ha gett sig in i den här leken. Under rubriken "Näringsliv > Nyheter" publicerar SvD en text från TT som är ren reklam för finansiella produkter.

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3440823.svd

    SvaraRadera
  3. Aftonbladets boksidor på nätet är pepprade med Bokusannonser. Jag har också hittat en annan typisk säljtext som låtsas vara reportage:
    Robinsonstjärnans hyllning till Guillou
    Den kommer också från Minimedia men är inte ens signerad.

    SvaraRadera
  4. EXPRESSEN vässa GADDEN!

    Expresse hade sin glanperjod under 1950-70/talet! Då var det egnahemmet som var i fokus. Det är nu läge för "denna tidning" att fokusera på rymde. Att bygga luftslott där ute i sajberrymdens etervågor hör frammtiden till. Personlige blev jag biten av internett som media när jag kom i kontackt med Stefan Stenudds Blogg via Dagens Nyheter. En kvinnlig försäljare från COM HEM ringde från Barselona. Och efter en lång dialåg övertalade hon mig att täckna ett abonimang. Detta var i år i början på aprill.

    En mycket allvarlig hände som inträffade för cirka 1 1/5 miliarder handlar om de planet som cirkulerade runt vår SOL mellan planeterna Mars och Djupiter. Det cirkulerar uppgifter i UFO kretsar att denna planet var bebodd. Klimatet var hårt och karjt, ur-befolkningen hade hud som i någon mån liknade krokodelens. Som husdjur hade de TROLL. Det kom utomjordingar till denna och bosatte sig där. De var högre utväcklade en urbef.! Dessa UFO folk hade atom-teknisk kunskap med sig.

    Det blev oroligheter på denna planet och tillsist utbröt ett ATOM-krig som fick förödande konsikvänser.
    Befolkningen förintades när hela planeten spängdes i bitar! Denna kattastråf orsakade en mycket stora skador i hela vårt solsystem. Livet på mars
    utplånades bl.a..
    Kvar av denna planet finns det rester i form av ett cirkulerande Asroid bällte (spännbällte).
    Förmodligen är de många Astrider och Kometer
    från denna planetexplotion som irrar omkring i umiverssum.
    NASA lär ha en frammtidsplan att vetenskaligt kattalågisera det hela.

    USA som är ledande innom rymdforsningen har jeförelsevis en mycket kort historia.
    De andvänder därför serir seriemaggasin för att kompesera detta. STÅL-mannen är här inte något undantag, denna serie anspelar på denna
    planet (Krypton) och han blir neutraliserad marialet Kryptonit!

    Är det denna planet explotion som även spelar över i dagens koflikt härden i melerstöstern???

    Rålle

    SvaraRadera
  5. Vad intressant! Sign "Rålle" har pricksäkert emulerat en typisk nyhet i dagens kvällspress, inkl de språkliga kvaliteter som råder numera.
    Men jag saknar sidoannonserna från NASA, Com Hem och Barcelonas turistbyrå...

    --Ahrvid

    SvaraRadera
  6. En mottanke: IT-generationerna har ett kritiskt vässat, icke lätt manipulerbart sinne - åtminstone är det vad jag och desamma gärna vill tro. Det torde inte vara så lätt att sälja smygreklam till desamma. Jag menar, det är ju inte precis som på mormors tid att man tar för givet att det som står i bladet är sant.
    Men visst ser det besvärligt ut för yrkeskåren journalister. Och än mer när de ger sig ut på detta sluttande plan.

    SvaraRadera
  7. Som en illustration till ovanstående får DN en chefredaktör som också är VD, Gunilla Herlitz. Jonas Bonnier motiverar:

    - Idag får ekonomiska beslut alltid publicistiska konsekvenser. Och publicistiska beslut har alltid en ekonomisk betydelse.

    Självklart betyder inte det per automatik att VD:n/chefredaktören blandar samman de två intressena ekonomi/journalistisk redlighet mer än två personer på respektive taburett skulle ha gjort. Det kan tvärtom leda till ökad åtskillnad. Men... fan trot.

    Vi får se, helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Tack Ahrvid för dina refletioner på mitt inlägg. Jag köper nästan alldrig kvällstidningarna nu för tiden. Och som dysläktiker har jag problem med spraket. Men övning ger färdighet heter de ju. Förövrigt så har mitt ordbehandlings programm slutat att jungera.
    Den här lilla kometarsrutan är också lite svår att överblicka. Jag får väll ivestera i ett nytt O.beh.p.för sådär dryga1000/lappen.

    Idialet för mig vore ett själv skrivande program som man pratar till.
    Men då blir man väll bara bortstjämd! Vad beträffar NASA och astroid bälltet så hörde och läste jag om detta redan på 80.talet.
    Vad beträffar Internätt och COM HEM så fungerar desåattt Telefonförsäljarna får vistas där i spanjen 6/månader i stöten, och
    tellefon ledes sköta sitt atbete ifrån Barsilona. Det är inte illa de.

    Fantomen och Eden får jag forska i frammöver.
    Har förövrigt redan varit Eskeltuna och tittat på "Fantomen" i folparken där!

    M. v. h. f. Rålle

    SvaraRadera
  9. Mattias, jag hade missat att DN var på gång med ny chefredaktör - och en från Dagens Industri dessutom. Det får jag ta och blogga om.

    Generellt sett kan det vara bra för en chefredaktör att också vara VD, under förutsättning att han/hon prioriterar det journalistiska. Men, som du säger, fan tro't.

    Och Jonas Bonnier har inte precis utmärkt sig för publicistiska insikter. Vådan med att makt går i arv.

    SvaraRadera
  10. Jag känner inte till Gunilla Herlitz närmare, så jag vet inte vad vi har att vänta oss. Men med tanke på vilka arbetsgivarna är ska vi nog inte vänta oss några underverk. Sämre än under Thorbjörn Larsson lär det dock knappast bli.

    SvaraRadera
  11. Nu har jag blogga om henne:
    DN:s nya chef...
    Hennes syn på internet kontra papperstidningar verkar rena stenåldern - eller önsketänkandet.

    SvaraRadera
  12. Visst håller jag med dig. Det måste
    finnas en gräns, i mediala sammanhang och i samverkan med annonsering.

    Jagt tycker det är typiskt när jag tittade på Aftonbladet videoklipp om svältande barn. Och innan klippet börjar är det tiosekunder av reklam för "McDonalds".

    Verkligen koniskt-tragiskt.

    SvaraRadera
  13. Falafaf, det var ett underbart absurt exempel på mediahyckleri!

    SvaraRadera
  14. Den traditionella pressen lever sedan länge i ett symbiotisk förhållande med världsproblemen, ett förhållande som inte har uppmärksammats som det borde. (Undra på det, när media totalt har dominerat det fria ordet.) Att voja sig över svälten, men samtidigt tjäna pengar på att skildra den. Än tydligare märks det ifråga om krig, som ju säljer lösnummer. Många tycks tro att de hjälper världen framåt att sätta sig in i allt elände och att sponsra den seriösa dagspressen med sin prenumeration, och genom att sätta i sig sin dagliga dos världselände med tillhörande förnumstiga recept på hur bot kan rådas på detsamma. Men jag är övertygad om att det är tvärtom - dagspressen underblåser konflikterna mer än vad de bidrar till att lösa dem.
    Någon mediavetare skrev bra om detta för några månader sedan, nån som minns vem och var?

    SvaraRadera
  15. Mattias, jag vet inte - men det låter som ett intressant ämne. Jag tror nog att media kan vara blåsbälg i politiska och andra konflikter, kanske även till den grad att det kan leda till krig.

    Det är nog också så att media i krig tenderar att göda fientlighet och partiskhet snarare än resonera sansat och sakligt på det sätt de ibland klarar om krig på andra håll.
    Det är nog ingen tidning i ett krigförande land som vågar vara annat än flammande nationalistisk, och det för knappast freden närmare.

    SvaraRadera
  16. Mm, jag menar mer på det viset att tidningarna lever på att betona problem och konflikter snarare än lösningar. Ungefär som att socialarbetare ofta är en del av det problem de är satta att läsa. Eller för den delen läkare. Efter vad jag tror, då.
    Någon redde ut det här alldeles suveränt bra för en tid sen, tusan att jag inte minns vem det var...

    SvaraRadera
  17. Mattias, jag tror att du har alldeles rätt - och att det inte motsäger vad jag sa ;)

    SvaraRadera
  18. Efter lite tankemöda kom jag underfund om var jag läst artikeln. I SvD. Den alltid så förträfflige Anders Mildner - den kanske mest intressanta av alla svenska medieanalytiker just nu - var det som skrivit den. "Konversationens första offer blir konflikten" heter texten.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2999179.svd

    Tyvärr ej klickbart; minns inte hur man gjorde och har glömt i vilken tråd du gav mig instruktioner om detsamma.

    SvaraRadera
  19. Anders Mildner är utmärkt. Jag har träffat honom en och annan gång i Malmö. Frisk syn på internet och alla dess aspekter.

    Du skapar en länk genom att skriva:
    vänsterklammer AHREF = "adressen" högerklammer, därefter vad du vill kalla länken (det är det enda synliga) och sedan vänsterklammer / A högerklammer. Så här blir det för länken du gav:
    Konversationens första offer...

    Det är grundläggande HTML, alltså kodspråket för internets hemsidor.

    SvaraRadera
  20. Just det, han är ju malmöpåg. En förebildlig kommunikatör, värd att ta lärdom av.

    Tack för HTML-lektionen, nu har jag den i gmail, så vet jag var jag ska hitta den nästa gång.

    SvaraRadera
  21. I den här artikeln http://www.aftonbladet.se/bokmassan/article5687230.ab från Minimedia - publicerad på vanlig redaktionell plats i Aftonbladet - sågas digitala media i en miljöjämförelse med traditionella böcker. Vi vet att någon har betalat för att den jämförelsen ska publiceras. Varför ska vi tro på artikeln? Varför ska vi hädanefter tro på något AB publicerar?

    TV4 upplåter plats åt experter från företag som sponsrar deras program "Förkväll" och möter intern kritik för detta från Malou von Sivers och Lennart Ekdahl: http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/experter-betalar-for-att-vara-med-i-tv4-1.956729

    Gammelmedia tycks befinna sig i vild reträtt från hävdvunna positioner. Det gäller av allt att döma att säkra positioner i ett slasklandskap mellan journalistik och reklam. Den rena journalistiken, skild från reklamen, tycks delar av densamma ha gett upp.

    Hur stor är omvälvningen vi bevittnar?

    SvaraRadera
  22. Omvälvningen är fullständigt avgörande. Skivbolagen förklarar sig själva obsoleta genom sin jakt på fildelare, gammelmedia gör detsamma genom att ge upp just den journalistiska etik som är deras enda existensberättigande.

    Jag har dessutom för mig att det är olagligt i Sverige att maskera reklam som journalistik. Konkurrensverket var t.ex. på gång att ge sig på Blondinbella för det, ganska nyligen.

    SvaraRadera
  23. Exakt! Häpnadsväckande.

    Även om vi inte ska dra all gammelmedia över en kam.

    SvaraRadera
  24. Mattias, ibland är det svårt att låta bli.

    SvaraRadera