onsdag 9 september 2009

Visdomsord från en bilreporter


Det är ont om journalister med integritet och skärpa. Till min förvåning stöter jag på en – som är bilreporter. Robert Collin på Aftonbladet skriver om bil och trafik, vilket inte precis är storpolitik, men han gör det mer läsvärt än jag hade kunnat föreställa mig.

Nyligen skrev han en krönika om dumheten med sänkta hastigheter på vägarna, som jag bloggade om här. Nu ger han sig på politiker som försöker hävda att dubbdäck är farliga, fast de egentligen bara vill spara på vägarna. Även denna gång visar han både integritet och skarpsinne.

Jag håller i och för sig inte helt och hållet med honom, men det kan bero på att jag bor i Malmö, där vintern sällan blir mer än en lätt svalka. Det aktuella fallet är Jönköping, som nog kan ha bistrare vintrar men knappast blir något Älvsbyn. Å andra sidan är det fler kommuner, ända upp till Åsele, som vill förbjuda dubb. Och där är det sannerligen vinter när det är vinter.

Dubb sliter på vägarna, så politikerna vill gärna hitta andra lösningar – men förbud under en och annan obskyr förevändning är otäck politik, eftersom det torde leda till ett ökat antal trafikolyckor. Det är väldigt cynisk politik.

Jag har å andra sidan noterat att i Skåne dräller det på vintern av dubbdäck som är ytterligt meningslösa. Sammalunda i många tätorter även betydligt längre norröver. Det enda rimliga är olika regler för dubbdäck på olika breddgrader – men det leder förstås till problem för bilister som färdas kors och tvärs i Sverige.
Hur som helst borde lösningen ligga i större flexibilitet – och sunt förnuft hos bilägarna.

Men var lösningen än ligger reser Robert Collin kloka invändningar mot politikernas dumheter och formulerar sig på ett sätt som borde göra många andra journalister avundsjuka – i alla fall de som ännu strävar efter att excellera i yrket.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar