söndag 13 september 2009

Anders Borg slingrar sig


Finansminister Anders Borg slingrade sig som en mask på kroken, när Expressen frågade om regeringen planerade att sänka de lägsta lönerna. Tolv gånger envisades han med att svara på något helt annat. Politiker borde ha ett rättesnöre: vad de inte vågar erkänna borde de låta bli att göra.

Expressen hade kommit över ett dokument som visar att regeringen funderar på att sänka den så kallade reservationslönen, dvs. hur låg lön arbetslösa måste acceptera för att inte förlora sin A-kassa om de tackar nej. En märklig ordning i sig, och dessutom ett väldigt cyniskt sätt av regeringen att medverka till sänkta löner i landet – för de redan fattigaste.

När tidningens reporter frågade Anders Borg om saken, svarade han bara att de planerar skattesänkningar för låginkomsttagarna. Han vägrade att ens nämna det där med reservationslönen, fast reportern upprepade sin fråga tolv gånger. I stället hade han mage att påstå att han med detta hade besvarat frågan.

”Arbetarparti”
De “nya” moderaterna vill låtsas att de är ett arbetarparti, så frågan är känslig, speciellt när det bara är ett år kvar till valet. Men ohederlighet om den egna politiken är helt enkelt ohederlighet.

Inte för att socialdemokraterna de senaste decennierna har varit särskilt angelägna om att minska löneklyftorna. De stiger oavsett regering, och löneutvecklingen hålls nere oavsett regering.

Jag har inga siffror på det, men jag har för mig att svenska löner numera ligger rätt lågt i förhållande till andra länder i EU – ändå envisas näringslivet med att klaga på att svenska löntagare skulle vara så dyra att det försvårar deras internationella konkurrensen.

Men det finns ingen gräns för hur billigt näringslivet vill komma undan, och tyvärr tydligen ingen gräns för hur politikerna spelar med. Man får hoppas att Expressen orkar envisas med sin fråga tills de får ett ärligt svar.

Se också här.
Läs även andra bloggares åsikter om , . Intressant?

8 kommentarer:

  1. Jag är för större lönespridning eftersom det sänker tröskeln för nya grupper.
    Jag förstår hur Borg tänker: om man sänker "reservationslönen" och SAMTIDIGT sänker skatten för låginkomsttagare bör effekten av det hela bli noll. Lägre skatt kompenserar lägre lön, så om bägge saker tas upp i samma sammanhang har ju frågan besvarats.
    Pressen vill gärna ställa vinklade frågor som sedan skall besvaras med Ja eller Nej. Men verkligheten kan vara mer nyanserad. Är det så att effekten av Borgs förslag blir noll, genom samtidigt skattesänkning, gör han ju helt rätt i att framhålla detta!'

    --Ahrvid

    SvaraRadera
  2. Ahrvid, å andra sidan: om Borg bara säger att skatten ska sänkas för långinkomsttagare vill han ju ge intrycket att de får mer i plånboken. Det är fel om regeringen samtidigt agerar så att lönerna sänks.
    Ärlighet varar längst.

    SvaraRadera
  3. Det ena ger det andra, för reservationslönen är inget regeringen sänker, eller ens beslutar om - den sjunker naturligt, som en följd av skattesänkningarna.

    Det är detta som gör expressens vinkel så märklig.

    SvaraRadera
  4. Marcus, jag fick intrycket att det handlade om minimilön. Hur som helst, den borgerliga regeringen är uppenbarligen ute efter att sänka de låga lönerna, även om det skulle vara så att de sänker skatterna för att därigenom pressa ner reservationslönen.
    Det är oanständig politik.

    SvaraRadera
  5. Hmm, läs det här, det länkar till ditt inlägg: http://fridholm.net/2009/09/13/en-sorja-av-missforstand/

    SvaraRadera
  6. Marcus, jag har sett det blogginlägget.

    Generellt kan jag säga så här: Det råder numera en föreställning om att ekonomi enbart är vetenskap, där det bara gäller att förstå mekanismerna rätt och foga sig efter dem.
    Men jag menar att ekonomi också är politik. Vi väljer vilket slags ekonomi vi vill ha, och vad den ska leda till. Även nu, fast all "sakkunskap" låtsas annorlunda.

    Vad gäller ekonomi som vetenskap har den ungefär samma aber som psykologin: den lyckas dåligt med förutsägbarheten.

    SvaraRadera
  7. Mats E Johansson27 november, 2009 07:50

    För att citera Sten Broman - han med Musikfrågan en gång i tiden: "Det här är jävligt intressant!"! Jag är 51 år och just nu helt arbetslös inom vården! Kan inte ta en dag eller ens en timmes extra vik. för då ryker min A-kassa för resten av den veckan!Får jag en hel vecka är det OK - då kan man fyllnadsstämpla. Men detta försvårar mig från att bli inLASad. Och några heltidjobb inom vården kan jag titta mig i månen efter. Ska dom dessutom nu sänka de lägsta lönerna, så kan dom lika gärna ge mig ett nacksott direkt! Vad i helvete ska folk leva av? Packet måste bort i sept. nästa år!

    SvaraRadera
  8. Mats, tyvärr är jag inte alls säker på att en rödgrön regering är någon garanti. Om något positivt händer beror det förmodligen mer på mp och v än på s, som blivit tämligen mderata med åren.

    SvaraRadera