onsdag 9 september 2009

Blogge Bloggelito tröttnade på sig själv


Bloggaren Blogge Bloggelito har lagt ner. Kvar på hans blogg är bara ett avskedsmeddelande. Trist. Han var en frisk, fräck och frejdigt frän röst i bloggosfären. Men själv tyckte han att han gick i stå.

Blogge Bloggelito är en av legenderna i den svenskan bloggosfären. Hans texter hade både djärvhet och humor i en skönt oförskämd blandning. Nu har han lagt ner bloggen. Han förklarar det själv med att bloggen på sistone blivit “en parodi på sig själv och har sedan länge passerat bäst-före-datum.”
Eftersom han inte har något mer att tillföra där går han vidare mot andra utmaningar, vilka de nu kan bli.

Jag hoppas att jag har självinsikten att göra detsamma när min blogg blir uttjatad. Jag vet en hel del bloggare med väldiga besökssiffror som för länge sedan borde ha fattat samma beslut som Blogge nu gjort. Men de bloggar som var de första att bli uttjatade är nog de allra sista att ge sig. Blogge hade i alla fall jag gärna stått ut med en tid till.

Det har skapat eko i Bloggosfären, förstås. Här är några av de bloggar som har kommenterat Bloggelitos avsked: Barczyk, Fritänk, Loke, Attila, Opassande, Zac, Bea, Dexion, Stationsvakt, Deepedition.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

6 kommentarer:

  1. Det var ett värdigt avsked, må jag säga. Jag känner så väl igen hans känslor. Av precis samma orsak la jag ner min blogg efter bara ett par månader.

    Nu breder jag ut mig här istället. Fast jag är inte övertygad om att jag gör rätt i det alla gånger. Funderar på att sparka igång min blogg igen, men med en enorm utmaning för mig själv: att bara låta den handla om sånt som händer här, där jag befinner mig, och äga modet att låta världen därute, och inte minst Sverige, styra sig själv. Samt att ge fullkomligt fan i besökstalen.

    "Ju mindre man lägger näsan i blöt, dess bättre reder sakerna upp sig på egen hand." Fri och hårdragen översättning av Tao Teh King.

    SvaraRadera
  2. Mattias, det låter som ett underbart credo för din blogg, så jag hoppas att du kommer igång med den - men bara under förutsättning att du fortsätter att vara en flitig gäst här :)

    SvaraRadera
  3. Nej Stefan du kan aldrig låta den här bloggen dö. Jag hoppas på fler insiktsfulla inlägg från dig. Nyheter kommer aldrig att sina och därmed borde inte du bli urvattnad.

    SvaraRadera
  4. Anonym, jag har inga planer på att sluta. Och vår värld upphör aldrig att förvåna, så inte kommer ämnena att sina.

    SvaraRadera
  5. Bloggelito (Niklas Dougherty)lever vidare här:
    http://blogg.tianmi.info/

    SvaraRadera
  6. Perra, det var glädjande att den vassa pennan fortsätter att krafsa på den politiska korrekthetens självgodhet.

    SvaraRadera