fredag 20 februari 2009

Tidningarna går utför - om än i olika takt


Tidningsstatistiken för 2008 har kommit. Den visar sjunkande upplagor för alla de stora dagstidningarna utom Sydsvenskan, som ökar med blygsamma 0,3%. Gammelmedias kris djupnar.

Tidningsstatistik AB har i åratal räknat fram statistiken för tidningarnas upplagor, vilket inte är så lätt som det kan verka. Här är 2008 års upplagesiffror för de största dagstidningarna:

Aftonbladet 377 500 (- 21 900)
Dagens Nyheter 339 800 (- 4 400)
Expressen/GT/KvP 303 800 (- 16 600)
Göteborgs-Posten 243 800 (- 3 100)
Svenska Dagbladet 194 800 (- 1 800)
Sydsvenskan 124 500 (+ 400)
Dagens Industri 112 900 (- 5 600)
Helsingborgs Dagblad 76 400 (- 2 600)
Nerikes Allehanda 62 600 (- 2 700)
Dalarnas Tidningar 62 100 (- 1 800)

Kvällstidningarna
Minskningarna är störst för kvällstidningarna. Aftonbladet minskade med 5,5%, Expressen (inklusive dess alias GT och Kvällsposten) minskade med 5,2%. Det är talande samstämmiga siffror.

Morgontidningarna har inte en lika brant utveckling eftersom deras upplagor till övervägande del består av prenumerationer, så där går det långsammare och där är vanans makt stor.

Kvällstidningarna måste sälja hela sina upplagor som lösnummer varje dag, vilket är en strid på kniven.
De kommer därför snart att visa ännu större desperation i skandalskriverier och dylikt väsen. Men ju mer de förfaller till den strategin, desto fler spikar slår de i sina kistor. När kvällstidningarna har gått för långt åt det hållet har de förlorat all trovärdighet och därmed snart allt intresse. Det är lite rysk roulett.

Morgontidningarna
Morgontidningarna har sannerligen också skäl att oroa sig. De får ytterst få nya prenumeranter, framför allt bland folk under 35 års ålder. Och det är inte troligt att dessa ska börja prenumerera när de väl har fyllt 35.
Morgontidningarna riskerar att sakta tyna bort.

Sydsvenskans lilla uppgång är mot strömmen, och dess chefredaktör skryter med att det beror på att de gör en så himla bra tidning. Visst är den bra på många sätt, men större roll spelar nog dess monopolsituation i Malmö och Lund.
Dess enda konkurrent är det döende Skånska Dagbladet, som har en minimal upplaga och till och med fyller ut sin söndagsupplaga med massor av material från Sydsvenskan. Så gör man bara när man redan har gett upp hoppet.

Sydsvenskan borde i stället fråga sig varför de i så fall inte ökar ännu mer i upplaga än marginella 0,3%, och varför de har så dålig täckning i området trots den dominanta ställningen. Det gör de också, för den 7 mars ska de komma ut med en kraftigt förnyad tidning. Jag misstänker att det blir föga mer än en ny design, men den som lever få se.

Internet
Gratistidningarna på stan har en viss effekt på de sjunkande upplagorna, särskilt i storstadsområden där de är smidigt tillgängliga – men den verkliga “boven” är förstås internet.

Gammelmedia måste lära sig att samexistera kreativt och positivt med internet. De är tröga med det, eftersom de inte kan slita sig ur den sura upplevelsen av internet som en konkurrent – och en längtan tillbaka till fornstora dagar.

Här skriver Sydsvenskan och Svenska Dagbladet om den nya statistiken. Andra tidningar verkar inte så angelägna att prata om saken.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Jo du, det är inte lätt för papperstidningarna. Och när de skall över på nätet blir det mest bara tidning i digital form och en desperat övertygelse om att det är samma egenskaper som ger framgång på nätet som gick bra i pappret.

    Alla är panikslagna (ser det i alla fall ut som från min blygsamma utkikspunkt i branschen) och försöker frenetiskt hitta fram till ungdomarna, utan att någon gång komma på den lysande idéen att fråga dessa om vad de efterfrågar.

    SvaraRadera
  2. Precis. Det är samma gamla uvar på redaktionerna, som bara försöker verka mer poppiga. Resultatet är inte sällan pinsamt.
    Ungdomar kräver inte sådan ungdomlighet, utan spyr på den.

    SvaraRadera
  3. Det finns ytterligare några intressanta aspekter på att nyheter i tryck blir allt mindre intressant.
    1.Nyheter i tryck tillåter ej interaktivitet som kommentarfunktion i bloggar och i nyhetssajter gör.
    2.Det är ett väldigt energislöseri att alltid trycka en ny tidning för varje ny dag.
    3.Att förpacka nyheter som papperstidningarna har gjort sedan de började existera under 1800-talet blir allt mer ålderdomliga när det finns sådant enormt utbud på nätet.

    4.För svenskt vidkommande så kommer en stadigt minskad efterfrågan på prenumeranter och nyheter i tryck att resultera i Negawatt.

    Negawatt betyder Negativ watt helt enkelt inbesparad effekt.

    Sverige är nämligen världens 4:e största exportör av tidningspapper där 80% av produktionen går på export.

    De svenska pappersföretagen som tillverkar tidningspapper exporterar till övriga norden och till nordeuropeiska länder som Storbrittanien och Tyskland.

    Av den svenska Basindustrins totala årliga elförbrukning på 32TWh som nu har minskat något till 22,6TWh där skogsindustrin med särskilt dess pappersbruk förbrukar 20TWh.

    Om den 80% exporten skulle minskas radikalt eller helt enkelt elimineras så handlar det om 4-5TWh som kan sparas in.
    Vilket förstås också innebär att ett antal pappersbruk kommer att följa Holmen Paper Wargöns bruks exempel som lades ner i December 2008.
    Wargöns bruk tillverkade Journalpapper som används till tidskrifter och magasin.
    Wargöns bruk ligger på Vargön strax utanför Vänersborg.
    /Mikael i götet

    SvaraRadera
  4. Mikael i Götet, jag vill gärna lägga till en punkt:
    5. Papperstidningarna är för långsamma med att nå ut med nyheter.
    Det innebär i och för sig att de ofta har viss tid att kommentera och analysera dem, men pressläggningstiden gör att deras analyser ofta är föråldrade när de äntligen når läsarna.

    SvaraRadera