lördag 7 februari 2009

Melodifestivalen är en ond cirkel


Nu startar de svenska uttagningarna till Eurovision Song Contest. Melodifestivalen har blivit en mediahysteri med en rekordpublik – runt ingenting. Det är en ond cirkel.

Media skriver om evenemanget som om det gällde livet, publiken vill se det för att media haussar upp det så oerhört, och dessa publiksiffror gör att media haussar upp det ännu mer, vilket leder till ännu större publik, och så vidare...

Men det är “mycket väsen för ingenting”, för att citera Shakespeare. Om inte media skrev så exalterat om evenemanget skulle inte publiken bry sig, och om inte publiken brydde sig skulle inte media skriva så mycket om det.

Så vem kan bryta den onda cirkeln?

Här är några axplock ur medias intensiva bevakning: DN, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan.

3 kommentarer:

  1. hjälp snälla snälla låt inte det gå vidare!

    SvaraRadera
  2. Ingen kan. Det enda vore om tittarsiffrorna sjönk - en nåd att stilla bedja om.

    SvaraRadera