fredag 2 oktober 2009

Tidningarna prisar sig själva


DN och Sydsvenskan skryter kopiöst om utmärkelser de har fått av sin egen branschorganisation Tidningsutgivarna. De har blivit årets ditten och årets datten. Men eget beröm luktar illa.

Tidningsutgivarna är tidningarnas egen intresseorganisation, där självklart Bonnierpressen dominerar fullständigt. Därför är det ingen överraskning att de flesta priserna i deras egen årliga tävling går till just Bonniertidningar.

Men bara idén att tidningarnas egen organisation ska dela ut priser till dem är pinsam. Så går det i och för sig till i många branscher. Skivbolagen styr över Grammisgalan, filmbolagen över Guldbaggen, och så vidare. Inte så lite som när tonårspojkar samlas och onanerar ikapp.

Om man skulle ta det där med priser på allvar borde de utformas och avgöras av fristående kunniga och kritiker av medierna i fråga. Exempelvis borde tidningspriser delas ut av läsarna, eller varför inte av bloggare?
Gammelmedia kan behöva lite eld i baken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , . Intressant?

2 kommentarer:

  1. "Som när tonårspojkar samlas och onanerar ikapp."

    Här får du bloggläsarbranschens pris för årets metafor!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en av höjdarna med att läsa Stensudd's blogg.

    Man får sig ett gott skratt, för de välritade metaforerna.

    SvaraRadera