lördag 3 oktober 2009

Idol har ont om idoler


Fredagens sista kval i Idol blev en ganska avtändande upplevelse. Man påmindes om att det inte handlar om musik, utan TV-underhållning. Det går inte att komma runt: med den här hastigheten går det inte att pressa fram stora artister.

Jag har sett några talanger studsa förbi i uttagningarna. En del – men långt ifrån alla, eller ens de mest talangfulla – nådde ända till fredagens tolva. Men för de flesta av dem återstår så mycket, och det är ytterst tveksamt om mer än någon enstaka har en framtid på scenen, när den hysteriska exponeringen i TV och andra media har bedarrat.

Fredagskvällen var inte ens ett avbrutet samlag, snarare på sin höjd en hastig flört genom rutorna på två tunnelbanetåg som några sekunder färdas bredvid varandra i tunneln.

Karaokemaskiner
De tolv sångarna fick inte tid till mycket mer än en vers och en refräng på sina sånger, och frågan är om så många av dem skulle klara mer. Bandet spelade mestadels sömnigt, som vanligt, ibland så att dess tröghet saboterade varje försök till krutig sång. Arrangemangen var dessutom lika träiga som inspelningarna i karaokemaskiner.

Juryn är inte precis vältalig. Varför ska den alltid bestå av branschfolk, som inte har någon träning i att formulera åsikter eller punchlines? Det vore betydligt bättre om de satte några musikrecensenter på jobbet – inte för att deras åsikter är så mycket klokare, men för att de är vana att uttrycka sig i ord.

Dessutom hade juryn klantat sig rätt duktigt i sitt eget urval av fyra deltagare som fick en ny chans. De tänkte fel på samma sätt som skivbolag alltid gör: i stället för att lita på den egna smaken valde de folk som de trodde att TV-tittarna skulle gilla. Det blir alltid fel.
Ingen vet vad folk vill ha.

De tolv framträdandena
Framträdandena var bleka överlag, med mycket i övrigt att önska. I somliga fall lovande, men väldigt outvecklade. Och någon måste hjälpa de där stackarna att välja låtar klokare. De tog egna favoriter, men de hade uppenbart glömt att lyssna på hur dessa låtar blev i deras egna munnar.
De går väl inte och inbillar sig att de förvandlas till sina egna idoler bara för att de framför deras sånger?

Erik Grönwall, en av de två starkaste kandidaterna till finalplats, sjöng Michael Jacksons Beat it, vilket var ett smart låtval men inte precis för honom. Eriks Jon Bon Joviröst sjöng sönder Jacksons rytmiskt sofistikerade hit. Han skulle ha valt någon av Jacksons crescendolåtar i stället, såsom Earth Song. Där hade han kunnat vråla obehindrat, utan att krascha något.
Om han inte lär sig att sjunga på annat sätt än med full hals så blir han inte så långvarig i Idol som han borde.

Reza Ningtyas Lindh sjöng den gamla godingen Son of a preacher man så att det lät som Tina Turner. Det skulle vara fina fisken om det vore Tina själv. Reza är en anakronism. Hon hör hemma i det soulstinna 1960-talet, men det går inte hela vägen till Idolfinal.

Erika Selin förstår jag inte alls poängen med. Hon låter som ingen särskild. Det var nog låten Show me heaven mer än hennes framförande av den som hjälpte henne i mål.

Calle Kristiansson gjorde Here I go again som om han vore Bosse Parnevik som härmade Joe Cocker. Mimiken, rösten, alltihop var plagiat på Joe Cocker, fast låten är av Whitesnake.

Nicklas Hocker var den som klarade sig bäst, fast han har den minsta rösten. I stället hade han attityd, humor och frisk busighet. Hans Pretty Woman blev som om den framfördes av en riktig artist, inte bara en grej i en realityshow på TV.
Om han hittar en starkare röst under programmets gång kan han komma mycket nära finalen, men hamnar nog inte i den. Ju längre programmet fortgår, desto mesigare artister brukar tittarrösterna landa på.

Tove Östman Styrke är den som jämte Erik har bäst chans att gå till final – med rätta. Hon är trots sin unga ålder originell i sina låttolkningar och sin scenstil. Life on Mars klarade hon inte av. Det är en paradsång som kräver just paradsång, såväl i verser som refräng. Men hon avslutade den med en lika sofistikerad som oväntad ton, utsträckt, spröd och magnetisk. Ingen kommenterade denna underbara slutton, fast dess raffinemang inte kan ha undgått någon. Se själv här.

Eddie Razaz gjorde Hurtful utan att ett ögonblick lyckas visa varför låten har blivit en sådan hit. Den föll platt i hans stämmas brist på nyanser. Märkligt val, eftersom en annan Idoldeltagare, den mycket begåvade sångaren Andreas Johansson, gjorde samma låt betydligt bättre i måndags, och ändå inte gick vidare.

Karolina Brånsgård är onekligen skicklig på såväl sång som uppträdande, men det känns mer som teater än musik. Hon valde Fever, en sång som gnistar just av drama och sex appeal. Hon gjorde den bra, men inte så att hennes spel för ett ögonblick ersattes av sann inlevelse. Det håller inte länge till. Det måste vara på riktigt.

Rabih Jaber gjorde en annan gammal 60-talsgoding, Stand by me, som man måste blända med för att inte lyssnarna ska bli besvikna. Han har en säreget gnyig röst, som vore perfekt i ett pojkband bestående av små tonåringar. På honom är det lite tokigt men också rätt fascinerande. Det är ändå en så enahanda klang och ton i rösten att man nog tröttnar på den efter några gånger.
Och så var det svårt att härda ut hans fjompiga avslutning med orden “I love you so much”, som jag verkligen inte minns från originalet.

Mariette Hansson är i en liga för sig själv. Hon hör inte alls hemma i Idol. Mariette är uppenbart en fullmogen artist med sin egen konstnärliga agenda och färdigutvecklade karaktär. Ett rutinerat proffs bland amatörerna. Hennes Sweet child of mine var en ren uppvisning i hur man gör en gammal hit till sin alldeles egen sång.
Hon har kapaciteten att klara sig galant hela vägen fram, men jag tror att tittarna kommer att bli alltmer klara över att hon inte alls hör hemma i det här TV-programmet och dess ogenomtänkta missbruk av andras stora låtar.

Camilla Håkansson var ett alldeles obegripligt val av juryn. De har genom alla föregående uttagningar klagat på att hon är för mycket schlager, och så blir de förvånade när hon gör sladdrigt flåsig schlager av Hallelujah. Vad inbillade de sig?
Tyvärr tänkte de nog kommersiellt. Det är just till Melodifestivalen många mediokra Idoldeltagare sedermera söker sig.

Jon Sindenius åkte föga överraskande ut. Hans nasala sång är ett alltför begränsat musikaliskt verktyg, som bara passar på vissa låtar och inte klarar att göra ett dugg av vissa andra – exempelvis Don’t look back in anger, som kräver någon som kan sjunga ut.
Att Jon alls har fått vara med denna vecka är egentligen skamligt för juryn, efter att han gjort bort sig kapitalt två gånger i rad på 100-uttagningen i förra veckan. Markant bättre sångare blev körda på porten efter att ha klantat sig bara en gång och dessutom betydligt mindre.

Nej, jag undrar om jag orkar följa Idol den här säsongen. Det är några få av denna elva som jag är det minsta nyfiken på, vilket märks ovan. Jag nöjer mig nog med att på TV4:s Idolhemsida då och då kolla in vad de har för sig.

Min gissning om resultatet är inte särskilt djärv: Erik och Tove går till final, där sistnämnda vinner.

Aftonbladet skriver om Idolkvällen här, här, här, här, här och här, Expressen här, här, här, här, här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , . Intressant?

22 kommentarer:

  1. Oj oj oj Stefan Stenudd, om du nu funderar på att sluta titta på Idol så kan du väl göra oss den stora tjänsten att inte skriva om det heller. Ett patetiskt försök att vara en riktig och kommersiell krönikör.
    Mariette är en klass för sig men det är även Jon, ge killen ett skivkontrakt!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet. Det är tunt och lite tråkig TV

    SvaraRadera
  3. Jag tycker hela idolkonceptet spelat ut sin roll. Hela grejen att leta upp folk som är någorlunda ok på att sjunga, ge dem en miljard omöjliga uppgifter för att se om de klantar sig och sen gallra bort alla som faktiskt har en talang är passé.
    Varför kan ingen ta och göra ett program där man faktiskt tar till vara på artisternas egen stil och egna kunskaper.
    Kör en audition, gallra ut de som har talang, ge dem en månad eller två med coaching och träning och gör dem till artister.
    Vill man sen ha kvar röstningsmomentet och liknande så är ju det ok men låt dem vara sig själva istället för en "jack-of-all-trades".

    I övrigt håller jag helt med det du skriver och Mariette (som för övrigt tydligen givit ut skivor tidigare) är egentligen en färdig artist som (enligt konceptet i varjefall) inte har någonting där att göra.
    Det fanns dessutom ett antal val som var bättre än de som valdes in som wildcards. Jag menar Camilla .. seriously? :P
    Clara, Rasmus, Moa etc etc.
    Den enda som skulle kunnat vara ett sämre val skulle väl isf va Nicole.

    SvaraRadera
  4. Anonym 08:55, jag håller helt med dig om det alternativa Idolkonceptet. Det vore mycket mer spännande TV att se hur duktiga sångpedagoger etc kan utveckla en spirande talang - inom denna persons egen karaktär.

    Orup var gäst i Idol för några år sedan. Då sa han helt frankt att det inte finns någon enda stor idol som sjunger i olika genrer. Snarare tvärtom - det handlar om att specialisera sig och utveckla denna specialitet.

    SvaraRadera
  5. I år känns idol avslaget med medverkande som känns rätt anonyma. Undantaget är Tove som trots sin unga ålder(eller kanske just därför) har ett eget uttryck. Håller dock med dig om att Life on Mars kanske inte höll. Hon skapar dock en förväntan och önskan av att se mer av henne. Erik gillar jag men jag tror han måste visa att han kan sjunga i nyanser och inte bara 100% hela tiden. Mariette har jag svårt för då jag väldigt starkt känner att hon inte har där att göra. Hon berör mig inte heller och för mig känns hon inte trovärdig....
    Nåväl, Tack än en gång för dina kloka ord Stefan.
    Förästen, Jon åkte ut och jag kan egentligen inte bedömma hans uppträdande. Hela tiden han sjöng så hörde jag Johan Palms version av låten och jag skulle vilja se den som kan mäta sig med den...Jon kunde det inte....

    SvaraRadera
  6. Spiken på huvet Stefan :-)

    SvaraRadera
  7. JAG TYCKER IDOL HAR GJORT SITT, JAG HAR SETT FRAGMENT, MEN INGET SOM LOCKAR LÄNGRE, SÅG PÅ KANAL 1 OM EN TJEJ SOM BODDE I NORGE LÅNGT BORT FRÅN ENSLIGT HON VAR HELT UNDERBAR SKREV BÖCKER TOG MED SINA HÖNOR TILL FJÄLLEN
    JA NU TÄNKER NI SOM ÄLSKAR IDOL ATT JAG ÄR SKITTRÅKIG MEN TJI FICK NI FÖR DET ÄR JAG INTE ALLS, HA HA JAG TYCKER MYCKET OM DIN BLOGG STEFAN MAGNUS UGGLA ÄR ÅXÅ EN FAVORIT
    KRISTINA
    WWW.KICKILINANYGREN.BLOGG.SE

    SvaraRadera
  8. Ironia, jag tror minsann att jag håller med dig om varje ord du säger :)

    SvaraRadera
  9. Hoppas bara att Toves gnista inte försvinner på grund av alla "goda" råd deltagarna får i Idolfabriken. Några gånger har det redan gnistrat till och man får kontakt med hennes innersta väsen. Då är musik som mest magisk. Det är milsvid skillnad mellan henne och de flesta andra kvarvarande idolerna. När andra så tydligt använder intellektet för att i ögonblicket ta beslut om att waila uppåt eller nedåt, helt könlöst, så är Tove i en annan galax. Jihde frågade i onsdags: "Hur tycker du att det gick?" Tove svarade: "Jag vet inte. Jag har ingen aning om vad jag gjorde på scenen alldeles nyss!"

    Samma sak hände när Johan Palm sjöng Don´t look back in Anger. Han befann sig på något plan som de andra idolerna aldrig kommer att upptäcka, hur mycket dom än försöker.

    SvaraRadera
  10. Tomas, jag håller med. Bara några få Idoldeltagare är helt och hållet i sin sång - de andra gör allt för att skylta och spela idoler.

    SvaraRadera
  11. Idolfabriken är ju ett passande epitet: "Idolerna" är slavarna och juryn, programledaren samt TV 4 är "cheferna" som står i centrum. Jihde och jurymedlemmarna tjänar storkovan (även om det givetvis inte går att jämföra med de astonomiska summor Simon Cowell drar in tack vare sina IDOL, X-Factor och Britain got talent).

    För "cheferna" är det totalt ointressant vilka "Idolerna" är, vilka som går vidare och vem som vinner. Det enda som betyder något är två saker: "Göra bra TV" och tjäna pengar genom att ha höga tittarsiffror, få många som röstar samt locka sponsorer och reklamköpare.

    Problemet är att hela konceptet bygger på slätstrukenhet och yta. Syftet är att skapa en lagom dramatisk underhållning som håller publikintresset vid liv genom hela följetången.

    Det är många beståndsdelar som gör IDOL-konceptet framgångsrikt:

    1) Delaktighet genom att vi kan rösta och därmed påverka utfallet,

    2) En jury som kommer med åsikter - hyllar och kritiserar - vilket tjänar till att engagera och aktivera oss,

    3) Namnet Idol med avsikten att "Idolerna" skall framstå som modeller (raw models) att se upp till för alla med drömmar inom sång,

    4) Att dessa "Idoler" får fördelar (stylas, resa, coachas, träffa kända personer, leva VIP-liv mm) andra längtar efter,

    5) Vinsten i form av ett skivkontrakt och möjligheten att uppträda och synas i olika sammanhang,

    6) Idolattribut som forum, bloggar, CD/DVD ("Det bästa från IDOL") spel, prylar, mm.

    7) Att Idol är årligen återkommande och söker sig till alla i hela Sverige genom flera auditionplatser och möjlighet att söka genom nätet,

    8) Att klipp från programmet kontinuerligt laddas upp på hemsidan och att klipp från konserter efter Idolprgrmmet läggs upp på YouTube.

    Tyvärr att programupplägget falskt då det ju bara är några hundra av de 10800 sökande som faktiskt får sjunga för juryn. "Alla" vet ju vid det här laget att det finns en förjury som väljer ut de "TV-intressanta" dvs de som antingen kan sjunga bra eller är urusla.

    SvaraRadera
  12. Jag har just fått besked från en kamrat som är en mycket kunnig och avancerad musiker att juryns snack om "fel tonart", som de anklagade någon av deltagarna (jag minns ej vem) för, var obegripligt - för att inte säga nonsens.

    SvaraRadera
  13. Jag har inte heller hittat någon personlig "idol" bland de uttagna i år. Det var en som jag hoppades på, som fick många att häpna och få förhoppningar, men som bara försvann sen, utan kommentar.

    Minns ni Alexander Eriksson med sin egna låt Faithful Disgrace? Stilen eller kanske själva melodin påminner mig om något, men jag kan inte komma på vem.

    http://www.youtube.com/watch?v=J4bi_Ms8JJ0

    SvaraRadera
  14. M, jag håller med dig - han grep mig också. Smått magiskt. Jag kommer inte på vad han påminner om, men det kan vara så att han har en så karakteristisk sångröst att man omedelbart tror sig ha hört den förr - vilket är ett tecken på en riktigt stor artist.

    Jag minns att det kändes så när jag såg en konsert med The Ark, en tid innan de skivdebuterade. Varje låt lät som om jag hade hört den förr, bara för att de var så genomgjutna kompositioner och med tydlig egen karaktär.
    Det var uppenbart för mig att de skulle slå, vilket jag sa till Ola Salo när vi stötte ihop strax därefter. Då berättade han att en skiva var på gång, vilket inte var ett dugg överraskande - inte heller hur det gick för den.

    Vad hände med Alexander Eriksson? Kanske är han alltför personlig för att passa i Idolsammanhanget, där man ska sjunga lite av varje. Eller så har han redan fått ett skivkontrakt vid sidan av.

    SvaraRadera
  15. Jihad eller jidhe eller vad han heter är en irriterande figur. i övrigt har jag inga åsikter om idål

    SvaraRadera
  16. I brist på nyheter kring Johan Palm och Alexander Eriksson;-... kan man åtminstone få önska sig ett inlägg i form av en recension av kents senaste skiva (som jag för övrigt ska införskaffa mig idag)?

    Hoppas...

    http://www.youtube.com/watch?v=RF-b2lnrn3A

    SvaraRadera
  17. Förlåt så hemskt mycket, det var fel klipp...det var den här jag ville visa:

    kent -vals för satan (din vän pessimisten)

    http://www.youtube.com/watch?v=GuimaMwd_Uk

    SvaraRadera
  18. ӏt's truly very complicated in this full of activity life to listen news on TV, therefore I only use internet for that purpose, and obtain the most recent news.

    my webpage - communities.curl.com

    SvaraRadera
  19. I ωas recοmmended this blog by meаns of my cousіn.
    I'm not certain whether this put up is written by him as nobody else understand such certain approximately my difficulty. You're amаzing!
    Thanks!

    Feеl free tο surf to mу page:
    V2 Cigs Reviews
    my page :: V2 Cigs review

    SvaraRadera
  20. I'm gone to convey my little brother, that he should also pay a quick visit this website on regular basis to get updated from most recent news update.

    Feel free to surf to my website: Www.sfgate.com

    SvaraRadera
  21. Hі, I do beliеve this is аn ехсеllent website.
    I stumbledupon it ;) I may cοme bacκ once
    again sinсe і hаve bookmarkеd it.
    Мοney and freеdоm
    iѕ thе best way to changе,
    may you be rіch and continue to help otheг pеople.


    Also visit my page www.caratbingo.com

    SvaraRadera
  22. Appгeciating the deԁiсation you put into
    your wеbsite and in depth information you pгoviԁе.

    It's great to come across a blog every once in a while that isn't the
    samе unωanted rehаѕheԁ information.
    Fantaѕtic read! I've saved your site and I'm аdԁing уour RSЅ feеԁs to my Goоgle account.



    Vіsit my wеb page - silk n sensepil

    SvaraRadera