fredag 16 oktober 2009

En tvål som är lätt att tvätta bort


Dags att jag går lite out of character och pratar mig varm för en skönhetsprodukt, som om jag vore Blondinbella. Jag slår ett slag för en tvål: Savon de Marseille. Den borde finnas i varje badrum.

I Malmö är vattnet lite kinkigt. Det är mjukt eller hårt eller kalkstint eller vad det är. Hur som helst gör det att man får blaska som sjutton för att skölja tvålskummet från kroppen. Så icke med Savon de Marseille, en suverän tvål som även med Malmövattnet sköljs bort i ett nafs.

Jag har inte den blekaste aning om hur bra tvålen är på sina hygieniska uppgifter och allt det där, men den känns alldeles underbar. Det är något med hur den möter huden och vänslas med den.
Fransmännen är ena rackare.

Den finns i flera olika dofter, varav blott några går att finna i svenska butiker, dessutom i långt ifrån varenda en av dem. Åhléns har tvålen, likaså en del hälsokostbutiker. Den är inte billig – Åhléns tar över 150 kronor för en halvliter – men den är dryg.

Jag prövade en gång den naturella varianten, utan någon som helst parfymering. Det var inte kul. Tvål behöver parfym, så får allergikerna säga vad de vill. I alla fall var Savon de Marseille vämjelig utan dofttillsats.
Min senaste variant har aromen grönt te, vilket är hand i handske för en gammal budoutövare.

PS: Jag har inte fått ett öre av Savon de Marseille för denna text, men skulle gärna ta emot ett årslager om de händelsevis läser detta...

Läs även andra bloggares åsikter om , .

3 kommentarer:

  1. Tvål behöver INTE parfym. Inte den hemkokta olivtvålen som min libanonbaserade kusin har med sig hem från byn när hon är på sverigebesök.

    :-)

    SvaraRadera
  2. Olivtvål är inte fel. Men Marseillevarianten behöver parfym - tro mig. Och inte för att den är konstig, utan för att den är riktigt äkta.

    SvaraRadera
  3. Jag ville mest bara skryta med hemkokt olivtvål och kusin i Libanon.

    SvaraRadera