tisdag 6 oktober 2009

Barnen offras i TV-rutan


Varningsord hörs från diverse experter vad gäller barns medverkan i dokusåpor på TV, berättar Aftonbladet. TV-bolagen – även SVT – brakar på för att skapa underhållning, föräldrar får sina 15 minuter av berömmelse, men vad får barnen? Kanske trauman för livet.

Det är många föräldrar som förlorar omdömet fullständigt när TV kommer. De låtsas kanske att barnen har gått med på att deltaga, men frågan är hur fritt de fick välja – och om de kunde överblicka konsekvenserna.

Det är knappt att vuxna begriper vad de har gett sig in på när de medverkar i TV, och många ångrar sig efteråt. Hur ska barn kunna fatta sådana beslut – om de alls får – med någon trygghet om att veta vad det leder till?

Aftonbladets artikel nämner TV-serier som Hollywoodfruar, Nannyakuten och Ensam mamma söker, där barnen exploateras i TV jämte de vuxna, men artikeln missar den programserie som jag tycker har gjort det största övertrampet: SVT:s Den stora resan, där svenska familjer levde med naturfolk i olika delar av världen. Där var även barnen med – i en gigantisk kulturkrock, omöjlig för såväl barn som vuxna att hantera med integriteten i behåll, hårdexploaterad i svensk TV.

Hur kunde föräldrarna gå med på att utsätta barnen för det – och hur kunde SVT acceptera att det skedde, till och med frossa i det på bästa sändningstid?

När vuxna har sina hyss för sig, vare sig det handlar om berömmelse eller pengar eller andra former av självförverkligande, då är det barnen som kommer mest i kläm, fast de har minst att säga till om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , . Intressant?

3 kommentarer:

  1. Jag håller med, men ska sannerligen inte kasta första stenen. Jag har också varit en förälder som föreställt mig att det som är ballt och bra för mig som vuxen också är det för mina barn. "Syskonsamhället" är en rekommendabel bok om vuxna som vägrar bli vuxna. Av Robert Bly.
    Och TV... i slagsmålet om tittarsiffror, läs pengar och jobb, tycks det mesta vara tillåtet. "Vi gör TV", som visst Laila Bagge sa härförleden i Idol. Som en ursäkt för att bete sig illa.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att medverkandet i tv per se är den stora faran, snarare att behöva handskas med den mediala uppmärksamheten efter. Förhoppningsvis har SVT gett de medverkande några goda lektioner i hantering av detta.

    Dock håller jag med dig om att det är tvivelaktigt om man kan säga att föräldrarna faktiskt förstår var de utsätter sina barn för. Alla medverkande barn verkar inte vara så bra på att anpassa sig till nya situationer, och detta borde SVT kunna klurat ut genom psykologsamtal innan de valde vilka familjer som bör åka.

    SvaraRadera
  3. Annika, jag tror också att medverkan i TV kan vara plågsam för att så många i barnens omgivning ser programmen.

    SvaraRadera