tisdag 13 oktober 2009

Stadsbiblioteket är en vacker syn


Stockholms stadsbibliotek kommer förmodligen inte att få sin planerade tillbyggnad, för att kostnaderna har sprungit iväg. Det har jag inga åsikter om. Viktigast för mig är att den underbara byggnaden består och inte skyms.

Stadsbiblioteket vid Odenplan ritades av Gunnar Asplund 1928. Det är en härlig byggnad – såväl sedd utifrån som inuti. Bilden ovan tog jag från Observatorielunden (klicka på den för att se en förstoring). Visst är det en skojig byggnad, med det runda tornet som en tårta på toppen?

Insidan är än mer förklarande. I den stora salen är det böcker, böcker, böcker från golv till tak, där salens rundning ger en känsla av kosmisk evighet. Sannerligen en skön syn för en författare.

DN skriver om stadsbibliotekets tillbyggnad här, här, här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

3 kommentarer:

  1. Skönt komponerad bild, byggnaden ser riktigt spänstig ut. Men så röd...? Bildbehandling eller solnedgång? Eller HAR kåken den djärva färgen? (längesen jag kikade efter...)

    SvaraRadera
  2. Mattias, du gissade alldeles rätt. Jag tog bilden när skymningen närmade sig - och ville inte dölja det med hård bildredigering i Photoshop.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle på konstgjord väg låta skymningen falla ytterligare något lite... Ett snäpp mer lila i himlen och i skuggorna... (beror iofs på vad ens egen bildskärm visar). Så har du en kanonbild.

    *tycker*

    SvaraRadera