fredag 30 oktober 2009

Kyrka i Mammons tjänst


Caroli kyrka i Malmö ska upphöra att vara kyrka och i stället på något sätt ingå i köpcentret den är granne till. Hur är ännu hemligt. Vi vet vad Jesus, som härjade runt bland månglarna i templet, hade tyckt om den saken.

Jag ska glatt bekänna att jag oftare har varit inne i köpcentret Caroli än i kyrkan bredvid. Ändå är jag inte särdeles pigg på tanken att den senare integreras med Mammon. Vad kan det bli, annat än smaklöst?

Några föreslår att kyrkan ska bli krog. Då blir varje middag en nattvard. Jag har visserligen varit krogrecensent en massa år i samma stad, men jag undrar vilka anrättningar som kan tävla med takhöjden och vilken muzak som örat härdar ut i denna akustik.

Var det inte en katedral i New York som blev diskotek? Det sakrala och det syndfulla är onekligen passande sängkamrater.

När jag målade tavlor drömde jag om att ha en kyrka till ateljé. Då hade motiven säkert skimrat av andlighet – eller dess självklara motsats, som är skön köttslig lusta.
Konsten och religionen har alltid haft ett intensivt förhållande av hatkärlek, förmodligen för att de vänslas med samma metafysiska storheter.

Så låt kyrkan bli galleri eller museum. Det härdar även Jesus ut. Eller lekstuga, eftersom barnen hör himmelriket till.

Här berättar Sydsvenskan om planerna.
Läs även andra bloggares åsikter om , , .

8 kommentarer:

  1. Hellre hånglare än månglare alltså?

    SvaraRadera
  2. http://sydsvenskan.se/varlden/article253294/Danska-kyrkor-gar-mot-tidig-dod.html

    Men det är frågan om frikyrkor likt pingstkyrkans gamla lokaler vid babel före detta Jeriko på spångatan och Hippodromen på kalendegatan. Sammankomsthallen i Strängnäs vilken var Jehovas vittnens lokal är numera en tillflykt för Dansbandskampen och dylika evenemang.

    SvaraRadera
  3. Förresten var jag på mysterievandring i Johanneskyrkan och den har så vitt jag vet fortfarande en ateljé, en inte så begåvad människa enligt min mening målar där. I klocktornet en våning nedanför urverket i ett rum där det är så tyst och härlig stämning.

    SvaraRadera
  4. Ronny, jag är så kallhamrad att jag inte oroar mig särskilt över vad som händer med frikyrkor. De brukar vara rätt profana i arkitektur och atmosfär, dessutom inte särskilt ålderstigna.

    SvaraRadera
  5. Mattias, till och med hellre Amen än Mammon.

    SvaraRadera
  6. stefan, åter så tänkvärda och grundade ord.
    Förstår många som sörjer denna utveckling. Kyrkan som ofta människor titulera som "vår familjekyrka" med många starka och viktiga minnen mellan glädje och sorg, dopet, konfirmationen, vigsel och slutligen sista vilan.....Själv har jag en rätt krass syn!Kyrkor är rum som fylls med något, mest tron, står inte som byggnad helt påegna fötter, men pekar på ett livsspår.....Din tanke lekstuga för våra barn gjorde mig varm inombords: leka himmel på jorden, kan nåt vara bättre för barns liv???/thomas

    SvaraRadera
  7. jag kommer ihåg när jag var en yngling och gick i skolan. På denna tid förfasade man sig över att Sovjet gjorde om kristna kyrkor till sädesmagasin och liknande. Hmm..... tror det skulle vara nyttigt att titta oss i backspegeln understundom

    SvaraRadera
  8. Vist är det Mamkmon de dyrkarv nästan allihop!

    Sanningen om organskandalen!

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera