torsdag 13 augusti 2009

Skivbolagen skinnar både artister och fans


Magnus Uggla har upptäckt att han bara får smulor av inkomsterna från hans musik på Spotify. De som tjänar pengar är hans skivbolag Sony, som är delägare i Spotify. Magnus, kan det verkligen komma som någon överraskning?

Etablerade artister har ställt upp till skivbolagens försvar i fildelningsfrågan. De har sett sina inkomster hotade. Men det stora hotet mot musikernas ekonomi, de största tjuvarna av deras rättmätiga slantar, har alltid varit skivbolagen.

Sony är delägare i Spotify. De köpte 6% av aktierna för ynka 30.000 kronor, berättar Aftonbladet. Nu är Spotify värt cirka två miljarder (alltså 120 miljoner för Sonys andel), och mer kan det bli – i hög grad beroende på att Sony och andra skivbolag gått med på en ynka ersättning till artisterna.

Hur skurkaktigt är det?

Fildelning på Pirate Bay och liknande servrar genererar inga pengar för någon. Skivbolagens och Spotifys verksamhet, däremot, skapar massor av pengar – som undanhålls från artisterna. Alltså stjäl Spotify och skivbolagen massor med kronor från artisterna, men i “illegal” fildelning finns inga pengar att stjäla.
Enkel matematik.

Magnus Uggla och andra artister måste vakna och inse vilka som är de verkliga skurkarna. Det är inte fansen, som aldrig skulle ha råd att till skivbolagens priser konsumera musiken i den omfattning de önskar. Det är förstås skivbolagen, som hänsynslöst skinnar såväl artisterna som skivköparna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

12 kommentarer:

  1. Jag såg på Piratpartiets hemsida i en notis att Morrisey också upptäckt att skivbolaget tar alla pengar. Vem är förvånad?
    Jag tror att skivartister får ännu mindre av slutpriset på ett verk, än författare får.
    Upphovsrättsfrågan handlar till 90-95% inte om inkomster för *upphovsmännen*. Det måste folk inse. Utan mellanhänder eller med mindre mellanhänder skulle alla upphovsmän få mer, även om man tillät kopiering för enskilt bruk.

    --Ahrvid

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet. Vi på Gramtone har samma analys. Vi försöker på alla sätt ge artisterna pengarna, men med såna mellanhänder blir det ändå inte mågna ören till dem. Först ska Spotify ha 50%, sedan ska distributören ha 20%, och in till skivbolaget komerm resten. Det spelar då itne så stor roll att vi fördelar intäkten 90/10 i artistens favör. Kolla gärna detaljerna i vår blogg.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet, Stefan! Men ska sanningen fram är det ingen som egentligen vill betala oss ;-)


    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  5. fan då, jag trodde Rage Against The Machine skulle få lite slantar av att jag lyssnade på dom genom Spotify! : (

    Blir te å radera den playlisten! >: (

    SvaraRadera
  6. Pennelina, jag tror ändå att publiken är mer beredd att betala än skivbolagen. Artister som säljer direkt till sina fans via hemsidor och i samband med konserter möter nog en helt annan betalningsvilja än när de förhandlar med de stora skivbolagen.

    Konsumenterna är nog väldigt medvetna om att av priset de betalar för skivor i butikerna är det en spottstyver som går till artisterna - och det är ett av skälen till måttliga samvetskval vid fildelning.

    SvaraRadera
  7. Gramtone, jag måste lära mig att skriva "de stora skivbolagen" när jag kritiserar dessa cyniska multinationella företag - för jag vet att det är stor skillnad i branschen. Det finns många små skivbolag styrda av en passion för musiken, och de är lika utsatta för branschens skurkaktigheter som artisterna är.

    Framför allt har de stora skivbolagen en kontroll över distributionsapparaten och gräddfil till media, medan de små bolagen ständigt kämpar i uppförsbacke och motvind, fast de i hög grad står för den intressanta musiken.

    SvaraRadera
  8. Ahrvid, jag vågar påstå att författare oftast får bättre royalty är skivartister. De senaste åren har visserligen bokförlagen börjat trixa med royaltyn och kontrakten - i synnerhet när det gäller olika typer av elektronisk utgivning och dylikt - men det är långt kvar tills deras ersättningar blivit så skamligt låga som skivbolagens till musikerna.

    De flesta skivartisterna tjänar betydligt mer på STIM (som inte påverkas av fildelning) än på skivförsäljning, under förutsättning att de skrivit sin egen musik.

    SvaraRadera
  9. Jag ska inte strida med dig på den punkten, Stefan:-) Både bolag och människor handlar enligt sin egen övertygelse;-)

    Däremot att pengarna från STIM inte påverkas av olaglig fildelning...

    Det är ncb som har hand om licenspengarna åt upphovsmän som är anslutna till STIM.

    Jag är låtskrivare på låtar som piratkopierats och har därigenom förlorat ersättning jag annars skulle ha fått. Har jag förlorat pengar har de stora artisterna och låtskrivarna också gjort det.

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  10. Pennelina, du har förstås rätt i att NCB-ersättningen påverkas av fildelning, eftersom de baseras på skivförsäljning. Jag tänkte på rena STIM-pengar, såsom ersättning vid spelning i radio, TV, på krogar och så vidare.

    SvaraRadera
  11. Det är väl inget nytt i och med Spotify!! Hur ser det ut med vanliga CD försäljningen ?
    Hur mycket av en såld CD skiva går till den som skrivit låten, resp den som skrivit texten resp artisten som framför låten?
    Mig veterligen handlar det om ytterst marginell del (3%+3%+0%? melodi resp text resp artist) som går till upphovsmakarna och ofta noll till artisten ...eller?

    SvaraRadera
  12. Anonym, så gott jag vet har du rätt. Spotify är bara ännu ett exempel på att skivbolagen är de verkliga piraterna.

    SvaraRadera