fredag 14 augusti 2009

Korv på Malmöfestivalen


Så var Malmöfestivalen igång, för 25:e året. Jag har bara varit med om sådär 18 av dem, men känner att det kan räcka. De ändrar ditten och datten mellan åren men förnyelse blir det aldrig, bara mer och mer osammanhängande.

Gustav Adolfs Torg med alla matstånden är sig mest likt och någorlunda kul varje festival – åtminstone en dag av de åtta – fast priserna ständigt går upp medan maten är vad den är: mestadels flottiga, grillade köttbitar och korvar.

När jag var Sydsvenskans hemliga krogrecensent gjorde jag flera år en särskild artikel om festivalmaten, varför jag behövde äta mig igenom sådär 8-10 varianter – dessutom på en och samma dag, för att det skulle hinna in i tidningen under festivalens början.

Det var rätt ansträngande, på flera sätt, och inte särskilt tillfredsställande på något sätt. Jag blev därför inte ett dugg beklämd när Malmöredaktionen på tidningen ville göra det jobbet själva. De skickade ut hela redaktionen för att hinna äta sig igenom precis allt som erbjöds på festivalen.
En överloppsgärning som bara ledde till en skog av snuttifierade texter om mat som var sig rätt lik.

Nu för tiden är jag fri från sådana plikter, så jag prövade bara en rätt, ledd av föga mer än slumpen.
Det blev en chorizo på Hampshiregris från Karlsfält, serverad i restaurangen Bröderna M:s stånd tillsammans med en potatissallad de kallade exotisk för att den innehöll lite frukt också.


Det kostade 50 kronor, vilket inte precis var något fynd, men korven var saftig och markant kryddig. Potatissalladens gräddighet och sötma var en lämplig motpol. Trevligt, om än inte precis med mersmak. Som hela festivalens matutbud, alltså.

Grabben med hjälmen gjorde reklam för ett slags vikingastånd, som annars brast ordentligt i marknadsföringen. De hade ingen skylt som talade om vad de serverade och vad det kostade, så det måste man fråga om. Därför passerade de flesta festivalflanörerna blott förbi, trots hjälmen (och tillhörande handskar, som dock bara skymtar på bilden).


Det mesta av musiken har flyttats till Folkets Park, som är en bra bit från centrum. Jag tittade förbi, men det var så tidigt på dagen att barnvagnar dominerade, liksom musik för de små från en scen som hade minimal publik.
Man gör klokt i att välja sparsmakat från årets Malmöfestival, såväl vad gäller maten som underhållningen.

Uppdatering på fredagkvällen:
Nuvarande Bong har redan hunnit recensera nio rätter på Malmöfestivalen. Texten, som publicerades redan strax före 19 på fredagkvällen finns här. Och Bong har tagit bilder på all maten. Det hade jag aldrig vågat göra på min tid, för då var jag så väldigt hemlig. Nya Bong har lyckats hitta en del udda rätter, otypiska för festivalen, men skriver å andra sidan rätt platt om dem (jag är i och för sig särdeles kinkig av gammal yrkesskada).

(Klicka på bilderna för att se förstoringar.)

Sydsvenskan skriver t.ex. här, här, här och här, Kvällsposten här, om Malmöfestivalen.
Läs även andra bloggares åsikter om , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar