söndag 2 augusti 2009

Alla böcker behövs


Enligt Aftonbladet har Akademibokhandeln delat upp sina bokhandlar så att en del bara får ha “breda” böcker och en del bara “smala”. Det är i så fall ett oförskämt vansinne – och en underbar orsak att hädanefter beställa alla böcker på nätet.

Jag tycker överlag att bokhandlarna har blivit allt sämre de senaste decennierna – alltså även innan de fick konkurrens av internetbokhandlar som AdLibris och Bokus (numera ägd av just Akademibokhandeln). Böcker som förväntas bli bästsäljare exponeras i stora högar, medan all litteratur som enligt de vanliga kulturfördomarna inte är topplistematerial försummas allt mer.

Det är tokigt på många sätt – även utifrån ett kommersiellt perspektiv. Litteraturen och människors läsvanor dräller av överraskningar. De flesta av de allra största bästsäljarna har i början blivit refuserade av förlag som inte trott att de skulle gå att sälja. Det gäller t.ex. Pippi Långstrump och Harry Potter.

Dessutom händer det ofta att böcker som verkar omöjliga plötsligt blir bästsäljare, utan att någon “expert” kan förklara det – såsom Rosens namn för ett par decennier sedan. Det skulle hända ännu oftare, rentav vara regel i stället för undantag, om förlagen marknadsförde sina titlar någorlunda likvärdigt och massmedia uppmärksammade dem efter innehåll i stället för efter beräknad försäljning.

Många små titlar ger stora pengar
När internetbokhandlarna kom visade det sig att de inte gör sina stora pengar på enskilda bestsellers, utan på obskyra och svårfunna titlar som de säljer ganska få exemplar av – men hur mycket som helst om man räknar ihop dessa titlar. Det är vad som har gjort Amazon och de andra rika.

Vi läsare är individualister med alldeles egna önskemål. Vi vill inte bli serverade en massa likriktad smörja, utan letar efter böcker som faller just oss – var och en för sig – i smaken.
Så vill inte förlag och bokhandlar ha det, eftersom det är dyrare för dem och begränsar vinsten. De vill ge ut få böcker som alla köper. Men glöm det.

Akademibokhandeln delar in sina bokhandlar i olika kategorier, där några bara får sälja “svåra” böcker, som inte förväntas sälja särskilt mycket, och andra bara “breda” böcker som förväntas bli bestsellers allihop. Det är ett föråldrat tänkande, som alltid har varit lika dumt men som i vår tid är rent förödande. De kunde lika gärna lägga ner dessa bokhandlar.

Och de bossar som räknat ut den här lösningen borde säga upp sig. De är uppenbart odugliga – samtidigt som de ägnar sig åt mordförsök på kulturen och dess nödvändiga mångfald.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

5 kommentarer:

  1. Akademibokhandeln kan brinna i helvetet.
    Bojkott!

    SvaraRadera
  2. Buffy & Faith ska det vara.

    SvaraRadera
  3. Inte nog med att kunderna vill ha ett ord med i laget... I andra änden av produktionskedjan behöver de stackars förlagen stå ut med kufarna som skriver skiten också.

    Nog borde det väl i dessa moderna tider skriva ett datorprogram som skriver böckerna istället? Det skulle ju räcka med att sådär en 70-80 % blir nöjda för att få fin lönsamhet på det hela. De andra kan läsa Balzac och Dostojevskij, de har skrivit tjocka och svåra böcker har jag hört.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte varför så många ylar att "inte konstigt att nätbokhandlarna drar ifrån, om de fysiska agerar såhär". Det är ju uppenbart att Ackis gör som de gör pga nätbokhandlarkonkurrens. För att inte tala om att skillnaderna i pris nät/bokhandel är mycket större i Sverige än i exvis USA/Storbritannien.

    Men tydligen förväntar vi oss att bokhandlar i Sverige inte ska vara annat än någon typ av bibliotek- som om de vore en helt egen typ av butik som inte behöver gå runt ekonomiskt.

    Jag tror vi ser fram emot ett antal skakiga år där man ska återfinna fotfästet, men att mena på att bokhandlarna genom att reagera på nätkonkurrens öppnar för nätet är en sanning i stort behov av modifikation.

    SvaraRadera
  5. JRSG, bokhandlarnas reaktion har inte initialt varit på grund av nätet, utan som följd av konkurrensens från varuhusens bokavdelningar och bokklubbarna. Nätbokhandlarna är blott ett nytt hot mot dem.

    Nätbokhandlarnas styrka är inte primärt de låga priserna, utan det stora sortimentet. Resten är lätt att räkna ut.

    SvaraRadera